مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: چگونگی اعلام کیفیت هوا بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت کشور است که با حضور نمایندگان تمام دستگاه های تخصصی به تصویب رسیده است.

سلامت نیوز: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: چگونگی اعلام کیفیت هوا بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت کشور است که با حضور نمایندگان تمام دستگاه های تخصصی به تصویب رسیده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پانا، محمدهادی حیدرزاده در خصوص اعلام منشا کدورت هوا در پایتخت گفت: برنامه های کاهش آلودگی هوا با حمایت دولت در دست اجراست و اقدامات خوبی نیز در این خصوص انجام پذیرفته است.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه آلودگی هوا در طی دو سال گذشته نه تنها افزایش نداشته بلکه در برخی از پارامترهای بسیار مهم نظیر ازن و دی اکسید گوگرد کاهش چشمگیری نیز داشته است، افزود: در سه ماهه اول امسال شاهد ده روز پاک در هوای تهران بوده ایم که رکوردی در تعداد روزهای هوای پاک می باشد ضمن اینکه شش روز نیز هوا در مرز پاک قرار گرفته است.


نحوه محاسبه شاخص کیفیت هوا در تهران
حیدرزاده در خصوص نحوه محاسبه شاخص کیفیت هوا در تهران و دلیل محاسبه میانگین AQI اظهار داشت: چگونگی اعلام کیفیت هوا بر اساس دستورالعمل ابلاغی از سوی وزارت کشور است که با حضور نمایندگان تمام دستگاه های تخصصی به تصویب رسیده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در خصوص بازنگری این شیوه نامه پیگیری های لازم به عمل آمده است و در صورت هرگونه تغییر در این شیوه نامه قطعا از سوی این اداره کل اعمال خواهد گردید، تصریح کرد: هم اینک نیز وضعیت کیفی تمام ایستگاه ها از جمله آلوده ترین آنها با نظارت این اداره کل به عنوان مسئول اطلاع رسانی از طریق مرکز مهار و سایت شرکت کنترل کیفیت هوا به اطلاع عموم می رسد.


گرد و غبار مهم‌ترین معضل هوای تهران
حیدر زاده ورود ریزگرد و غبار به کشور به ویژه در نیمه نخست سال که تهران را نیز تحت تاثیر قرار می دهد را در حال حاضر مهم ترین معضل هوای تهران دانست و بیان داشت: تهران تحت تاثیر منشا های محلی، داخلی و خارجی قرار دارد که این معضل نه تنها در ایران بلکه در کل منطقه بوده و حتی گاهی کشورهای اروپایی و شهرهایی مانند لندن و اسلو را نیز درگیر می کند.


وی ادامه داد: دلیل عمده بروز ریزگردها در کشور خشکسالی های متوالی ، تغییر اقلیم و به ویژه سد سازی های گسترده در کشور ترکیه در سالهای گذشته بوده و جنگ و ناامنی در منطقه که انجام اقدامات مناسب برای رفع معضل به ویژه در عراق را امکان پذیر نمی سازد و اثرات آن نیز امروز ، نمود پیدا کرده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه آنچه اهمیت دارد اجرای برنامه هایی برای کنترل منابع داخلی است ، افزود: در سطح استان تهران دشتهایی نظیر اخترآباد وجود دارد که می تواند به عنوان منشا محلی ریزگردها تلقی گردد که خوشبختانه برنامه های لازم برای مدیریت این منطقه از سوی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تدوین گردیده است.


وی همچنین در خصوص معادن شن و ماسه نیز به تدوین برنامه های پایش جهادی اشاره کرد و گفت: با هرگونه فعالیت آلاینده در این خصوص برخورد می گردد و در سطح ملی نیز اقدامات کاربردی برای کنترل منابع داخلی آغاز گردیده که از جمله مهم ترین آنها می توان به احیای هورالعظیم با همکاری وزارت نفت اشاره کرد.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha