پنجشنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۹:۵۸
کد خبر: 15378

بر اساس مطالعات انجام شده بر روی سه هزار نفر در آمریكا و كانادا مشخص شد كه افزایش سطح قند خون باعث كاهش عملكرد مغز در افراد دچار دیابت نوع دو می‌شود.

این پژوهش كه در مجله Diabetes care به چاپ رسیده است، نشان می‌دهد: افزایش یك درصدی در سطح A1C (‌میانگین سطح قند خون طی یك دوره دو تا سه ماهه) باعث ضعف خفیف در تست‌های عملكرد مغزی از جمله سرعت عملكرد حركتی مغز، عملكرد ادراكی و حافظه می‌شود.

با این همه، ارتباطی بین تست‌های عملكرد مغزی و سطح قند خون روزانه كه توسط آزمایش قند پلاسمایی ناشتا اندازه‌گیری می‌شود، یافت نشد.

دكتر جف ویلیامسون، از دانشگاه نیك فارست، گفت: یكی از عوارض دیابت نوع دو كه كمتر شناخته شده كاهش حافظه است كه منجر به بیماری آلزایمر می‌شود.

كنترل نكردن دقیق قند خون به شدت با كاهش حافظه مرتبط است و این ارتباط را می‌توان به خوبی قبل از از دست دادن حافظه شناسایی كرد.

تحقیقات قبل نشان می‌داد افراد دیابتی 5/1 برابر بیشتر از افراد غیردیابتی دچار كاهش سطح ادراك و پیشرفت به سمت دمانس می‌شوند.

ویلیامسون خاطرنشان كرد: افراد دچار دیابت نوع دو و درمانگران آنها باید به دقت در مورد مراقبت‌های مورد نیاز برای افراد دیابتی آموزش ببینند و از اطلاعات مورد نیاز آگاه باشن

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha