پژوهشگران به تازگی ژن خاصی را شناسایی كرده‌اند كه خطر ژنتیكی ابتلا به اوتیسم همراه با مشكلات گوارشی را تشدید می‌كند.

پژوهشگران دانشگاه كالیفرنیای جنوبی در لوس آنجلس و دانشگاه واندربیلت در نشویل این نسخه ژنتیكی خاص را شناسایی كرده‌اند.

به گفته محققان؛ این یافته نشان می‌دهد: سیگنال دهی آشفته و مختل شده ژن MET‌ منجر به بروز سندرمی می‌شود كه شامل اوتیسم و عود كردن عملكرد ناقص روده و معده است.

محققان تصریح كردند: اختلالات گوارشی باعث بروز اوتیسم نمی‌شوند. اوتیسم اختلال در رشد مغز است اما در این پژوهش برای اولین بار معلوم شد كه خطر ژنتیكی ابتلا به اوتیسم و اختلالات گوارشی به گونه‌ای با هم در ارتباط است كه موجب می‌شود این دو اختلال با یكدیگر توام شوند.

در این تحقیق پژوهشگران سابقه پزشكی 214 خانواده را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند و نتایج این یافته در مجله «پدیاتریك» منتشر شده است. به گفته متخصصان اوتیسم یا در خود درماندگی یك ناتوانی پیچیده رشدی است كه معمولا در سه سال اول زندگی ظاهر می‌شود. این عارضه حاصل یك اختلال عصب شناختی است كه روی عملكرد طبیعی مغز تاثیر نامطلوب می‌گذارد و رشد آن را در نواحی مربوط به ارتباط گیری و تعاملات اجتماعی دچار اشكال می‌كند. علائم و نشانه‌های اصلی اوتیسم شامل اختلال در ارتباط و مراودات اجتماعی و رفتارهای تكراری است.

كودكان مبتلا به اوتیسم ممكن است مشكلاتی در صحبت كردن با دیگران داشته باشند و یا هنگامی كه با آنها صحبت می‌كنید به چشم‌های شما نگاه نكنند. رفتار تكراری و مقاومت در مقابل تغییر روال كار و زندگی نیز جزو خصوصیات فرد مبتلا است. بر اساس این گزارش؛ عامل بوجود آورنده اوتیسم مشخص نیست. این اختلال در تمام طول عمر با فرد باقی می‌ماند و درمان قطعی برای آن وجود ندارد. اما درمان می‌تواند به بهبود كیفیت زندگی بیماران كمك كند.

به گفته پژوهشگران؛ درمانهایی كه برای اوتیسم به كار می‌روند شامل رفتار درمانی، ارتباط درمانی و داروهایی برای كنترل علائم بیماری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha