«كاهش هزینه‌های درمان باعث شده تا بیماران تمایل به ترخیص از بیمارستان‌ها نداشته باشند.» این اظهارات كه روز گذشته توسط یكی از اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس انجام شده می‌تواند همزمان خبری خوب و خبری بد باشد. از فحوای كلام حمیدرضا عزیزی فارسانی می‌توان فهمید همانطور كه مسئولان وزارت بهداشت ادعا می‌كنند اجرای طرح تحول سلامت توانسته است هزینه‌های بستری در بیمارستان‌ها را تا حد قابل توجهی كاهش دهد. با وجود این، صرف غیركارشناسی بودجه هنگفتی كه برای طرح تحول سلامت مد نظر گرفته شده باعث شده است به‌رغم كمبود تخت‌های بیمارستانی در مواردی بیمارستان‌های كشور به خوابگاه و آسایشگاه تبدیل شوند!

تبدیل بیمارستان ها به خوابگاه/افزایش بیماران پشت نوبت بستری در بخش مراقبت‌های ویژه

سلامت نیوز:«كاهش هزینه‌های درمان باعث شده تا بیماران تمایل به ترخیص از بیمارستان‌ها نداشته باشند.» این اظهارات كه روز گذشته توسط یكی از اعضای كمیسیون بهداشت و درمان مجلس انجام شده می‌تواند همزمان خبری خوب و خبری بد باشد. از فحوای كلام حمیدرضا عزیزی فارسانی می‌توان فهمید همانطور كه مسئولان وزارت بهداشت ادعا می‌كنند اجرای طرح تحول سلامت توانسته است هزینه‌های بستری در بیمارستان‌ها را تا حد قابل توجهی كاهش دهد. با وجود این، صرف غیركارشناسی بودجه هنگفتی كه برای طرح تحول سلامت مد نظر گرفته شده باعث شده است به‌رغم كمبود تخت‌های بیمارستانی در مواردی بیمارستان‌های كشور به خوابگاه و آسایشگاه تبدیل شوند!

 
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: در كشور ما به ازای هر یك هزار نفر از جمعیت كشور یك تخت در بیمارستان دولتی و 5 /1 تخت هم به ازای هر هزار نفر جمعیت در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی داریم كه این نشان‌دهنده كمبود تخت بیمارستانی در كشور است. در مورد كمبود تخت در بیمارستان‌های كشور آمارهای ضد و نقیضی وجود دارد. قائم مقام وزیر بهداشت در اوایل اردیبهشت امسال از كمبود 105 هزار تخت بیمارستانی در كشور خبر داد در حالی كه در اواخر خرداد امسال، هنوز دو ماه از آمار اعلام شده توسط ایرج حریریچی نگذشته بود كه وزیر بهداشت از كمبود 80 هزار تخت خبر داد. این اختلاف 25 هزار تختی در یك وزارتخانه از كجا می‌آید، معلوم نیست! از سوی دیگر از 135 هزار تختی هم كه در كشور هستند حدود 50 درصد آنها فرسوده هستند. وضعیت تخت‌های ‌آی‌سی‌یو از این هم بدتر است. در حال حاضر پنج هزار و 700 تخت مراقبت ویژه ‌آی‌سی‌یو، در كشور وجود دارد كه با وجود این، پنج هزار و 700 تخت دیگر در این زمینه كمبود تخت وجود دارد. این یعنی ضریب اشغال تخت‌های بخش‌های مراقبت ویژه در كشور حدود 100درصد است. این ضریب اشغال موجب شده تا بیمارستان‌ها در برخی از ساعات روز و در ایام خاص نتوانند بیماران را پذیرش كنند.
مسائل و مشكلاتی كه همواره در حوزه بهداشت و درمان وجود داشته و عامل نارضایتی‌های بسیاری در این زمینه بوده است، باعث شد كه دولت یازدهم یكی از كارویژه‌های مهم خود را ساماندهی وضعیت بهداشت و درمان كشور با عنوان «طرح تحول سلامت» قرار دهد. بودجه وزارت بهداشت در سال 94 به میزان 70 درصد رشد داشته است. این در حالی است كه هیچ وزارتخانه دیگری تا به این حد افزایش بودجه نداشته است، حتی وزارت آموزش و پرورش با تمام مشكلاتی كه دارد فقط 21 درصد افزایش بودجه داشته است. مسئولان وزارت بهداشت سعی در عادی تحلیل كردن این افزایش بودجه دارند اما یك مساله مهم در مورد این بودجه نجومی نحوه مصرف كردن آن در طرح‌های درست است. هر چقدر كه صرف كردن این بودجه در طرح‌های زیرساختی مانند ساخت بیمارستان یا بهبود وضعیت پیشگیری می‌تواند اقدام هوشمندانه‌ای باشد، صرف آن در اقداماتی مانند كاهش هزینه درمان كه از جمله اقداماتی است كه در ظاهر و در كوتاه‌مدت رضایت مردم را به همراه دارد اما به مرور زمان عواقب ناخواسته آن بروز می‌نمایند، چندان اقدام مطلوبی نیست. 
 برخی بیماران تمایلی به ترخیص ندارند
روز گذشته یك عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینكه كاهش هزینه‌های درمان باعث شده تا برخی بیماران تمایلی به ترخیص از بیمارستان‌ها نداشته باشند، گفت: همین عامل منجر به افزایش پشت نوبتی‌ها برای بستری در تخت‌های مراقبت‌های ویژه شده است. عزیزی فارسانی درباره 4 نفر پشت نوبتی برای بستری در هر تخت ICU، افزود: بدون‌شك برای رفع این معضل نیاز به افزایش تخت‌های بیمارستانی در بخش مراقبت‌های ویژه به‌شدت احساس می‌شود كه البته تلاش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی برای آن است تا تخت‌های این بخش دو برابر شود.
او ادامه داد: البته افزایش تقاضای بیماران برای بستری ماندن نیز سبب آن شده تا بیماران پشت نوبت بستری در تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه افزایش یابند. بدان معنا كه خانواده‌ها تمایل كمتری دارند تا بیماران را در منزل پرستاری كنند. او با یادآوری پایین بودن تعرفه‌ها و كاهش هزینه‌های بستری بیماران، تصریح كرد: با توجه به اینكه در بیمارستان‌های دولتی هزینه‌ها رایگان شده است تا جایی كه گاهی شاهد بودیم بیمار بخش مراقبت‌های ویژه ترخیص شده اما خانواده‌ها از این اقدام ممانعت كرده‌اند كه همین عامل باعث می‌شود تعداد بیماران پشت نوبتی نیز افزایش یابد. عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس تاكید كرد: امروزه نیاز به تخت‌های بیمارستانی در بخش مراقبت‌های ویژه در حدود 15 هزار تخت است كه لازم است مرحله به مرحله این كمبود جبران شود تا بتوان در شرایط مطلوب قرار گرفت. عزیزی فارسانی گفت: واقعیت آن است كه اگر اقدام ضربتی برای رفع معضل كمبود تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه صورت نگیرد بیمار مجبور است به بخش‌های خصوصی مراجعه كند كه دراین شرایط نیز هزینه برای بیماران افزایش می‌یابد. به گزارش خانه ملت، پیش از این رئیس انجمن مراقبت‌های ویژه ایران گفت: برای بستری در هر تخت ICUچهار نفر پشت نوبت هستند، كه قرار است تعداد تخت‌های مراقبت‌های ویژه امسال دو برابر شود و به 5 هزار تخت برسد. 
 خواسته‌ها و ناخواسته‌های طرح تحول سلامت
یك متخصص قلب و عروق با تائید خبر عدم تمایل بعضی بیماران برای ترخیص از بیمارستان، می‌گوید: وقتی فرد برای یك هفته بستری در بخش سی‌سی‌یو بیمارستان 45 هزار تومان پول می‌دهد نه تنها تمایلی برای ترخیص از بیمارستان ندارد بلكه درمان را هم زیاد جدی نمی‌گیرد. منوچهر قارونی می‌افزاید: حتی در برخی از موارد بیماران به دلیل اینكه درمان در بیمارستان‌ها دولتی برای مردم ارزان تمام می‌شود آن را جدی نمی‌گیرند و بعد از ترخیص از آنجا به بیمارستان‌های خصوصی هم مراجعه می‌كنند. او ادامه می‌دهد: از سوی دیگر، بعضی از خانواده‌ها هم كه پدربزرگ یا مادربزرگ مریضی دارند و قصد مسافرت كردن دارند، فرد بیمار را به بیمارستان می‌سپارند و بعد از بازگشت از مسافرت او رابه خانه می‌برند! در نهایت یك هزینه 100تومانی می‌پردازند و به خوبی هم از بیمار آنها مراقبت می‌شود. او تصریح می‌كند: طرح تحول سلامت در كنار تاثیرات مثبتی كه داشته، تاثیراتی منفی هم بر جای گذاشته است.
اثر مثبت این طرح آن است كه كسانی كه بیمار واقعی بودند و به امكانات پزشكی دسترسی نداشتند الان امكان بهره‌مندی آنها از خدمات درمانی به وجود آمده است. قارونی می‌افزاید: اما پیامدهای ناخواسته‌ای هم به وجود آمده است. با توجه به مراجعات زیادی كه به بیمارستان‌های دولتی بعد از این طرح شده است و به دلیل كمبود بودجه‌ای كه بعضی از بیمارستان‌ها دارند روسای بیمارستان مجبور می‌شوند از داروهای ارزان به جای داروهای اعلا استفاده كنند تا بتوانند همه افرادی را كه به امكانات نیاز دارند پوشش دهند. 
 طرح تحول سلامت یك انقلاب بود
به‌رغم تمام انتقادها و مشكلاتی كه طرح تحول سلامت دارد یك عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس در تائید این طرح، می‌گوید: طرح تحول سلامت در دولت یازدهم كاری بود كه هیچ كس فكر نمی‌كرد قابل انجام باشد. آقای روحانی با ورود به سیاست در عرصه سلامت در این حوزه انقلاب ایجاد كرد. 
عابد فتاحی می‌افزاید: این طرح موفق هم بوده است، با توجه به مشكلاتی كه در حوزه‌های سیاست و اقتصاد در كشور داریم موفق‌ترین حوزه، حوزه درمان است. او تصریح می‌كند: این طرح یك سری مشكلات هم دارد كه با همكاری كمیسیون بهداشت مجلس با وزارت بهداشت قرار است به حداقل برسند. او ادامه می‌دهد: با توجه به مشكلات اقتصادی كه مردم داشتند اگر مشكل درمان آنها حل نمی‌شد به‌شدت تحت فشار قرار می‌گرفتند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha