با آغاز فصل گرما مهاجران افغانستانی برای یافتن کار به شمال کشور روانه می‌شوند و شهرستان آمل که با پایتخت بیشتر از 300 کیلومتر مرز مشترک دارد، یکی از مقاصد اصلی آنهاست. در چند سال اخیر اما مردم محله امیری در لاریجان شهر آمل در فاصله 70 کیلومتری این شهرستان به‌خصوص از اردیبهشت تا پایان شهریور شاهد حضور پررنگ این مهاجران هستند که اغلب آنها به صورت غیرمجاز به کشور وارد شده‌ و به قصد کار در ساخت و ساز یا گیلاس‌چینی در خرداد و تیرماه، خود را به این منطقه می‌رسانند. در این میان، اهالی که بیشترشان گله‌ای از حضور این مهاجران ندارند از برخوردهای غیراخلاقی و ضرب و شتم این افراد حین دستگیری و اخراج آنها، خبر می‌دهند.

سلامت نیوز:با آغاز فصل گرما مهاجران افغانستانی برای یافتن کار به شمال کشور روانه می‌شوند و شهرستان آمل که با پایتخت بیشتر از 300 کیلومتر مرز مشترک دارد، یکی از مقاصد اصلی آنهاست. در چند سال اخیر اما مردم محله امیری در لاریجان شهر آمل در فاصله 70 کیلومتری این شهرستان به‌خصوص از اردیبهشت تا پایان شهریور شاهد حضور پررنگ این مهاجران هستند که اغلب آنها به صورت غیرمجاز به کشور وارد شده‌ و به قصد کار در ساخت و ساز یا گیلاس‌چینی در خرداد و تیرماه، خود را به این منطقه می‌رسانند. در این میان، اهالی که بیشترشان گله‌ای از حضور این مهاجران ندارند از برخوردهای غیراخلاقی و ضرب و شتم این افراد حین دستگیری و اخراج آنها، خبر می‌دهند.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جهان صنعت در ادامه نوشت: به گواه سخن اهالی این منطقه امسال حضور مهاجران افغانستانی بیشتر و پررنگ‌تر از سال‌های پیشین است. چنانکه هر روز صبح نزدیک به 100 تا 200 نفر از این مهاجران برای کار روزانه در منطقه شمس‌آباد امیری در لاریجان منتظر می‌نشینند تا با پیداکردن کاری روزمزد (هر روز 60 هزار تومان) کمی از سختی شرایط زندگی خود بکاهند. با این همه روایات برخی اهالی این منطقه به نظر می‌آید که نوع رفتار نیروی انتظامی با مهاجران غیر قانونی به آسیب‌دیدن برخی از این افراد و نارضایتی مردم و اتباع دیگر شده است.


براساس خبری که توسط یکی از اهالی داده شده، یکی از افرادی است که ادعا می‌کند ماموران پاسگاه «گزنک» با همکاری چند جوان بجنوردی که ساکن همین منطقه هستند و هیچ‌گونه سمت قضایی نداشته و از نگاه اهالی افراد موجهی نیستند، اقدام به دستگیری و اخراج افغانستانی‌ها می‌کنند. وی رفتار غیراخلاقی این افراد را اینطور توصیف می‌کند: «مردم دیده‌اند که دست‌وپای یکی از افغان‌ها را بسته بودند و بارها دیده شده که به این افراد انگ‌های بی‌مورد زده و هنگام دستگیری‌شان درحالی که آنها را با الفاظ رکیک خطاب می‌کنند آنها را در نیسان پرت کرده‌اند.»


از اتباع اخاذی می‌کنند
در روایت‌های مختلف مردم از آنچه در این منطقه اتفاق می‌افتد، تعقیب و گریز، ضرب و شتم و اخاذی از اتباع توسط ماموران و چند جوانی که پیشتر به آنها اشاره شد، به وفور رخ می‌دهد و خیلی محلات لاریجان درگیر این مسایل هستند چنانچه در یک مورد در جریان تعقیب و گریز، یکی از افغانستانی‌ها که سوار بر موتور بوده، زمین می‌خورد و این افراد بعد از گرفتن مبلغ 50 هزار تومان اقدام به رهاسازی‌اش می‌کنند. در این حادثه مرد افغان که از ناحیه دست و پا آسیب جدی دیده بود، پس از رفتن به آمل برای مداوا تا یک ماه توان کار کردن نداشت.


همچنین دو هفته پیش نیز دو نفر از اتباع دستگیر شده پس از اینکه از داخل محوطه پاسگاه گزنک می‌گریزند از ارتفاع سقوط می‌کنند و هلی‌کوپتر اورژانس آنها را برای درمان به آمل می‌برد. براساس گفته‌های مردم این منطقه، مهاجران افغانستانی شب‌ها را از ترس ماموران در باغ‌های مردم صبح می‌کنند و در این مدت ماموران برای دستگیری این افراد شبانه به این محل‌ها رفته‌اند. همچنین ادعا شده است که در جریان یکی از دستگیری‌های شبانه، همان جوانان بجنوردی با نقابی بر چهره به این افراد حمله کرده و با دریافت مبلغ یک میلیون و 700 هزار تومان وجه، آنها را دستگیر کرده‌اند.


هیچ تبعه افغانی درمازندران اقامت ندارد
مازندران، گیلان، اردبیل، آذربایجان شرقی، کردستان، سیستان‌و‌بلوچستان، بویر احمد و زنجان و نیز استان گلستان بجز بخش مرکزی آن جزو استان‌های ممنوعه برای اقامت اتباع افغان است و آنها اجازه اقامت در این مناطق را ندارند.


ماه گذشته مدیرکل اتباع و مهاجرین خارجی استانداری مازندران اعلام کرد که همه امور درخصوص دستگیری و برخورد با اتباع خارجی با نیروی انتظامی است و همه دستگاه‌ها موظفند همکاری لازم را در این خصوص داشته باشند تا این امر به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.


سیدتقی شفیعی در این باره به قانون بازرس اداره کار و رفاه اجتماعی که ضابط اجرای قانون کار است، اشاره کرده بود که این اختیار را دارد تا اتباع خارجی را به‌عنوان افراد غیرمجاز شناسایی و نسبت به برخورد، ساماندهی و دستگیری آنها البته با همکاری نیروی انتظامی اقدام کند. وی بر این نکته تاکید کرده بود از آنجایی که بیشترین دستگاه‌ها و کارخانجات صنعتی استان مازندران در شهرستان آمل مستقر هستند بنابراین باید تصمیمات خاصی اتخاذ شود تا نسبت به جمع‌آوری و اخراج آنها از کشور اقدامات موثری صورت گیرد.


مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور در آخرین اظهارات خود در دی‌ماه سال گذشته از اجرای طرح ممنوعیت اقامت اتباع افغان در استان مازندران ابراز رضایت و تاکید کرده بود که هم‌اکنون هیچ افغانی در این استان اقامت ندارد. عزیز کاظمی با اشاره به استمرار اجرای طرح ممنوعیت اقامت اتباع افغان در استان مازندران گفته بود که ممنوعیت جدیدی در سال‌جاری برای اقامت اتباع افغان در استان‌های کشور نداریم و «هم اکنون طرح ممنوعیت اقامت اتباع افغان در برخی از استان‌های کشور مطرح است اما هنوز به نتیجه قطعی در این‌باره نرسیده‌ایم و این طرح‌ها در حال بررسی است.»


بیشتر مردم از حضور اتباع گله‌ای ندارند
بر اساس این گفته‌ها افاغنه را پس از دستگیری در گروه‌های 25 نفره به گرگان اعزام کرده و از آنجا به افغانستان عودت می‌دهند. با این همه و با وجود برخورد غیراخلاقی که در این منطقه نسبت به اتباع اتفاق می‌افتد اما از اظهارات اهالی این‌طور برمی‌آید که دو دیدگاه در بین آنها نسبت به مهاجران افغانستانی- چه قانونی و چه غیرقانونی- وجود دارد. بر این اساس گروه اول کسانی هستند که از حضور تعداد زیاد مهاجران افغانستانی در منطقه لاریجان ناخرسندند و معتقدند که با وجود این افراد امنیت منطقه تا حدودی به چالش کشیده می‌شود. این درست همان دیدگاهی است که طی سال‌های گذشته برای کنترل مهاجران غیرقانونی، حضور آنها را در بسیاری از شهرهای کشور ممنوع کرد هرچند در این منطقه هنوز موردی که حضور این افراد باعث پایین آمدن امنیت منطقه شود، مشاهده نشده است. اما دیدگاه دوم که اکثریت قریب به اتفاق مردم این ناحیه را در بر‌می‌گیرد، بر این عقیده‌ است که حضور این افراد باعث پیشرفت کار در منطقه است چراکه در شرایطی که کمتر کسی حاضر می‌شود با دریافت اندک حقوق به کارهای ساختمانی مشغول شود و در فصل گیلاس چینی در باغ‌هایی که فاصله زیادی تا شهر دارند، کارگری کند این افراد مشغول کار می‌شوند.


آمار می‌گوید که هم‌اکنون حدود یک میلیون مهاجر افغانستانی به‌صورت قانونی و نزدیک به دو میلیون افغان به شکل غیر‌قانونی در کشور زندگی می‌کنند. مردم افغانستان به ناچار در امنیت، کار، امید به آینده و در شرایط بد اقتصادی، جنگ داخلی به کشور‌های مختلف- از جمله ایران- پناه می‌آورند. با این حال خیال امید زندگی بهتر و تامین رفاه با سختی می‌آمیزد و علاوه بر ایجاد آسیب‌هایی در کشور میزبان، این سختی‌ها به خود مهاجران نیز آسیب می‌زند.
در حاضر با نزدیک شدن به روزهای پایانی فصل گیلاس‌چینی بسیاری از این اتباع بار دیگر به تهران بازمی‌گردند. براساس طرح «آیین‌نامه تسریع در روند بازگشت اتباع افغان» که از سال 1382 به تصویب رسید، مهاجران غیرقانونی ساکن ایران به کشورشان بازمی‌گردند و آذرماه سال گذشته نیز وزارت خارجه اعلام کرد که براساس طرح سازماندهی، اجازه اقامت شش ماهه 450 هزار تبعه افغان در کشور ما صادر شده است و با این همه آمار غیررسمی از اخراج ماهانه 150 هزار افغان از کشور خبر می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha