تهرانی ها در هفته گذشته ۲ روز هوای ناسالم و ۵ روز هوای سالم تنفس کردند.‌

سلامت نیوز:تهرانی ها در هفته گذشته ۲ روز هوای ناسالم و ۵ روز هوای سالم تنفس کردند.‌

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، واحد پایش و پیش بینی و همچنین بررسی تطبیقی شاخص کیفیت هوا، تهران در هفته گذشته (۱۳ تا ۱۹ تیر) روزهای یکشنبه و دوشنبه را در شرایط ناسالم برای گروه ­های حساس و روزهای شنبه و سه شنبه تا جمعه را در شرایط سالم سپری کرده است.


مریم نادری مدیر واحد پایش و پیش‌بینی درباره جزئیات یافته‌های هفته گذشته گفت: بررسی میانگین تغییرات ساعتی غلظت ذرات معلق کمتر از ۱۰ و ۵/۲ میکرون ( PM۱۰وPM۲.۵) اندازه ­گیری شده در ایستگاه های سنجش آلودگی هوای تهران و پارامترهای هواشناسی حاکی از تأثیرپذیری بالای چگونگی کیفیت هوای تهران از پارامتر باد است.  وجود چشمه ­های گرد و غبار در اطراف تهران باعث شده است در ماه ­های خشک سال بادهای شدید و نسبتاً شدید (بادهایی که بیش از ۴ متر بر ثانیه سرعت دارند) در اکثر اوقات  تأثیر منفی بر کیفیت هوای تهران داشته باشند.

 
در گزارش هفتگی با توجه به اهمیت نقش باد در چگونگی کیفیت هوای تهران، گلبادهای مربوط به هفته گذشته بر اساس داده های ایستگاه مهرآباد رسم شده است. گلبادها نشان می دهد، اواخر روز شنبه با افزایش سرعت باد به بیش از ۴ متر بر ثانیه بویژه از سمت غرب، غلظت ذرات معلق افزایش یافته و افزایش شاخص کیفیت هوا را به دنبال داشته است.


از آنجا که شاخص کیفیت هوا برای بازه­ی زمانی ۲۴ ساعت محاسبه می ­شود پدیده گردوغبار اواخر روز شنبه، افزایش شاخص کیفیت هوای روز یکشنبه را به­دنبال داشته است.  شرایط مذکور روز یکشنبه نیز تداوم داشته است. روز دوشنبه جهت باد از غرب به جنوب و جنوب ­شرق تغییر جهت داده و گرد و غبار از سمت جنوب و جنوب­شرق به سطح شهر آورده شده است.
اگرچه نسبت به روز قبل شاخص کیفیت هوا کاهش یافته اما شرایط ناسالم برای گروه­های حساس تداوم داشته است. در روزهای ۱۶ تا ۱۸ تیر جهت باد عمدتا بین شرق تا جنوب متغیر بوده و روز جمعه نیز تقریباً از تمام جهات وزیده است و شرایط مطلوبی از نظر کیفیت هوا را به وجود آورده است.
اطلاعات غلظت آلاینده ­ها بر اساس داده ایستگاه ­های شرکت کنترل کیفیت هوا و اطلاعات هواشناسی اندازه ­گیری شده در ایستگاه مهرآباد از پایگاه اطلاعات دانشگاه وایومینگ تهیه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha