عضو شورای عالی نظام پرستاری از اعمال تغییراتی در جهت اصلاح آیین نامه طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد با دستور وزیر بهداشت خبر داد.

طرح مبتنی بر عملکرد جایگزین قانون تعرفه پرستاری نیست

سلامت نیوز:عضو شورای عالی نظام پرستاری از اعمال تغییراتی در جهت اصلاح آیین نامه طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد با دستور وزیر بهداشت خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، علی اکبر جراحی با اشاره به آغاز اجرای آزمایشی طرح پرداخت مبتنی بر عملکرد در ۶ ماهه دوم سال ۹۳ در برخی از بیمارستان ها گفت: از ابتدای سال ۹۴ وزیر بهداشت دستور اجرای آن را صادر کرد و مقرر شد که از ابتدای مهر ماه کارانه ها با ضریب ۱.۷ به صورت علی الحساب پرداخت شود.


وی افزود: پس از آن نیز تأکید شد بر اساس این طرح ما به التفاوت پرداختی افراد از اول مهر ماه پرداخت شود و در این راستا اگر مبلغ محاسبه شده کمتر از علی الحساب ۱.۷ بود، مبلغی از افراد پس گرفته نشود و اگر بیشتر بود به پرسنل پرداخت شود و به این ترتیب اجرای این طرح نوین در دانشگاه های علوم پزشکی شروع شد.
عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به بروز یکسری مشکلات حاد در خلال اجرای این طرح از جمله فرمول های پیچیده محاسباتی گفت: لذا با توجه به درخواست هایی که از کل دانشگاه های علوم پزشکی صورت گرفت و پیشنهادهایی که از سوی مدیران و روسای پرستاری کشور مطرح شد، تصمیم به اعمال یکسری تغییر و تحولات در این طرح گرفته شد و طی آیین نامه ای که در ۱۸ تیر ۹۴ توسط وزیر بهداشت صادر شد، مقرر شد چند آیتم از این طرح در راستای دریافت بیشتر پرسنل و اعمال عدالت تغییر کند.


تقلیل ضریب امتیاز کار و محاسبه سابقه خدمت
وی افزود: یکی از مواردی که مورد اعتراض گروه های پرستاری و غیر پرستاری (درمان و غیر درمان) بود بحث ضریب امتیاز اضافه کار بود به طوریکه بر اساس دستورالعمل قبلی پرداخت غیر موظف (اضافه کار)، ضریب ۲.۸ داشت و این امر باعث می شد فاصله دریافتی بین پرسنلی که ثابت کار می کنند با کسانی که اضافه کار کمی دارند، زیاد شود بر همین اساس بر طبق دستورالعمل جدید قرار شد این ضریب به ۲.۵ تقلیل یابد.
جراحی ادامه داد: به این ترتیب فاصله پرداختی بین کسانی که اضافه کار بیشتر دارند با سایرین کمتر می شود زیرا شرایط گذشته مورد اعتراض نیروهایی بود که سابقه بالاتری داشتند و امکان اضافه کار زیاد برایشان مقدر نبود و به همین دلیل علاوه بر کاهش ضریب امتیاز اضافه کار، براساس درخواست پرسنل بالاخص پرسنل درمانی قرار شد سابقه خدمات نیز لحاظ شود و از ابتدای امسال سابقه خدمت افراد در پرداخت کارانه لحاظ شود و به ازای هر سال خدمات ضریب ۱.۵ داشته باشد و به امتیاز موظف و غیر موظف تأثیر گذارد.


وی اضافه کرد: با این محاسبات فردی با سابقه ۲۰ سال کار دریافتی اش ۳۰ امتیاز بیشتر از فرد تازه کار است و سابقه خدمت نیز برای نیروهای دولتی با توجه به حکم کارگزینی آنها محاسبه می شود و برای سایر نیروها و حتی کسانی که از بخش های خصوصی وارد سیستم شده اند نیز براساس سوابق بیمه ای محاسبه شود.
عضو شورای عالی نظام پرستاری لحاظ ضرایب خاص برای مسئولین را از دیگر تغییرات اعمال شده در طرح مبتنی بر عملکرد خواند و گفت: همچنین قوانینی نظیر قانون ارتقاء بهره وری و قانون حق اشعه که از جمله قوانینی بودند که پیش از این نیز اعمال می شدند در ساعت کاری پرسنل همچنان لحاظ خواهد شد.


محاسبه دفاتر پرستاری در واحد درمان
وی افزود: موردی دیگری که خوشبختانه در دستورالعمل جدید لحاظ شده است بحث محاسبه دفاتر پرستاری، سوپروایزرها و مدیران پرستاری در واحد درمان است زیرا پیش از این عملکرد این دفاتر در ردیف نیروهای پشتیبانی محاسبه می شد که مورد اعتراض واقع شد.
جراحی ادامه داد: همچنین طبق ماده ۲۹ بند ج بخشنامه قبلی، ضریب عملکرد کیفی از ۰.۸ تا ۱.۱ محاسبه می شد و فاصله بین عملکرد قوی و ضعیف افراد کم بود که در دستورالعمل جدید ضریب ۰.۸ به ۰.۷ تقلیل یافت و همچنین مسئولان در مورد ۱۰ درصد افراد می توانند اگر خدای ناکرده رضایت وجود نداشت بین ۰ تا ۰.۷ امتیاز دهد.
وی یادآور شد: البته تمام این تغییرات و اعداد و ارقام اعلامی قطعی نیست و در صورت نیاز قابل بازنگری مجدد است و بسته به درخواست ها و پیشنهادها امکان چکش کاری و تغییرات دگر بار وجود دارد.


عضو شورای عالی نظام پرستاری با اشاره به افزایش سهم مدیریت از درآمد مبنای بیمارستان ها از ۰.۵ درصد به یک درصد گفت: تصمیم گیری در خصوص این سهم یک درصدی بر عهده مدیر است و مدیران می توانند این رقم را برای تشویق افراد پر تلاش و پرسنلی که کارهای چند پیشه دارند، تخصیص دهند و در حقیقت این اختیار بیشتری است که به مدیریت داده می شود.


تعیین سقف پرداختی به مدیران براساس تعداد تخت بیمارستانی
وی افزود: همچنین بر اساس تغییرات جدید، سقف پرداختی برای مدیران (مدیر بیمارستان، مدیر پرستاری، مدیر امور مالی و مدیر اداری) تعیین شده است و محاسبات نیز براساس تعداد تخت بیمارستان تحت پوشش انجام می شود. پیش از این ضریب محاسبه شده برای همگان یکسان بود اما بدنبال درخواست های ارائه شده تفاوت ها براساس حجم کار در محاسبات اعمال شده است.
جراحی ادامه داد: تبصره ای هم در همین راستا گذاشته شده است که بر اساس آن در تمامی ضرایبی مطروحه، سختی کار مدیریتی لحاظ شود و در بیمارستانهای آموزشی که مراجعه کنندگان بیشتری دارند و ارائه خدمات با سختی بیشتری روبرو است، این امکان وجود دارد که ضرایب تا ۱۰ درصد افزایش یابد و روسای بیمارستانها می توانند ضرایب را تا ۱۰ درصد برای سهم مدیران و مسئولان افزایش دهند.


کاهش فاصله امتیازی بین مدارک تحصیلی
وی اظهار داشت: همچنین براساس محاسبات پیشین امتیازی که به مدارک تحصیلی داده شده بود، در مورد مدارک پایین که از زیر دیپلم شروع می شود تا دیپلم و نهایتاً کارشناسی فاصله ضرایب خیلی کم بود اما از کارشناسی به ارشد و دکترا و فوق تخصص، ضرایب مدارک تحصیلی فاصله زیادی داشت بطوریکه ضریب فرد کمتر از دیپلم ۱.۱ بود و فوق تخصص ۴.۵ بود و حدود ۳.۴ فاصله امتیازی وجود داشت اما در تغییرات اعمالی این فاصله کم شده است و کمترین مدرک ضریب یک می گیرد و به بالاترین مدرک ضریب ۲.۱ اختصاص می یابد و فاصله از ۳.۴ به ۱.۱ تقلیل یافته است.


عضو شورای عالی نظام پرستاری افزود: همچنین بر اساس دستورالعمل قبلی جانشین مسئول واحد نادیده گرفته شده بود ولی طی دستورالعمل جدید مسئول واحد و جانشین تفکیک شدند به صورتیکه برای فرد جانشین نیز امتیازی لحاظ شده است.
وی ادامه داد: به نظر می رسد اگر طرح با همین روند پیش برود، می تواند با اصلاحاتی که به مرور اعمال می شود، روز به روز بهتر شود و تأثیرات مثبتی بر میزان دریافتی ها داشته باشد. اما به هر صورت این طرح از اول مهرماه سال گذشته به صورت پایلوت در دانشگاه های قطب کشور اجرا می شود و اگر در عمل به این نتیجه رسیده شود که به نفع پرسنل است تداوم خواهد یافت و در غیر این صورت متوقف خواهد شد.


طرح مبتنی بر عملکرد جایگزین قانون تعرفه پرستاری نیست
جراحی اضافه کرد: البته طرح مبتنی بر عملکرد به هیچ وجه جایگزینی برای تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیست و وزارت بهداشت پیگیر اجرایی شدن قانون تعرفه گذاری پرستاری است و دستورالعمل آن به شورای عالی بیمه ارسال شده است و در صورت تصویب و اجرای قانون تعرفه گذاری پرستاری، این قانون می تواند فقط برای کادر درمان، جایگزین طرح مبتنی بر عملکرد شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نادر ۱۶:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۲
    1 0
    چرا وزارت بهداشت حرف پرستاران را گوش نمی دهد ؟اعتراض پرستا به این نبود که چرا همکارانش از او بیشتر می گیرند مگر تفاوت کارانه من و همکارم چقدر بود فوقش صد هزارتومان تا دویست هزار تومان .... اعتراض ما این است چرا و چرا وچرا 65 در صد از درامد بیمارستان مال پزشکان متخصص باشد و 27 در صد مال کلیه کارکنان بیمارستان.....