كارشناسان در چهاردهمین كنفرانس جهانی "دخانیات یا سلامت" هشدار دادند كه آسیا با خطر اپیدمی بیماریهای مربوط به استعمال دخانیات مواجه است.

در این كنفرانس بین‌المللی اعلام شد كه سیاستگذاران باید تلاش‌های گسترده‌ای را جهت كاهش نرخ استعمال دخانیات در آسیا آغاز كنند تا از این طریق از وقوع اپیدمی بیماریهای مربوط به استعمال دخانیات بویژه بیماریهای ریوی در این منطقه پیشگیری بعمل آید.

در این كنفرانس كارشناسان هشدار دادند كه بسیاری از كشورهای آسیایی با افزایش شدید و نگران كننده مصرف دخانیات طی دهه گذشته مواجه شدند كه این بحران بویژه در میان جوانان و در مناطق شهری شدت داشته و در واقع پیامد رشد اقتصادی است.

همچنین افزایش شمار زنان سیگاری در این كشورها قابل توجه بوده و نیاز به بررسی دارد. اما غفلت از خطرات سیگار كشیدن برای سلامت اشخاص بویژه در مناطق روستایی و فقیر هم چنان ادامه دارد.

بعلاوه افزایش نرخ استعمال دخانیات بار اقتصادی سنگینی را از نظر هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی – درمانی و هزینه‌های بیمه بر دوش این كشورها تحمیل می‌كند. در عین حال به این هزینه‌ها باید هزینه درمان‌های نازایی ناشی از ابتلا به بیماریهای مربوط به سیگار كشیدن را نیز اضافه كرد.

در این كنفرانس اعلام شد كه 20 تا 60 درصد موارد ابتلا به سل در آسیا ناشی از كشیدن سیگار است. متخصصان تاكید كردند ترك سیگار ساده ترین راه برای پیشگیری از این بیماریها است.

براساس این گزارش، روزانه حدود یك میلیارد و 25 میلیون نفر در جهان سیگار می‌كشند كه تقریبا بیش از نیمی از این آمار مربوط به دو كشور چین و هند است. این آمار از سوی انجمن سرطان آمریكا و موسسه جهانی ریه ارایه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha