این طوفان در حالی خسارات متعددی بر جای گذاشت که در صورت اطلاع رسانی به هموطنان مسافرمان میتوانست جان عده ای را نجات دهد و آنها را به کام مرگ نکشاند. سازمان هواشناسی که سال گذشته هم در پیش بینی طوفان غافلگیر شده بود امسال با عدم پیش بینی دقیق و سریع، شیرینی عید فطر را به کام عده ای از هموطنانمان تلخ کرد.

هواشناسی باز هم جام ماند/نمایندگان مجلس تنها به دادن تذکر اکتفا نکنند

سلامت نیوز:طوفان روز گذشته تهران را در نوردید و باز هم سازمان هواشناسی از پیش بینی آن عقب ماند.

به گزارش سلامت نیوز، این طوفان در حالی خسارات متعددی بر جای گذاشت که در صورت اطلاع رسانی به هموطنان مسافرمان میتوانست جان عده ای را نجات دهد و آنها را به کام مرگ نکشاند.

سازمان هواشناسی که سال گذشته هم در پیش بینی طوفان غافلگیر شده بود امسال هم با عدم پیش بینی دقیق و سریع، شیرینی عید فطر را به کام عده ای از هموطنانمان تلخ کرد.

سایت سازمان هواشناسی که باید در زمانی که وزش شدید باد یا گرد و خاک و یا دیگر پدیده‌های جوی که احتمال بروز خسارت دارد را پیش‌بینی می‌کند روز گذشته هیچ گونه اطلاع رسانی درباره احتمال وقوع طوفان نداشت و در اطلاعیه‌ای که در سایت سازمان هواشناسی منتشر شد هیچ اشاره‌ای به بروز خسارت در استان تهران بر اثر وزش شدید باد نکرد.

مسئولین سازمان هواشناسی اما سال گذشته باحضور در مجلس شورای اسلامی تقصیر را به گردن دیگر نهادها مانند صدا و سیما انداخته بودند که همکاری لازم را در مواقع حوادث غیرمترقبه با این سازمان ندارد که این توجیه از طرف نمایندگان مردم قابل پذیرش نیود.

امید میرفت در صورت بروز چنین حوادثی اینبار سازمان هواشناسی با درایت بیشتری این بحران را اطلاع رسانی کند اما متاسفانه همچنان شاهد عملکرد ضعیف آن در طی طوفان روز گذشته بودیم.

در این زمینه نمایندگان مجلس نیز نسبت به عملکرد ضعیف سازمان هواشناسی واکنش نشان دادند .

محمد اسماعیل سعیدی نماینده مردم تبریز با بیان اینکه :« واقعیت آن است که سازمان هواشناسی می‌تواند از تغییرات آب و هوایی متوجه وقوع حادثه‌ای مانند طوفان روز گذشته شود و این وقایع را به مردم اطلاع‌رسانی کند.» خاطر نشان کرد : «  سازمان هواشناسی نباید نسبت به عدم پیش‌بینی درست از وقوع چنین طوفان‌هایی توجیه غیرمنطقی داشته باشد چراکه جان و مال افراد به وسیله این حوادث به مخاطره می‌افتد بدون‌شک اگر سال گذشته کم‌کاری سازمان هواشناسی جدی گرفته می‌شد شاید امسال شاهد تکرار این اشتباه نبودیم.»

این عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، تاکید کرده که :« باید سازمان هواشناسی مسئولیت همه حوادث برجای مانده از طوفان‌های پیش‌بینی نشده را بپذیرد چراکه بی‌دقتی این سازمان چنین اتفاقاتی را رقم زده و آن وقایع قصوری از سوی سازمان مذکور است.»

کمال علیپور خنکداری نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه، جویبار و سیمرغ نیز، در واکنش به طوفان روز گذشته  مهمترین علت امر را کوتاهی سازمان هواشناسی دانسته و خاطر نشان کرد :« سازمان هواشناسی قائل به پیش بینی هوا و طوفان از یک هفته قبل نیست، مسئولان سازمان هواشناسی در جلسه ای با اعضای کمیسیون عمران اعلام کرند که قطع به یقین سازمان هواشناسی 48 ساعت قبل از وقوع حادثه اطلاع رسانی می کند اما در مورد طوفان روز گذشته حتی 48 ساعت قبل از طوفان هم پیش بینی صورت نگرفت.

این نماینده مردم تصریح کرد: ستاد مدیریت بحران کشور، جمعیت هلال احمر، شهرداری ها و راه و ترابری آمادگی کامل برای امداد رسانی و جلوگیری از بحران را دارند، اما متاسفانه سازمان هواشناسی با داشتن وظیفه قانونی و منابع انسانی گسترده فراوان از زیر بار مسئولیت شانه خالی می‌کند، این در حالی است که جلوگیری از بحران اهم بر درمان بحران است، بروز بحرانی چون طوفان روز گذشته منابع و اعتبارات بسیاری را از بین برده است.

مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهرو پردیس نیز با اشاره به برخی ضعف های سازمان هواشناسی در پیش بینی طوفان روز گذشته گفت: به طورحتم سازمان هواشناسی باید برای پیش بینی درست وقوع طوفان‌های احتمالی آینده در نیروی انسانی خود تجدید نظر کند، چون سازمان هواشناسی به نظر نیروی انسانی لازم و کارشناسی را برای پیش بینی طوفان های این چنینی ندارد.

رحماندوست افزود: مگر در طول یکسال چندین طوفان در استان تهران به وقوع می پیوندد که سازمان هواشناسی نمی تواند به موقع پیش بینی کرده و به مردم میزان شدت اینگونه طوفان ها را اطلاع رسانی کند، بنابراین باید به این نکته تاکید کرد که درصورت عدم رفع نواقص دراین دو بخش مردم باید چگونه به سازمان هواشناسی در پیش بینی آب و هوا و وقوع طوفان ها اعتماد کنند.

این درحالیست که امین‌حسین نقشینه کارشناس سازمان هواشناسی با بیان اینکه دیروز اطلاعیه شماره 38 روی سایت سازمان هواشناسی قرار گرفت و حتی وضعیت آب و هوا برای تمام مدیریت‌های استان تهران فکس و پیامک شد، گفت: این اطلاعیه که وزش شدید باد در تهران و البرز را پیش‌بینی کرده بود در ساعت 12.30 دقیقه روی سایت قرار گرفت و این پدیده در ساعت 17.30 دقیقه رخ داد.

نقشینه تصریح کرد: در برخی از پیش‌بینی‌ها ما می‌توانیم به صورت کوتاه‌مدت پیش‌بینی کنیم و 2 یا 3 ساعت قبل از وقوع پدیده اطلاع‌رسانی کنیم ولی پدیده دیروز بعد از ظهر از روزها قبل اعلام شده بود.

گویا قرار است فرافکنی های سازمان هواشناسی ادامه پیدا کند اما نمایندگان مجلس نباید تنها به دادن چند تذکر و دعوت مسئولین آن سازمان با مجلس اکتفا کنند  و تنها شنونده سخنان آنها باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha