عراق چند صد تن هندوانه صادراتی ایران را مرجوع کرد و این هندوانه‌ها در بازار کردستان توزیع و فروخته شد.

فیلم/ماجرای جنجالی برگشت هندوانه صادراتی ایران از عراق/هندوانه ایرانی آلوده است؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری صداو سیما، در چند روز اخیر، اخباری مبنی بر مرجوع شدن چند صد تن محصول هندوانه ایرانی از کشور عراق به دلیل عدم استانداردهای خوراکی و فروش محموله برگشتی در بازار استان کردستان در فضای مجازی دست به دست شد.

علی نوری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان به جزئیات برگشت چند صد تن هندوانه ایرانی از کشور عراق پرداخت و گفت: «برگشت این محصولات صرفا به دلیل عدم توافق طرفین معامله در مرز بوده است.»

علی نوری ضمن تکذیب هرگونه آلودگی در این محصولات افزود: «اگر کشوری برای صدور مجوز ورود محصولات غذایی و کشاورزی درخواست گواهی بهداشت از کشور مبدا کند سازمان غذا و دارو حتما آمادگی انجام آن را دارد.»

او همچنین یادآور شد: اگر محصولی عودت بخورد باید پرونده واردات از محل صادرات تشکیل شود که در این مورد هیچگونه پرونده ایی تشکیل نشده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان در ادامه از پیگیری‌های لازم برای ایجاد یک آزمایشگاه رسمی محصولات کشاورزی در مرز باشماق خبر داد.

به گفته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان، سال گذشته 498 هزار تن انواع محصولات کشاورزی به ارزش 236 میلیون دلار از گمرکات استان کردستان به کشور عراق صادر شده است.

او افزود: 70 در صد این صادرات از مرز باشماق مریوان و 30 درصد آن نیز از طریق مرز سیرانبند بانه انجام گرفته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان، هندوانه، گوجه فرنگی، تخم مرغ، کاهو، کلم، سیب زمینی، سیب درختی و دنبه گوسفندی را از جمله اقلام صادراتی به کشور عراق ذکر کرد.

این مقام مسئول در پایان به صدورمجوز واردات میوه‌های گرمسیری از جمله موز، آناناس، انبه و نارگیل از مرز بین‌المللی باشماق مریوان توسط سازمان حفظ نباتات کشور اشاره کرد و افزود: با این اقدام نیاز بازار مصرف میوه‌های گرمسیری در داخل کشور تامین می‌شود.

علت برگشت هندوانه‌ صادراتی ایران از مرز باشماق مریوان چه بود؟

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: این محموله‌های هندوانه مربوط به تولیدات استان نیست و از سایر استان‌های کشور وارد شده است.

امیر عزیزیان، مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: بعد از بررسی‌هایی که انجام دادیم، مشخص شد هیچ محموله صادراتی امسال در مرزهای استان، به دلیل باقی‌ماندن سموم کشاورزی برگشت نخورده است و همه محموله‌ها دارای گواهی بهداشت بودند.

او با اعلام اینکه تا ۲۰ اردیبهشت سال جاری هم هیچ‌گونه محدودیت صادراتی برای محصولات کشاورزی از سوی طرف عراقی اعمال نشده بود، افزود: هر محموله صادراتی محصولات کشاورزی در مرز باشماق، در زمینه آفات قرنطینه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کردستان یادآور شد: آنچه در بررسی‌های ما مشخص شده، این است که طرف‌های ایرانی با تجار عراقی در ارتباط با قیمت هندوانه در مرز باشماق به توافق نرسیدند به همین دلیل ترجیح دادند محصولشان در بازار کردستان عرضه شود.

مسئول روابط عمومی اداره کل گمرکات کردستان هم در این رابطه به این خبر گفت: به درخواست کتبی صاحب کالا، تعدادی از محموله‌های حامل هندوانه که از مرز باشماق مریوان وارد باشماق اقلیم کردستان عراق شده بود و مشتری نداشت، به داخل کشور برگشت داده شد.

حمید زاهدی، مسئول روابط عمومی اداره کل گمرکات کردستان با اعلام اینکه هنوز هم بخشنامه ای مبنی بر اعمال محدودیت واردات محصولات کشاورزی ایران از سوی طرف عراقی صادر نشده است، افزود: صادرات محصولات کشاورزی همچنان در گمرکات استان برقرار است و بدون هیچ مشکلی این رویه انجام می شود.

یکی از کامیونداران کردستانی که از سیستان و بلوچستان و سایر نقاط کشور محموله هایی را به سمت مرزهای استان می‌آورد، اظهار کرد: شیوه خرید و حمل هندوانه در سیستان و بلوچستان بدین گونه است که دلالان چندین تن از کشاورز محصول را خریداری می‌کنند و سپس تحویل کامیونداران می‌دهند.

بهزاد رنجبر ادامه داد: خرید هندوانه از سوی دلالان به صورت کیلویی انجام نمی شود بلکه برای حجم زیادی از محصول تلنبار شده قیمتی را اعلام می کنند و کشاورز هم برای اینکه محصولش از بین نرود موافقت می کند.

او اضافه کرد: دلالان محموله هندوانه های خریداری شده را برای تجار در مرزهای مختلف کشور از جمله باشماق مریوان ارسال می کنند که امسال به دلیل زیاد بودن محصول و نداشتن مشتری در آن سوی مرز بخشی از آن برگشت خورد.

دلالان محموله هندوانه‌های خریداری‌شده را برای تجار در مرزهای مختلف کشور از جمله باشماق مریوان ارسال می کنند که امسال به دلیل زیاد بودن محصول و نداشتن مشتری در آن سوی مرز بخشی از آن برگشت خورد.برداشت هندوانه در استان سیستان و بلوچستان از بهمن ماه آغاز می شود و تا اواخر خرداد هم ادامه دارد و سالانه افزون بر ۱۰۰ هزار تن در بیش از سه هزار هکتار از اراضی زیرکشت این محصول در این استان تولید و روانه بازار می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha