عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از نداشتن نقشه کلی برای اصلاح سیستم آب و فاضلاب کشور، گفت: نداشتن نقشه و برنامه جامع و انجام اقدامات درمانی مقطعی سبب شده تا وضعیت آب و فاضلاب کشور هر روز بحرانی‌تر شود.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با انتقاد از نداشتن نقشه کلی برای اصلاح سیستم آب و فاضلاب کشور، گفت: نداشتن نقشه و برنامه جامع و انجام اقدامات درمانی مقطعی سبب شده تا وضعیت آب و فاضلاب کشور هر روز بحرانی‌تر شود.

مسعود پزشکیان در گفت وگو با خانه ملت، در خصوص وضعیت نامناسب آب وفاضلاب کشور و استفاده از فاضلاب‌ها برای آبیاری زمین‌های کشاورزی، گفت: در اینکه وضعیت آب وفاضلاب ها استاندارد نبوده هیچ شکی نیست، اما مشکل در این زمینه به نداشتن نقشه جامع تصفیه فاضلاب مربوط می‌شود.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در این سال‌ها توسعه بی رویه شهرها در سایه نبود برنامه منظم برای طراحی سیستم تصفیه فاضلاب منجر به استفاده نادرست از آب و آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب شده است، به عنوان نمونه مسکن مهر در حالی ساخته شده که سیستم آب و تصفیه فاضلاب کارشناسی شده ای ندارد، به شکلی که در زمان احداث مجموعه ساختمانی مسکن مهر فکری برای آبرسانی یا فاضلاب کشی نشده است.

وی افزود: این در حالی است که در نقشه های مسکن و شهرسازی برای گسترش شهرها تمامی مسائل دیده شده است اما همیشه قسمت هایی که هزینه به سازمان ها تحمیل می کند حذف می شود و پس از اینکه ساختمان های بلند قد علم کردند مشکلات بهداشتی و آب و فاضلاب ظاهر می شوند.

این نماینده مردم در مجلس نهم تاکید کرد: در حقیقت نداشتن نقشه کلی برای اصلاح سیستم آب و فاضلاب کشور سبب شده تا اقدامات سطحی و زودگذر انجام گیرد، این در حالی است که روزانه مشکلات افزایش پیدا می کند و وضعیت آب و فاضلاب بحرانی‌تر می شود.

وی گفت: برنامه و نقشه‌ای جامع برای بهبود وضعیت سیستم فاضلاب و تصفیه آن در سیاست‌های زیست محیطی دیده نشده، در واقع وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی باید طبق برنامه پنجم توسعه، سالانه برنامه ای مشخص برای آب و فاضلاب کشور داشته باشند.

پزشکیان یادآور شد: در حقیقت زمانی که کلیت سیستم تصفیه فاضلابی مشکل پیدا می کند، وارد شدن فاضلاب های بیمارستانی به زمین های کشاورزی هم عجیب به نظر نمی رسد.

وی با تاکید بر اینکه سیستم تصفیه  فاضلاب در کشور باید اصلاح شود، گفت: این اقدام زمان بر است اما باید در برنامه ششم توسعه به اصلاح آن پرداخته شود.

پزشکیان در ادامه با انتقاد از مصوبه مجلس برای استفاده از آب چاه ها برای آبیاری زمین های کشاورزی، گفت: متاسفانه به چاه ها اجازه برداشت غیرقانونی داده شد تا برای کشاورزی مورد استفاده قرار گیرد، این اقدام سبب شده تا نه تنها سطح آب های زیرزمینی افت کند، بلکه آینده آب آشامیدنی نیز به مخاطره بیفتد.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، افزود: هنگامی به فردی مجوز داده می شود تا از آب چاهی استفاده کند در حق سایر افراد اجحاف می شود، این عوامل نشات گرفته از نقص قانون و سیاست گذاری است.

 محمدعلی شاعری مشاور شهردار تهران در توسعه محیط‌ زیست از آبیاری30 هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی تهران با فاضلاب خبر داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha