28 سال از سیلی که چهارم مردادماه ‌سال ٦٦، از دربند و گلابدره آغاز و در سایر مناطق تهران جاری شد ،می گذرد؛حالا دیگر، ماجرای سیل تهران، به ٢٨‌سال پیش و اتفاقی که در میدان تجریش افتاد، محدود نیست، سیل تکرار شد و پیش‌بینی‌های رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، حاکی از تکرار دوباره و چندباره آن است؛ «سیل به‌عنوان یکی از مخاطراتی که ما را تهدید می‌کند، به تهران نزدیک شده. پیش‌بینی ما این است که در آینده شاهد تکرار بارش‌های بسیار شدید در تهران باشیم، بارش‌هایی‌که می‌توانند تهران را از وضع عادی خارج کنند.

سیل، تهدید جدید تهران در آینده‌ای نه چندان دور

سلامت نیوز:28 سال از سیلی که چهارم مردادماه ‌سال ٦٦، از دربند و گلابدره آغاز و در سایر مناطق تهران جاری شد ،می گذرد؛حالا دیگر، ماجرای سیل تهران، به ٢٨‌سال پیش و اتفاقی که در میدان تجریش افتاد، محدود نیست، سیل تکرار شد و پیش‌بینی‌های رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، حاکی از تکرار دوباره و چندباره آن است؛ «سیل به‌عنوان یکی از مخاطراتی که ما را تهدید می‌کند، به تهران نزدیک شده. پیش‌بینی ما این است که در آینده شاهد تکرار بارش‌های بسیار شدید در تهران باشیم، بارش‌هایی‌که می‌توانند تهران را از وضع عادی خارج کنند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شهروند نوشت: سال‌های سال، هر گاه صحبت از سیل پایتخت می‌شد، نگاه‌ها به گذشته‌ای دور می‌رفت. مردادماهی که در اوج گرما، سیلابی تند، مناطق شمالی تهران را با خود برد و دو ماهی میدان تجریش را به تعطیلی کشاند. حادثه‌ای طبیعی که آمار دقیقی از تلفات و خسارات آن داده نشد اما تخته سنگ بزرگ میدان تجریش یادگارش بود.


از آن روزها و سیلی که چهارم مردادماه ‌سال ٦٦، از دربند و گلابدره آغاز و در سایر مناطق تهران جاری شد، ٢٨‌سال می‌گذرد. در این ٢٨‌سال سیلاب مشابهی اتفاق نیفتاد و حادثه تابستان ٦٦ یگانه اتفاقی بود که نام سیل پایتخت را با خود همراه کرد. پس از آن، پایتخت هم مانند سایر مناطق کشور هر روز تشنه و تشنه‌تر می‌شد، تشنگی تهران و منابع آبی آن‌ که هر روز سطحش پایین‌تر می‌رفت، هیچ جای نگرانی برای تکرار اتفاقی که ٢٨‌سال پیش رخ داد، نگذاشته بود.
حال آنکه، سایه سیل هر روز درحال بزرگ شدن بود؛ در آن روزهایی که حریم مسیل‌ها و رودخانه‌های شهر، یکی پس از دیگری می‌شکستند و در اطراف حریمی که دیگر جزیی از بافت مسکونی شهری شده بود، ساخت‌وساز می‌شد. با پایین رفتن سطح آبی که از کانال‌های آب پایتخت می‌گذشت، نیاز به وجود آنها کم و کمتر شد و حتی روی کانال‌های آب، رودخانه یا مسیل‌های داخل شهر هم از ساخت‌و‌سازهای شهری در امان نماند. مسیر کانال‌های آب به مراکز خرید تبدیل شد و دیگر کاربری گذشته از آنها گرفته شد.


شکسته شدن حریم رودخانه‌ها و مسیل‌های آبی پایتخت، تهدیدی بود که زیر سایه سال‌ها بی‌توجهی، به مخاطره‌ای بزرگ برای تهران و تهرانی‌ها تبدیل شد؛ مخاطره‌ای که رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، آن را در کنار زلزله یکی از مخاطرات مهم تهران می‌داند؛ مخاطره‌ای به نام سیل.
احمد صادقی، در گفت‌و‌گو با «شهروند»، تأکید می‌کند که سیل در کنار زلزله یکی از مخاطرات مهم تهران است، «در جغرافیای تهران مسیل‌های زیاد و رودخانه‌هایی داریم که الان بافت شهری آنها را بلعیده. این در حالی است که یکی از مخاطرات جدی قرن حاضر ما مخاطرات جوی است و تغییرات آب‌و‌هوایی. تغییراتی که با سرعت زیادی پیش می‌رود و تهران هم تحت‌تأثیر این تغییرات قرار دارد.»


او با اشاره به این‌که سیل یک مخاطره بالقوه در تهران است، ادامه می‌دهد: «بر همین اساس، پیش‌بینی ما این است که در آینده شاهد تکرار بارش‌های بسیار شدید در تهران باشیم، بارش‌هایی ‌که می‌توانند تهران را از وضع عادی خودش خارج کنند. این موضوع از الان قابل پیش‌بینی است. سیل یک مخاطره بالقوه در تهران است و در عین حال بررسی‌ها و کنار هم گذاشتن حوادث نشان می‌دهد تغییرات آب و هوایی و مخاطرات جوی روز به روز بیشتر می‌شود و نمودهای آن هم در تهران روشن است. این احتمال قوی است که در دهه‌های آینده سیل یکی از مسائل شهر تهران باشد. مسأله مهم در مورد سیل این است که با توجه به روددره‌ها و مسیل‌های زیادی که در تهران وجود دارد، سیل می‌تواند مخاطره جدی برای این شهر باشد و به اندازه زلزله هم خطرناک است.»


رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، تنها چند روز پیش از سیلابی که در بخش‌هایی از شمال غرب تهران جاری شد و جان هشت نفر را گرفت، درباره مخاطره‌ای که تهران را تهدید می‌کند، صحبت کرده و بخشی از آن را به دلیل شکسته‌شدن حریم روددره‌ها و مسیل‌های پایتخت دانسته بود. مخاطره‌ای که به گفته صادقی، هیچ گوشه‌ای از ذهن مردم و حتی مسئولان را هم به خود مشغول نکرده و نگرانی را هم به همراه نداشته، «اطلاعات مردم و حتی تعدادی از سازمان‌ها درباره مخاطرات تهران و به‌ویژه سیل در حدی است که آخرین سیل تهران را به اواخر دهه ٦٠ ربط می‌دهند، درحالی‌که تهران در سال‌های اخیر سیل‌هایی داشته، یکی سیل مترو بود که تهران را درگیر کرد و بعد از آن هم طغیان رودخانه کن را داشتیم. اینها نشان می‌دهد که سیل به‌عنوان یکی از مخاطراتی که ما را تهدید می‌کند، به تهران نزدیک شده است.»


او در ادامه به برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران اشاره کرده و می‌گوید: «بر اساس برنامه پنج‌ساله شهرداری تهران که مصوب شورای شهر است، طرح جامع خطرپذیری سیلاب شهر تهران در دستور کار قرار گرفت. تدوین این طرح تمام شده است اما اجرای این طرح تنها در حوزه مسئولیت‌های شهرداری نیست و در این برنامه هم پیش‌بینی شده که اجرای طرح جامع خطرپذیری سیلاب شهر تهران باید با کمک سازمان‌های مسئول مثلا یکی از آنها وزارت نیرو و دیگری وزارت جهاد کشاورزی اجرا شود.»


ساخت و ساز در حاشیه روددره‌ها و ساخت مراکز تفریحی در کنار رودخانه‌های حاشیه‌ای پایتخت که برای بسیاری از آنها نزدیکی بیش از حد به رودخانه و قرار گرفتن در حاشیه آن، باعث جذب مشتری بیشتر است، یکی از مخاطراتی است که ساکنان این مناطق را تهدید می‌کند. آنطور که رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، می‌گوید: «به دلیل این‌که بافت شهری در حاشیه روددره‌ها هم کشیده شده، در صورت وقوع سیل در تهران، خسارات زیادی متوجه این بافت شهری و ساکنان آن خواهد شد.»


او ادامه می‌دهد: «یکی از پیش‌بینی‌ها در طرح جامع، خطرپذیری سیلاب تهران آزادسازی حریم رودخانه‌ها و مسیل‌های پایتخت است. ما با اقداماتی مثل توسعه بازارها و مراکز خرید روی مسیل‌ها موافق نیستیم و معتقدیم این اقدامات از مبنا از نظر مدیریت بحران ایراد دارد و اگر در گذشته هم اقدامی در این زمینه انجام‌شده برای پیشگیری از خطراتی که پیش روست باید به تدریج نسبت به آزادسازی مسیل‌ها و کاهش خطر‌پذیری مناطق پیرامونی آن اقدام کنیم.»


هرچند که رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، از اقداماتی می‌گوید که باید در آزادسازی حریم رودخانه‌ها و مسیل‌های پایتخت انجام شود اما تاکنون چنین اتفاقی نیفتاده است. در چهار فصل سال، به‌خصوص در شب‌های گرم سال، بسیاری از مردم ساعات فراغت خود را در کافه‌ها و رستوران‌هایی می‌گذرانند که در حاشیه رودخانه‌های پایتخت، همچون، درکه، دربند، کن، سولقان، فشم‌و‌... ساخته شده‌اند. رستوران‌هایی که تا حد ممکن در نزدیکی رودخانه‌ها ساخته می‌شوند تا این نوید را به مشتری‌های خود بدهند که در کنار رودخانه تخت دارند و مشتری‌ها می‌توانند در نزدیک‌ترین فاصله با رودخانه لحظات خود را بگذرانند. این ساخت‌وساز در حریمی از رودخانه که دیگر حریم نیست، خطر عدم ورود آب به رودخانه و جاری شدن سیل را به شدت افزایش داده است و حتی شاید باعث شود که شمار کشته‌شدگان سیل هر چند که شدید نباشد را افزایش دهد.


حالا دیگر، ماجرای سیل تهران، به ٢٨‌سال پیش و اتفاقی که در میدان تجریش افتاد، محدود نیست، سیل تکرار شد و پیش‌بینی‌های رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، حاکی از تکرار دوباره و چندباره آن است؛ «سیل به‌عنوان یکی از مخاطراتی که ما را تهدید می‌کند، به تهران نزدیک شده. پیش‌بینی ما این است که در آینده شاهد تکرار بارش‌های بسیار شدید در تهران باشیم، بارش‌هایی‌که می‌توانند تهران را از وضع عادی خارج کنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha