طوفان و سیل سه روز پیش و تلفات و خسارت‌های سنگین آن موضوع داغ جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران بود و بیشتر اعضای شورای شهر نارضایتی خود را از اهمال‌کاری‌‌‌های صورت‌گرفته برای پیش‌بینی طوفان و ورود دیرهنگام پس از بحران را اعلام کردند.

سلامت نیوز: طوفان و سیل سه روز پیش و تلفات و خسارت‌های سنگین آن موضوع داغ جلسه علنی دیروز شورای شهر تهران بود و بیشتر اعضای شورای شهر نارضایتی خود را از اهمال‌کاری‌‌‌های صورت‌گرفته برای پیش‌بینی طوفان و ورود دیرهنگام پس از بحران را اعلام کردند.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه فرهیختگان نوشت: در این جلسه اقبال شاکری، رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران با استناد به پرینتی از سایت بین‌المللی هواشناسی گفت: «10 روز پیش، این سایت با انتشار فشار باد و میزان رطوبت، طوفان تهران را پیش‌بینی کرده است، اما با این حال اورژانس و هواشناسی اعلام کرده از وقوع طوفان خبری نداشته است.»

البته به گفته شاکری، جای شکرش باقی است که در حادثه اخیر وزش باد از غرب به شرق بوده و جمعیت بسیاری به علت تعطیلات از شهر خارج شده بودند که اگر چنین نبود باید منتظر فاجعه‌ای بزرگ‌تر بودیم.

اما رحمت‌الله حافظی خواستار عذرخواهی و عزل مسئولان مقصر در حادثه سیل از مردم شد. حافظی در تذکر پیش از دستور خود، دلیل اصلی نقش بسیار ضعیف سیستم مدیریت بحران کشور را نداشتن رویکرد مبتنی‌بر جامعه در مدیریت بحران از قبیل «سامانه هشدار عمومی» دانست. به اعتقاد رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، برای جامعه ما هنوز سطوح هشدار و آماده‌باش به‌طور رسمی تعریف نشده و آموزش‌های لازم به مردم داده نشده است. سیستم‌های لازم برای هشدار به افرادی که در معرض خطر هستند، وجود ندارد.

او با انتقاد از انتصاب سیاسی مسئولان مدیریت بحران کشور گفت: «اعمال مصلحت در انتخاب مسئولان و متولیان باعث دور شدن افراد علمی و خبره از جایگاه مسئولیت شده است، به همین دلیل قدم اول در باز کردن گره‌های پاسخ به بحران، مسئولیت‌پذیری است. بنابراین مسئولان موظف به عذرخواهی هستند.»

البته دیروز حسین هاشمی، استاندار تهران در پیامی به خانواده‌های قربانیان حادثه سیلاب تسلیت گفت، اما با این حال هنوز خبری از عذرخواهی از سوی مقامات مسئول منتشر نشده است.
«کمیته بررسی علت وقوع سیلاب باید تشکیل شود.»

نایب‌رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر این نکته، به سیلاب در منطقه کن و سولقان اشاره کرد و گفت: «ساخت‌وسازهای غیرمجاز و نبود محدودیت‌های حریم در منطقه کن و سولقان که باعث ایجاد تغییرات در این مناطق شده است، یکی از دلایل وقوع بحران و سیلاب است.»

به اعتقاد مرتضی طلایی، سازمان بازرسی کشور و قوه قضائیه باید در این مساله ورود جدی کنند و اجازه ندهند موضوع سیلاب به فراموشی سپرده شود. سیلاب در منطقه کن و سولقان به حدی بوده که به گفته عیسی فرهادی فرماندار تهران، در 40 سال گذشته بی‌سابقه بوده است و در عرض چند دقیقه به یک بحران تبدیل شده است. به گفته طلایی، ستاد مدیریت بحران باید درباره خانه‌های غیراستاندارد ورود پیدا کند و با مطالعات و اقدامات کارشناسی شده، چاره‌اندیشی کند. البته طلایی وجود این تخلفات در ساخت‌وسازهای غیرمجاز را نشانه زدوبند، رانت‌خواری و حاکمیت ثروت و پول بر قانون دانست.

شکسته شدن آب‌بند کارگاه چینی‌ها در پروژه آزادراه تهران- شمال، ریزش تونل و آب‌گرفتگی در فیروزکوه، هراز و امامزاده داوود، تخریب دو پل در اثر طغیان رودخانه و وقوع سیل در منطقه بالاطالقان و مفقود شدن 50 دستگاه خودرو در سیل محور کرج – چالوس، علاوه‌بر سیلاب منطقه کن و سولقان از دیگر پیامدهای طوفان و سیل اخیر است که تاکنون 15 کشته بر جای گذاشته است. ناکارآمدی ستاد مدیریت بحران کشور در ورود به‌موقع پس از بحران موضوع مورد تاکید بیشتر اعضای شورای شهر بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha