سه‌شنبه ۱۸ فروردین ۱۳۸۸ - ۱۰:۴۱
کد خبر: 15613

مدیرگروه پژوهشی ایدز و هپاتیت جهاددانشگاهی مشهد با بیان اینكه «سلامت» تنها به معنای عدم بیماری نیست، گفت: سلامت طیفی دارد که از سلامت کامل تا بیماری شدیدی که منجر به فوت یا مرگ می‌شود را در برمی‌گیرد كه در این طیف سلامت کامل، سلامت نسبی، بیماری بدون علامت، بیماری آشکار، بیماری مزمن شدید و مرحله پایانی زندگی یا فوت قرار دارد.

دکتر محمدرضا هدایتی مقدم در ادامه افزود: سازمان بهداشت جهانی "سلامت" را رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی معرفی می‌نماید، "سلامت" تنها به معنای عدم بیماری نیست و فردی که صرفا بیمار نیست سالم تلقی نمی‌شود.

وی به عوامل موثر در سلامت انسان‌ها اشاره کرد و گفت: وضعیت آب و هوا، آلودگی‌های صوتی و شیمیایی، عوامل فیزیکی موجود در محیط یا عوامل ارگونومیک و نیز متناسب بودن وضعیت فرد با ابزار و وسایل پیرامونی از جمله عوامل موثر در سلامت انسان است.

وی به نقش عوامل ژنتیکی در بروز بیماری‌ها و اهمیت آن در پزشکی جدید تاکید کرد و افزود: نوع عامل ژنی یا وراثتی در افراد، میزان مقاومت آن‌ها را در برابر بیماری تعیین می‌کند؛ همچنین عوامل رفتاری مربوط به ویژگی‌های فردی در افراد نیز موجب ارتقای سلامت خواهد بود.

دکتر هدایتی مقدم به رفتارهای مرتبط با سلامت یا رفتارهای پرخطر اشاره کرد و گفت: رفتارهای پرخطر آن دسته از رفتارهایی است که زمینه بروز بیماری‌های منجر به ناتوانی شدید و یا مرگ را فراهم می‌آورد که در 6 دسته کلی و در ارتباط با یکدیگر هستند.

مدیرگروه پژوهشی ایدز و هپاتیت جهاددانشگاهی مشهد، افزود: استعمال دخانیات اعم از سیگار یا قلیان که متاسفانه طی سال‌های اخیر سن مصرف آن کاهش یافته است، موجب بروز بسیاری از بیماری‌ها از جمله قلبی و عروقی، بیماری‌های تنفسی شامل برونشیت، آسم و عفونت‌های تنفسی و نیز سرطان‌ها مانند سرطان ریه، گوارش، کلیه، حنجره و ... می‌شود.

دکتر هدایتی مقدم، سوء مصرف مواد مخدر و روان‌گردان‌ها و نیز سوء مصرف الکل را از دیگر رفتارهای پرخطر عنوان کرد که منجر به اختلالات جسمی و روانی مانند اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، التهاب کبد، ناراحتی‌های گوارشی و.. می‌شود.

وی بیشترین دلایل مرگ و میر در ایران را حوادث جاده‌ای عنوان کرد و گفت: حوادث غیرعمدی شامل حوادث جاده‌ای ناشی از عدم رعایت قوانین رانندگی، نبستن کمربند ایمنی، عدم استفاده از کلاه، سرعت و سبقت غیرمجاز و ... موثرترین گروه کاری در ایران یعنی قشر میانسال و جوان را درگیر می‌کند، همچنین حوادث عمدی یا خشونت‌ها که منجر به صدمه زدن به خود (اقدام به خودکشی) و یا صدمه به دیگران (جرح و قتل) می‌شود از دیگر رفتارهای پرخطر هستند.

وی رفتارهای پرخطرجنسی همانند عفونت‌های مقاربتی و یا ناباروری‌های خاص، رفتارهای تغذیه‌ای نامناسب منجر به کمبود مواد مغذی، کم‌خونی تغذیه‌ای (فقر آهن)، کمبود ویتامینA، کمبود کلسیم و ویتامین D، چاقی و افزایش وزن شدید و نیز کم تحرکی (کمبود فعالیت فیزیکی به مقدار کافی) را از دیگر عوامل پرخطر معرفی کرد.

دکتر هدایتی‌مقدم همچنین ارتباط عوامل یاد شده را در بروز بسیاری بیماری‌های شایع در ایران اشاره کرد و گفت: بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها مرتبط با استعمال دخانیات، تغذیه نامناسب و فعالیت فیزیکی ناکافی و سوء مصرف الکل است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha