رییس بیستمین كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران با هشدار نسبت به این كه 50 درصد افراد دیابتی از بیماری خطرناك خود بی‌اطلاعند، بر ضرورت پیشگیری از بیماریهای خطرناك پیش از بروز عوارض و پیشرفت بیماریها تاكید كرد.

دكتر ایرج خسرونیا كه به مناسبت برپایی كنگره سالانه جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران كه 11 تا 15 اردیبهشت ماه امسال در مركز همایش‌های رازی تهران برپا می‌شود سخن می‌گفت با اعلام این خبر افزود: افراد بی‌اطلاع از دیابت زمانی به پزشك مراجعه می‌كنند كه دچار اختلال دید، نارسایی كلیه‌ها و بیماریهای عصبی می‌شوند.

وی از بیماری كبد چرب كه اكثرا بدون علامت بوده برحسب تصادف با سونوگرافی و انجام آزمایش‌ها خود را نشان می‌دهد به عنوان یك بیماری خطرناك دیگر نام برده، تصریح كرد: در بسیاری از مواقع اكثر بیماران از مبتلا شدن خود به هپاتیت‌های خطرناك مانند هپاتیت C اطلاع ندارند و ممكن است بر حسب تصادف و انجام آزمایش یا ایجاد عوارض این بیماری به پزشك راهنمایی شوند.

دكتر خسرونیا گفت: متاسفانه درمان بیماریهای مزمن مانند دیابت، سرطان و هپاتیت‌ها بسیار گران و گاه بدون نتیجه است.

وی ادامه داد: اگر ما بتوانیم سرطان‌ها را در همان روزها و ماه‌های اول تشخیص دهیم، ‌درمان بسیار راحت تر و كم خرج خواهد بود در همین راستا كشورهای پیشرفته، توان خود را صرف پیشگیری از بیماریها و انجام آزمایش‌های دوره‌ای برای تمام افراد كرده، بررسی‌های سالیانه را قانونی و اجباری كرده‌اند.

به گفته رییس بیستمین كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران، آمارهای منتشر شده از بخش‌های سرطان، غدد و داخلی در ایران نشان می‌دهد كه اكثر مبتلایان به سرطان زمانی مراجعه می‌كنند كه «متاستاز» و پخش سرطان بسیاری از اندام آنها را فرا گرفته، درمان را با مشكل روبرو كرده است.

وی با اشاره به اینكه اكثر كشورهای پیشرفته‌، بیماریهای خطرناك را قبل از بروز عوارض و پیشرفت بیماری درمان می‌كنند، یادآور شد: به همین دلیل است كه آمار مرگ و میر این بیماری‌ها در بعضی از كشورها بسیار بیشتر از كشورهای پیشرفته است.

دكتر خسرو نیا گفت: متاسفانه بیماران در ایران و كشورهای همسایه به دلیل انجام ندادن معاینات دوره‌ای و انجام آزمایش‌های سالیانه، ‌زمانی برای درمان بیماری خود مراجعه می‌كنند كه بیماری با عوارض آن همراه و درمان آنها طولانی و گاه غیرممكن می‌شود.

وی اظهار داشت: انجام واكسیناسیون ممكن است از بروز بسیاری از بیماریهای عفونی جلوگیری كند، ‌ولی بسیاری از بیماریهای متابولیك، عفونی و سرطان‌ها فاقد واكسن بوده و بررسی‌های سالیانه افراد سبب محافظت در برابر شیوع و بروز بیماریهای گوناگون می‌شود.

رییس این كنگره در پایان گفت: بیستمین كنگره جامعه پزشكان متخصص داخلی ایران با تاكید بر بررسی و پیشگیری از بیماریهای خطرناك و با سخنرانی استادان خارجی و داخلی 11 تا 15 اردیبهشت ماه در مركز همایش‌های رازی تهران برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha