معاون فنی درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه نتایج برنامه کاهش سزارین در بخش‌های خصوصی قابل انتظار نیست، گفت: آمارهای بالای سزارین باعث رکود آموزش زایمان طبیعی در کشور شده است.

سلامت نیوز: معاون فنی درمان وزارت بهداشت با اشاره به اینکه نتایج برنامه کاهش سزارین در بخش‌های خصوصی قابل انتظار نیست، گفت: آمارهای بالای سزارین باعث رکود آموزش زایمان طبیعی در کشور شده است. 

به گزارش  سلامت نیوز به نقل از تسنیم، علی ماهر در همایش تقدیر از مجریان برتر ارتقاء سلامت مادر و نوزاد اظهار کرد: طی سال‌های 84 تا 92 سیر صعودی زایمان سزارینی آنقدر در ایران افزایش یافته بود که کشور ما در بین یک و دو کشور آمار بالای سزارین جهان قرار گرفت.

وی با اشاره به برنامه‌های هشت‌گانه برای کاهش سزارین در ایران گفت: برای نزدیک شدن به نرم جهانی به فرهنگ‌سازی برای انتخاب داوطلبانه مادران جهت زایمان طبیعی نیاز است. زیرا همانطور که سزارین بالا می‌رود ما دچار کمبود آموزش زایمان طبیعی می‌شویم.ماهر در ادامه به اصلاح تعرفه‌ها در کتاب تعرفه‌گذاری کالیفرنیا اشاره کرد و افزود: در اصلاح تعرفه‌های این کتاب، تعرفه زایمان طبیعی نسبت به سزارین بسیار افزایش یافت.

معاون فنی درمان وزارت بهداشت تصریح کرد: همچنین طبق برنامه باید 5 تا 10 درصد زایمان سزارینی کاهش می‌یافت که در بخش اول و بخش‌های دولتی این امر محقق شد ولی در بخش‌های غیردولتی و خصوصی این آمار قابل انتظار نیست.وی به گسترش 220 مرکز زایمان بدون درد اشاره کرد و گفت: تا پایان سال 94 تمام بلوک‌های زایمان به تجهیزات پیشرفته و مورد نیاز مجهز می‌شوند تا زایمان طبیعی تسهیل شود.در ادامه همایش تقدیر از مجریان برتر ارتقاء سلامت مادر و نوزاد، فرح بابایی مدیر ترویج زایمان طبیعی با اشاره به اینکه یک سال و دو ماه است که برنامه‌های زایمان طبیعی را در کشور گسترش داده‌ایم افزود: در 6 ماهه اول این برنامه از دانشگاه‌های موفق در این حوزه تقدیر به عمل آمد و پیشنهادهایی شد تا از بیمارستان‌های فعالان موفق در این حوزه نیز تقدیر به عمل آمد.

بابایی با تشریح برنامه‌های آموزشی زایمان طبیعی و ابراز امیدواری برای پوشش آموزشی رایگان صدردرصدی در این حوزه گفت: بودجه‌هایی از طرح تحول سلامت اختصاص می‌یابد تا تمام کارکنان اتاق زایمان از جمله دانشجویان، متخصصان زنان و ماماها تحت این آموزش‌ها قرار گیرند.مدیر ترویج زایمان طبیعی وزارت بهداشت با تشریح زایمان بدون درد با روش‌های غیر دارویی و همچنین دارویی گفت: در مراکزی که از متخصصان بیهوشی ماهر استفاده شده است از طرح زایمان بی‌درد و بدون درد استقبال بیشتری صورت پذیرفته است.

وی با تاکید بر اینکه امیدواریم زایمان طبیعی به مطالبه مادران تبدیل شود و دیگر مادری نداشته باشیم که با درخواست داوطلبانه سزارین را انتخاب کند افزود: بلوک‌های زایمان در بخش‌های دولتی بهینه‌سازی می‌شود تا ارتقاء کیفیت آنان نیز افزایش یابد.بابایی در خاتمه به ساماندهی نقل و انتقال و پذیرش مادر باردار اشاره کرد و افزود: در برنامه‌های ارتقاء زایمان طبیعی کارهای بسیار زیادی صورت پذیرفت به طوریکه حتی دکوراسیون و تزئینات اتاق‌های زایمان نیز برای ارج نهادن جایگاه مادران تغییر و بهبود یافت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha