دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۷
کد خبر: 157135

«خرج دوا و دكتر» همواره در كشور ما هزینه‌ای گزاف بوده است، تا جایی كه وقتی می‌خواهند كسی را نفرین كنند می‌گویند: «گرفتار دوا و دكتر شوی!» این نفرین نشان‌دهنده این است كه هزینه درمان تا چه حد درآمد خانواده‌ها در ایران را می‌بلعد. آمار دقیقی در این باره وجود ندارد كه هر ایرانی به صورت میانگین سالانه چقدر پول خرج دوا و درمان می‌كند، هر چند برخی آمار‌ها در سال‌های اخیر حاكی از آن است كه هزینه اقتصادی بیماری سالانه 800 هزار تا یك میلیون نفر را زیر خط فقر می‌برد.

مصرف 27 هزار میلیاردی قرص در ایران

سلامت نیوز: «خرج دوا و دكتر» همواره در كشور ما هزینه‌ای گزاف بوده است، تا جایی كه وقتی می‌خواهند كسی را نفرین كنند می‌گویند: «گرفتار دوا و دكتر شوی!» این نفرین نشان‌دهنده این است كه هزینه درمان تا چه حد درآمد خانواده‌ها در ایران را می‌بلعد. آمار دقیقی در این باره وجود ندارد كه هر ایرانی به صورت میانگین سالانه چقدر پول خرج دوا و درمان می‌كند، هر چند برخی آمار‌ها در سال‌های اخیر حاكی از آن است كه هزینه اقتصادی بیماری سالانه 800 هزار تا یك میلیون نفر را زیر خط فقر می‌برد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: در این میان بسته به نوع بیماری، هزینه‌ای كه فرد باید بپردازد متفاوت است. هزینه برخی بیماری‌ها واقعا كمر شكن هستند اما برخی بیماری‌های ساده با هزینه‌های كمتری درمان می‌شود.
 
بیماران سرطانی، تالاسمی، هموفیلی، دیالیزی، بیماران مبتلا به هپاتیت،‌ام اس و... از جمله افرادی هستند كه با توجه به نوع بیماری كه دارند، می‌بایست از داروهایی استفاده كنند كه تامین آنها با دشواری‌هایی همراه است و اصولا اگر حمایت‌های دولتی و بیمه‌ای نباشد، تهیه آنها برای اغلب این بیماران دشوار و غیرممكن خواهد بود. در عین حال، ورود داروهای جدید به بازار دارویی دنیا، یكی دیگر از دغدغه‌های بیماران و متولیان نظام سلامت است زیرا داروهای جدید با توجه به فناوری كه دارند، از قیمت بالایی برخوردار بوده و امكان تهیه آنها برای بیماران، غیرممكن است. وزارت بهداشت در زمینه تامین داروهای سرطانی، تقریبا هیچ مشكلی ندارد و پوشش بیمه‌ای این قبیل داروها بین 90 تا 95 درصد است. داروهای بیماران‌ام اس به‌طور صد در صد در داخل تامین می‌شود و اگر بیمارانی كه به اصرار پزشك خودشان می‌خواهند از داروهای خارجی استفاده كنند، می‌بایست ماهانه 500 هزار تومان هزینه اضافی پرداخت كنند. برخی داروها هستند كه خارج از فهرست وزارت بهداشت هستند و تامین آنها برای بیماران نیازمند به این داروها، مشكل است. به عنوان مثال، داروهای جدید هپاتیت C بسیار گران هستند به‌طوری‌كه هزینه یك دوره درمان با این قبیل داروها در حدود 900 میلیون تا یك میلیارد تومان می‌شود كه اگر فقط هزار بیمار مبتلا به هپاتیت C بخواهند از این داروهای جدید استفاده كنند، در هفته 1000 میلیارد تومان بودجه می‌خواهد كه در توان وزارت بهداشت نیست. برای بیماران متابولیك نیز بین 3تا4 هزار قلم دارو وجود دارد كه نمی‌توان همه این داروها را تحت پوشش بیمه‌ها قرار داد. هزینه دارویی بیماران متابولیك ماهانه بین 100 تا 120 میلیون تومان است. سازمان غذا و دارو یارانه 120 میلیارد تومانی دارو به این قبیل بیماران پرداخت می‌كند و معضل بزرگ و چالش اصلی وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو، داروهای جدیدی است كه روانه بازار دارویی جهان می‌شود و امكان پوشش بیمه‌ای آنها وجود ندارد.


 2000 میلیارد تومان برای یارانه دارو
حدود ۳۰۰ خدمت جدید در ارزش‌گذاری تعرفه‌های دارو اضافه شده و هیچ خدمتی وجود ندارد كه بدون تعرفه باشد. پوشش بیمه‌های دارویی بیماری‌های صعب‌العلاج ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای یارانه دارو است و مابه‌التفاوت نرخ ارز با رویكرد تحت حمایت قرار دادن داروهای صعب‌العلاج و گران‌قیمت اعتبار منظور شده و در یك تفاهم‌نامه كارشناسی شده میان وزرای بهداشت و تعاون حدود ۵۰۰ قلم داروی گران قیمت و صعب‌العلاج در لیست بیمه قرار گرفته كه البته هنوز در تعهدات بیمه قرار نگرفته است. با توجه به رویكرد كلی نظام و سیاست‌های ابلاغی افزایش جمعیت، رویكرد بیمه سلامت كمك به درمان بیماران این حوزه است و ۲۸ قلم داروی نازایی در لیست بیمه قرار گرفته كه ۱۸ قلم این داروها در سال 94 اضافه شده است.


 تولید داروهای گران‌قیمت با هزینه كم در داخل
معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خرداد امسال در رابطه با طرح‌های این معاونت در حوزه دارو و تجهیزات گفته بود كه طرح‌هایی داشته‌ایم كه از گذشته اجرا شده بود كه كمتر از 30 درصد آنها به نتیجه رسیده و تعدادی رونمایی شده و تعداد دیگر رونمایی می‌شود. او تصریح كرده بود به دلیل گرانی داروهای خارجی، برای نمونه داروی هپاتیت C كه هر قرص آن هزار و 50 دلار قیمت دارد و بسیار گران است، در وزارت بهداشت برنامه‌ای است تا داروهای خارجی را در داخل كشور به صورت مشابه تولید كنند و با قیمت پایین آن را عرضه كنند. فهرست اینگونه داروها تهیه شده است و كار برای تولید این داروها در داخل كشور آغاز شده و امیدواریم پس از تولید در لیست بیمه قرار گرفته و مردم بتوانند از آنها با قیمت كم استفاده كنند.


 340قرص برای هر نفر ایرانی در سال
جدای از مساله هزینه‌های بیماران استفاده از دارو به ویژه داروهای مسكن موردی است كه هزینه‌های گزافی روی دست افراد می‌گذارد. ایران دومین كشور جهان در سرانه مصرف دارو پس از چین است؛ آماری نگران‌كننده كه شاید نشان از علاقه شدید ایرانی‌ها به مصرف خودسرانه دارو باشد. سرانه مصرف دارو در ایران 340 قرص در سال است. به عبارت دیگر یك ایرانی هر سال 340 قرص مصرف می‌كند. یعنی به‌طور متوسط روزانه حدود یك قرص. بر اساس آمارهای موجود معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت 15 درصد داروها بدون تجویز پزشك مصرف می‌شود. ارزان‌ترین قرص در داروخانه‌های كشور قیمتی حدود 100 تومان دارد یعنی به ازای یك برگه 10 تایی قرص داروخانه‌دار هزار تومان طلب می‌كند. بر این اساس، هر ایرانی اگر ارزان‌ترین قرص را هم مصرف كند سالانه 34 هزار تومان قرص می‌خورد. این عدد وقتی در جمعیت 80 میلیونی كشور ضرب شود چیزی حدود 27 هزار میلیارد تومان می‌شود.


 محبوب‌ترین و پر فروش‌ترین داروها در ایران
«قرص استامینوفن» محبوب‌ترین، پرفروش‌ترین و پرمصرف‌ترین داروی كشور است كه تقریبا در تمام خانه‌ها موجود است. مصرف زیاد این دارو موجب وابستگی بیش از حد به آن، خشكی مجاری تنفسی و مقاوم‌تر شدن سردردها می‌شود. پرفروش‌ترین داروها از نظر «قیمت» در بازارهای دارویی بیشتر اختصاص به آنتی بیوتیك‌ها دارد. كلوپیدوگرل پرفروش‌ترین داروی كشور با توجه به قیمت آن است و در ردیف داروهای بیماران قلبی و عروقی است. سفكسیم آنتی بیوتیك است كه در جایگاه دوم قرار دارد. آموكسی سیلین سومین داروی پرفروش در ایران است. آلبومین در گروه داروهای تات خونی است و به صورت سرم مصرف می‌شود. ایمیون گلبولین برای مبتلایان به نقص سیستم ایمنی و در پیوند مغز و استخوان و كودكان مبتلا به ایدز مصرف می‌شود، وبه دلیل قیمت بالا پنجمین داروی پرفروش در كشور است. كو-آموكسی كلاو كه تركیبی از آموكسی سیلین و كلاولانیك اسید ساخته می‌شود و برای درمان بیماری‌های عفونی استفاده می‌شود. سوماتروپین دارویی هورمونی است كه برای كوتاهی قد ناشی از هورمون رشد استفاده می‌شود. استفاده زیاد از این هورمون خطرساز است و قرارگرفتن این دارو در رتبه هفتم داروهای پرفروش هم از همین نظر، یك زنگ خطر به‌حساب می‌آید. ایمی پنم یك داروی ضد باكتری است كه برای درمان عفونت‌های افراد مبتلا به نقص ایمنی و فونت‌های داخل شكمی استفاده می‌شود. فیلگراتیم و متفورمین به ترتیب نهمین و دهمین دارای پر مصرف در ایران هستند كه فیلگراستیم برای بیماران مبتلا به ایدز و متفورمین به عنوان كاهنده قند خون برای افراد دیابتی استفاده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha