دوشنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹

اخیرا محققان به دنبال راهكار‌های درمانی برای رشد تكلم كودكان مبتلا به اتیسم متوجه تاثیر استفاده‌ آی پد در پیشرفت تكلم این كودكان شده‌اند.

تكنولوژی در خدمت مبتلایان به اوتیسم‌

سلامت نیوز:اخیرا محققان به دنبال راهكار‌های درمانی برای رشد تكلم كودكان مبتلا به اتیسم متوجه تاثیر استفاده‌ آی پد در پیشرفت تكلم این كودكان شده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز، مریم جباری-روانشناس در روزنامه آرمان نوشت: اختلال اتیسم، مجموعه‌ای از معلولیت رشدی روانی در مشكلات اجتماعی، ارتباطی و چالش‌های رفتاری را دربرمی‌گیرد. افراد مبتلا به اتیسم از نظر پردازش اطلاعات در مغز از هم‌دیگر متفاوت هستند. كودكان مبتلا به اتیسم در رشد مهارت‌های كلامی و غیركلامی نیز از هم دیگر متفاوت هستند. كودكان مبتلا به اتیسم در رشد مهارت‌های كلامی و غیركلامی نیز از هم دیگر متفاوت هستند. برخی از كودكان مبتلا به اتیسم دایره و دامنه واژگانی محدود و برخی دیگر نیز دایره و دامنه واژگانی گسترده‌تری دارند و درباره جزئیات یك موضوع می‌توانند صحبت كنند. یك سوم كودكان مبتلا به اتیسم مشكلات تكلم دارند و این مشكلات اغلب از سن پنج‌سالگی بروز پیدا می‌كند؛ درست زمانی كه كودك شیرین‌زبانی‌ها و جملات كامل و مهارت ارتباطی و تكلم با دیگران را آموخته و به راحتی می‌تواند با دیگران مكالمه كند، اما با ابتلا به اختلال اتیسم این كودك یا قادر به صحبت كردن نخواهد بود یا جملات طوطی‌وار و الگو‌های تكراری را در محاورات خود با دیگران به كار خواهد گرفت؛ اگرچه درصد كمی از این كودكان نیز قادر به تكلم هستند.

اخیرا محققان به دنبال راهكار‌های درمانی برای رشد تكلم كودكان مبتلا به اتیسم متوجه تاثیر استفاده‌ آی پد در پیشرفت تكلم این كودكان شده‌اند. شبكه معروف CBS نیوز، در این رابطه گزارشی را تهیه كرده است و در این گزارش به استقبال والدین در ثبت‌نام در برنامه مطالعاتی استفاده از ‌آی‌پد اشاره كرده و آورده است: والدین دارای كودكان اتیسمی كه كودكانشان اغلب قادر به كاربرد صرفا ١0 كلمه در سن 5 سالگی بوده‌اند، فرزندانشان را در برنامه آموزشی و درمانی استفاده از‌ آی‌پد شركت داده‌اند.

والدین یكی از كودكان اتیسمی در گفت‌وگو با SCBنیوز سهولت دسترسی به ‌آی‌پد و استفاده آموزشی از آن و تاثیرش در رشد تكلم را یكی از دلایل اصلی ثبت‌نام در این برنامه مطالعاتی دانست. در این مطالعه محققان دانشگاه لوس آنجلس كالیفرنیا، توانایی ارتباطی 6١‌كودك مبتلا به اتیسم با میانگین سنی 6 تا 8 سال كه از ‌آی‌پد استفاده می‌كردند را با كودكان غیر اتیسم كه به‌ آی‌پد دسترسی نداشتند، مقایسه كردند. در این مطالعه كودكانی كه به‌آی‌پد دسترسی نداشتند رشد كلامی كمتری داشتند و تعداد واژگان مورد استفاده آنها كمتر از ٢0 بوده است و همه 6١ كودك در مطالعه وارد شده و به‌طور هم‌زمان به مدت 6 ماه از گفتار درمانی نیز بهره بردند. كارن اسنایدر دوك، دانشیار و متخصص در زمینه كودكان اتیسم در آمریكا نیز به سوالات والدین كودكان اتیسمی در این مطالعه پاسخ داد. این مطالعه و نتایج حاصل از آن در مجله روانپزشكی علمی آمریكایی كودك و نوجوان منتشر شد و نتایج نشان داد كه كودكانی كه از‌ آی‌پد استفاده می‌كنند، نسبت به كودكانی كه از ‌آی‌پد استفاده نمی‌كنند، قادر خواهند بود واژگان لغات خود را دو برابر افزایش دهند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha