سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۳

برای خانواده‌هایی که فرد یا افرادی از آنها به درد اعتیاد دچار شده است، شماره 09628 کورسوی امیدی است که با راهنمایی و مشاوره تلفنی روانشناسان، مددکاران و متخصصان راه نجات این افراد را هموارتر کند. آخرین آمار این سامانه تلفنی اما از صدرنشینی ماده مخدر شیشه، روی خط ملی مشاوره اعتیاد خبر می‌دهد.

سلامت نیوز: برای خانواده‌هایی که فرد یا افرادی از آنها به درد اعتیاد دچار شده است، شماره 09628 کورسوی امیدی است که با راهنمایی و مشاوره تلفنی روانشناسان، مددکاران و متخصصان راه نجات این افراد را هموارتر کند. آخرین آمار این سامانه تلفنی اما از صدرنشینی ماده مخدر شیشه، روی خط ملی مشاوره اعتیاد خبر می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جهان صنعت، آمارهای خردادماه امسال هم نشان می‌داد که تماس‌های مرتبط با مصرف محرک «شیشه» در صدر است و پس از آن مواد مخدر تریاک و هروئین با اختلافی فاحش از آن در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. از زمان افتتاح این سامانه در اسفندماه 1387، شیشه، شاه‌بیت تماس با خط ملی مشاوره اعتیاد بود و تکرار این صدرنشینی در ماه‌های اخیر از آمار بالای مصرف این ماده مخدر صنعتی در کشور حکایت دارد.


ثبت 200 هزار تماس در سال‌جاری
براساس آماری که روز گذشته معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی اعلام کرد، بیشترین تماس‌هایی که با خط ملی اعتیاد به ثبت رسیده در مورد سوءمصرف شیشه بوده است.


محسن روشن‌پژوه به مهر گفت: در سال گذشته ۴۰۰ هزار تماس تلفنی به ثبت رسیده که ۹۷ درصد آنها تماس‌های موفق بوده است که این آمار بیشترین تماس‌ها و درصد پاسخگویی را طی سال‌های گذشته با خط ملی اعتیاد به خود اختصاص داده است. وی تاکید کرد که تشکیل کارزار رسانه‌ای شیشه در سال گذشته که برای اطلاع‌رسانی با این مخدر صنعتی به راه افتاد و همچنین ارتقای برنامه‌های‌ خط ملی اعتیاد باعث شد فقط در سال ۹۳، ۳۰۰ هزار تماس تلفنی به تماس‌های سال قبل آن اضافه شود.معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در مورد آمار تماس‌های امسال نیز گفت: در ایام مختلف و همچنین ماه‌ها تماس‌ها متفاوت است به عنوان مثال در ماه رمضان تماس‌های کمتری و در ایام تابستان تماس‌ها بیشتر به ثبت می‌رسد و بر همین اساس نمی‌توان گفت کدام ماه بیشتر و کدام ماه کمتر است.
به گفته روشن‌پژوه، آمارهای تقریبی نشان می‌دهد از ابتدای سال تاکنون تعداد تماس‌ها همانند سال قبل بوده و به طور متوسط حدود ۲۰۰ هزار تماس ثبت شده است.
احساس تکلیف در زنان بیشتر است
آن‌طور که روشن‌پژوه گفت، بیشترین تماس‌ها مربوط به گروه زنان بوده است که به جهت کمک برای درمان و مشاوره اعتیاد- به‌خصوص مصرف شیشه- یکی از افراد خانواده‌شان از ساعت چهار بعدازظهر تا هشت شب به ثبت رسیده است. به تعبیر او تماس‌های زنان نشان‌دهنده این است که دغدغه بیشتری برای سلامت اطرافیان خود دارند.


پیشتر رییس مرکز توسعه و پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی آماری در این خصوص داده و گفته بود: در میان زنان تماس‌گیرنده با خط ملی اعتیاد تنها شش درصد آنان خود، مصرف‌کننده مواد و سایر آنها در رتبه اول همسر و در رتبه دوم مادر فرد مبتلا بودند.براساس آماری که دیروز رییس سازمان بهزیستی کشور در اولین نشست علمی تخصصی مشاوران امور زنان و خانواده سازمان بهزیستی عنوان کرد، پس از راه‌اندازی خط ملی اعتیاد 80 درصد از زنان و دختران برای بهبود و ترک اعتیاد برادران و همسران و حتی همسایه‌های خود به این سامانه تلفنی مراجعه کردند. انوشیروان محسنی‌بندپی درباره دلیل آمار بالای تماس زنان گفت: نقش ‌محوری و اجتماعی و احساس تکلیف نسبت به دیگران در قشر زن جامعه بسیار بیشتر از مردان است.همچنین مجید رضازاده، رییس مرکز توسعه و پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور درخصوص جنسیت تماس‌گیرندگان اعلام کرده بود در سال 93 به طور میانگین 84 درصد تماس‌گیرندگان را زنان تشکیل داده و 16 درصد نیز مردان بوده‌اند.


تهران در صدر تماس‌ها
به گفته معاون پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی در میان استان‌ها، تهران بیشترین تماس‌ها را با این سامانه داشته است. وی در این‌باره گفت: با توجه به وسعت و تعداد خانوار، این استان بیشترین تماس‌ها را به خود اختصاص داده و همچنین بیشترین طیف سنی نیز مربوط به افراد ۲۵ تا ۴۵ سال بوده است.
در آمارهای اسفندماه سال 93 بیشترین تماس از استان‌های خراسان شمالی، مرکزی و چهار‌محال‌وبختیاری برقرار شده بود و مسوولان علت آن را اطلاع‌رسانی‌های صحیح و مناسب در این استان‌ها عنوان کرده بودند. در آمارهای پارسال کمترین تماس‌ها نیز از استان‌های ایلام، کهگیلویه‌وبویراحمد و کردستان بود.
منبع مشخصی از سن اعتیاد نداریم
روشن‌پژوه دیروز درباره کاهش سن اعتیاد این‌طور گفته بود که مرجع و منبع مشخصی برای به دست آوردن سن اعتیاد در دست نیست و هر آماری که در این خصوص اعلام می‌شود، تقریبی و براساس مشاهدات بوده و نمی‌توان به آنها اعتماد و اکتفا کرد.
در این‌باره رییس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا هم روز گذشته اظهاراتی داشت. علی مویدی البته از اینکه سن اعتیاد در کشور به نسبت سال گذشته کاهش یافته، ابراز تاسف کرد و گفت: نمی‌توانند سن دقیق اعتیاد را اعلام کنند و این کار برعهده ستاد مبارزه با مواد مخدر است.
وی با درخواست از خانواده‌ها برای توجه بیشتر به فرزندانشان برای پیشگیری از ورود به پدیده شوم مواد مخدر یادآور شد که در حال حاضر جز مواد مخدر سنتی، نمونه‌های مختلف و جذاب شیرینی از مواد مخدر صنعتی در حال توزیع است که باعث اضمحلال و سست شدن بنیاد خانواده‌ها خواهد شد.


بیشترین علت تماس
براساس گفته‌های مجید رضازاده، رییس مرکز توسعه و پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور بیشترین مسایل و مشکلات مطرح‌شده با خط ملی اعتیاد به ترتیب راهنمایی درخصوص خدمات درمان شیشه، درخواست ارجاع به مراکز اقامتی میان‌مدت برای درمان شیشه، تماس برای دستگیری افراد مبتلا به اعتیاد به دلیل ایجاد مشکلات متعدد ناشی از مصرف مواد مخدر یا محرک توسط خانواده یا آشنایان آنان و همچنین آگاهی‌رسانی درخصوص نحوه اطلاع‌رسانی و راضی کردن فرد مصرف‌کننده برای مراجعه وی به درمان بوده است. به گفته وی، همچنین سوال در مورد علائم ظاهری، رنگ، بو و... مواد مخدر و محرک گوناگون نیز در رتبه‌های بعدی تماس با این سامانه تلفنی قرار گرفته است.


رضازاده همچنین در خصوص انواع مداخلات توسط خط ملی اعتیاد، گفته بود در سال 93، 46 درصد مداخلات در سطح مداخلات پیشگیرانه و با ارایه راهنمایی و مشاوره و پاسخ به نگرانی‌های افراد، 26 درصد به صورت راهنمایی‌های درمانی و 32 درصد ارجاع به مرکز درمانی تحت نظارت سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت بوده است که البته ممکن است فردی دو یا هر سه نوع خدمت را دریافت کرده باشد.


به گفته وی، در حال حاضر به علت اطلاع‌رسانی درخصوص ترک الکل شاهد آن هستیم که در گذشته تقریبا تماسی در خصوص مصرف الکل و نحوه ترک آن در خط ملی اعتیاد نداشتیم اما اکنون به واسطه این اطلاع‌رسانی‌ها تماس‌های مرتبط با آن افزایش یافته است: «ترک ناگهانی الکل در مقایسه با مواد مخدر و محرک آسیب‌های جانبی بیشتری به مصرف‌کننده به همراه دارد و در حال حاضر افرادی که مصرف الکل آنان در حد معمول است به مراکز ترک اعتیاد عادی و کسانی که مصرف آنان سنگین باشد، به بیمارستان ارجاع خواهند شد اما اکنون این نیاز احساس می‌شود که برای ترک مراحلی از مصرف الکل باید مراکز ویژه ترک الکل راه‌اندازی شود به همین علت راه‌اندازی این مراکز در دستور کار قرار گرفته است.»


روی خط 09628
خط ملی اعتیاد با شماره تماس 09628 همه‌روزه از ساعت 8 تا 20 پاسخگوی تماس‌گیرندگان از سراسر کشور است و به گفته رضازاده، از جمله اهداف اصلی خط ملی اعتیاد، ارایه خدمات مشاوره و راهنمایی به مصرف‌کنندگان و خانواده‌های آنان، رصد چگونگی و زمان شروع و شیوع هریک از مواد مخدر و محرک مصرفی در کشور و سرانجام سیاست‌گذاری‌های صحیح مبتنی بر این شواهد عینی است.
همچنین به گفته قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، افراد مستقر در این مرکز با تحصیلات فوق‌لیسانس و تخصص در زمینه‌های روانشناسی و مددکاری در حال مشاوره به تماس‌گیرندگان هستند و همزمان نیز آموزش‌های تخصصی را فرا می‌گیرند. این خط هر روز از ساعت 8 صبح تا 9 شب آماده پاسخگویی و مشاوره به افرادی است که درباره اعتیاد، داروها و نحوه استفاده از آن و نشانی نزدیک‌ترین مراکز درمانی ترک اعتیاد که دارای مجوز از سازمان بهزیستی و وزارت بهداشت هستند، اطلاعات تخصصی می‌خواهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha