مدیر کمیته آموزش و پژوهش انجمن پزشکان عمومی ایران، گفت: پیش از این مردم، پزشکان عمومی را به‌ عنوان حکیم و طبیب می‌شناختند و رابطه مستحکم و پایداری‌تری با آن‌ها داشتند.

گرایش پزشکان عمومی به تخصص‌های پولساز

سلامت نیوز:مدیر کمیته آموزش و پژوهش انجمن پزشکان عمومی ایران، گفت: پیش از این مردم، پزشکان عمومی را به‌ عنوان حکیم و طبیب می‌شناختند و رابطه مستحکم و پایداری‌تری با آن‌ها داشتند. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ،فرامرز رفیعی گفت: پایین بودن جایگاه و درآمد پزشکان عمومی در جامعه، باعث افسردگی و دل‌زدگی آنان نسبت به طب عمومی و موقعیت خودشان می‌شود و آن‌ها را به سمت تغییر وضعیت شغلی خود، مهاجرت از کشور یا گرایش به رشته‌های تخصصی سوق می‌دهد.
وی ادامه داد: این مسئله باعث برهم خوردن تعادل در نظام پزشکی کشور می‌شود، از سویی هدف پزشکان عمومی برای رفتن به‌سوی تخصص علی‌الخصوص تخصص‌های پول‌ساز زیاد و گاهی در این راه از هر روشی استفاده می‌شود و دوم باعث تغییر نگاه مردم به آن‌ها به‌عنوان یک قشر مرفه و بی‌درد و صرفاً یک ماشین پول‌ساز می‌شود.


رفیعی گفت: سیاست کلی نظام سلامت باعث حذف مشروعیت عملکردی و کوچک شدن حیطه عملکرد پزشکان عمومی و طب عمومی در ایران شده است.

وی اضافه کرد: پزشکان عمومی که قبلاً از آن‌ها به‌عنوان حکیم و طبیب یاد می‌کردند رابطه مستحکم و پایداری با بدنه جامعه داشتند؛ اما اکنون با از بین رفتن این بخش و تمایل زیاد پزشکان در گرایش به سمت تخصص، دیدگاه اکثریت مردم نسبت به آن‌ها تغییریافته و دیگر حرمت سابق را برای پزشکان قائل نیستند و دیگر رابطه گذشته در جریان نیست.


رفیعی افزود: نیروهایی نداریم که پزشک خانواده را در کشور اجرا کنند و پزشکان عمومی که در شهرهای مختلف و گستره فراوانی داشتند، کمتر شده‌اند؛ پزشکان متخصص هم فقط مدت کمی را به خاطر گذراندن طرحشان در شهرهای کوچک و دور افتاده می‌مانند و سپس مجدد به شهرها کوچ می‌کنند.


وی درباره اهمیت نقش پزشکان عمومی در کشور گفت: آن‌ها بار اصلی خدمات بهداشتی و درمانی و مراقبتی سطح یک را بر عهده‌دارند و در نظام سطح‌بندی و ارجاع مشخص‌شده همه افراد در هنگام بیماری ابتدا باید به پزشک عمومی که پزشک خانواده آن‌ها است مراجعه کنند و سپس در صورت صلاحدید وی به متخصص ارجاع داده شوند و پزشک خانواده مسئول درمان همه دردهای آن‌ها است.


وی گفت: متخصصین برای درمان فقط بر یک حیطه یا یک سن خاص متمرکز می‌شوند درحالی‌که طب عمومی برای درمان هیچ محدودیت درمانی، پیشگیری و مراقبت سنی و جنسی ندارند و چنین فردی که به این مرحله رسیده هفت سال درس‌خوانده و آموزش‌های لازم را دیده است. پس می‌توان گفت طب عمومی یک جایگاه و حیطه بزرگ است.


رفیعی یادآور شد: همان‌طور که اگر تمام افراد جامعه پزشک شوند، شغل‌های مهم نانوایی و بنایی روی زمین می‌ماند، در حیطه پزشکی هم اگر همه به سمت تخصص روند نظام سلامت با مشکل جدی روبرو خواهد شد.


وی گفت: در شکاف بین بدنه جامعه و جامعه پزشکی خیلی‌ها مقصر هستند و نقش رسانه‌ها دراین‌بین پررنگ‌تر است. اینکه در برنامه‌های صدا و سیما پزشکان عمومی را دارای جایگاه علمی پایین نشان می‌دهند باعث فروریختن منزلت طب عمومی و پزشکان عمومی می‌شود.


 عضو هیئت مرکزی انجمن پزشکان عمومی ایران در پایان برای تقویت جایگاه پزشکان عمومی، پیشنهاد کرد: باید به این منظور، مشروعیت بخشی و پذیرفتن طب عمومی به‌عنوان بخش دلسوز و علمی و توانمند در اجرای تمام برنامه‌های مراقبتی، پیشگیرانه در سطح یک و اجرای درست و به‌روز برنامه پزشک خانواده و واردکردن علوم اجتماعی و انسانی در پزشکی در دستور کار قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha