نکاتی که والدین باید درباره مواد شیمیایی بدانند

سلامت نیوز:یک فوق تخصص جراحی نوزادان و کودکان، عنوان کرد: مری و دریچه خروجی معده بیشترین قسمت‌هایی است که به دلیل بلع مواد سوزاننده توسط کودک دچار سوختگی و آسیب می‌شود.


دکتر جواد نصیری در گفت‌و‌گو با آنا درباره سوختگی کودکان ناشی از طریق بلع مواد اسیدی و قلیایی، گفت: کودکان زیر 5 سال به شدت نسبت به محیط اطراف خود کنجکاو هستند و سعی دارند با تمام اجسام پیرامون خود بازی و یا آن را در دهان خود بگذارند، بدین منظور و برای پیشگیری از بروز برخی آسیب‌ها و حوادث احتمالی به خانواده‌ها توصیه می‌شود کودک را در محیط امن نگه‌داری کنند و به‌ آنها توجه بسیار زیادی داشته باشند. متاسفانه گاهی سهل انگاری والدین و افزایش کنجکاوی کودکان موجب بروز مسائلی از قبیل سوختگی از طریق مصرف مواد قلیایی و اسیدی می‌شود.


این فوق تخصص جراحی نوزادان و کودکان، افزود: مواد لوله باز کن، جرم گیرهای سرویس بهداشتی و سفید کننده‌ها بیشترین علت سوختگی را به خود اختصاص داده‌اند به همین دلیل به والدین توصیه می‌شود این مواد را در خارج از دسترس کودکان نگه‌داری کنند و حتی با برچسب‌گذاری‌های نشان دهند که این ماده خطرناک است، زیرا در برخی مواقع کودکان در سنین بالاتر نیز به دلیل تشابه ظروف این مواد با آبمیوه‌ها دچار اشتباه می‌شوند.


وی تصریح کرد: به والدین توصیه می‌شود زمانی که متوجه مصرف مواد قلیایی و اسیدی توسط کودکشان شدند سریعا کودک را به مراکز درمان ارجاع دهند و هیچ گونه اقدامی انجام ندهند، زیرا هر گونه اقدام اضافی می‌تواند آسیب بیشتری را بر جای بگذارد.


نصیری افزود: برای مثال اگر کودک مواد قلیایی مصرف کرده باشد و خانواده بلافاصله کودک را مجبور به مصرف آب کند، این موضوع می‌تواند موجب سوختگی بیش از حد مری و یا دهان شود زیرا ترکیب آب و مواد قلیایی مقدار بخار فراوانی را تولید می‌کند و یا اگر کودک مواد شیمیایی مصرف کرده باشد و والدین کودک را مجبور به استفراغ کند، این موضوع می‌تواند موجب بازگشت مجدد مواد به معده و سوختگی بیش از حد معده شوند.


به گفته وی؛ سوختگی دهان ملاک مصرف مواد اسیدی و قلیایی توسط کودک نیست، بنابراین به والدین گفته می‌شود اگر در دهان کودک شاهد هیچ گونه تغییری یا سوزشی نبودند نیز به مراکز درمان سریعا مراجعه کنند.


این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: مری و دریچه خروجی معده بیشترین قسمت‌هایی است که دچار سوختگی و آسیب می‌شود که اگر سوختگی بسیار شدید نباشد با انجام اقدامات اولیه بهبودی حاصل می‌شود اما اگر شدید باشد نیز به جراحی است.
وی افزود: گاه سوختگی به قدری شدید است که موجب از بین رفتن کامل مری می‌شود که در این صورت جراح ناچار به جایگزین کردن روده بزرگ به جای مری و یا بالا کشیدن معده است.


نصیری تصریح کرد: گاهی سوختگی مری به قدری شدید که با آندسکوپی برطرف می‌شود اما این دسته از بیماران باید به صورت مداوم تحت نظر پزشک باشند، زیرا ممکن است طی 15 تا 20 سال آینده دچار سرطان مری شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha