روزهای پایانی هفته گذشته با هجوم دوباره آتش به جنگل‌های ایران همراه بود. تنها در یک مورد، آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع منطقه دالاب کش ماهور کوهدشت در استان لرستان تاکنون باعث نابودی 6 هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی این منطقه شده است. این در حالی است که پیشتر فرمانده‌ عملیات هوایی نیروی هوا فضای سپاه از عملیاتی شدن سیستم اطفای حریق کاملاً بومی روی هواپیمای ایلوشین ۷۶ در مهار آتش‌سوزی جنگل‌های سیروان در استان ایلام خبر داده بود.

آیا توافق هسته‌ای به داد جنگل‌ها می‌رسد؟

سلامت نیوز:روزهای پایانی هفته گذشته با هجوم دوباره آتش به جنگل‌های ایران همراه بود. تنها در یک مورد، آتش سوزی در جنگل‌ها و مراتع منطقه دالاب کش ماهور کوهدشت در استان لرستان تاکنون باعث نابودی 6 هزار هکتار از عرصه‌های طبیعی این منطقه شده است. این در حالی است که پیشتر فرمانده‌ عملیات هوایی نیروی هوا فضای سپاه از عملیاتی شدن سیستم اطفای حریق کاملاً بومی روی هواپیمای ایلوشین ۷۶ در مهار آتش‌سوزی جنگل‌های سیروان در استان ایلام خبر داده بود.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، سردار شمس‌الدین فرزادی‌پور با اعلام اینکه این سیستم اطفای حریق 40 تن آب را در مدت 10 تا 20 ثانیه در محل تعیین شده تخلیه می‌کند، گفته بود هم‌اکنون این هواپیما در خدمت دولت، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و محیط‌زیست قرار دارد و نیروی هوا فضای سپاه نیز آماده انجام مأموریت‌های محوله در این زمینه است.
با این حال مدیر روابط عمومی محیط زیست استان لرستان از انتظار برای رسیدن هواپیمای آب پاش به محل آتش سوزی در لرستان خبرداده است.
محمد هادی رستمی، مدیر روابط عمومی محیط زیست استان لرستان درباره این آتش‌سوزی توضیح داده است: این آتش سوزی که از روز چهارشنبه شروع شده بود صبح پنجشنبه مهار شد اما به علت وزش باد آتش دوباره در نقاط گوناگون روشن شد. همان‌طور که می‌دانید پوشش علفی خشک در گرما و وزش باد مانند بنزین عمل می‌کند و با سرعت بسیار بالایی آتش را در منطقه وسیعی گسترش می‌دهد و در نتیجه آتش به سرعت در مناطقی که مهار شده بود دوباره جان می‌گرفت.
او درباره امکانات هوایی مهار این آتش سوزی بزرگ نیز گفت: در مهار این آتش سوزی که در نزدیکی مرز لرستان با استان کرمانشاه روی داده از هلیکوپتر استفاده شد. البته این هلیکوپتر مجهز به سبد آب نبود و فقط برای انتقال نیرو و تجهیزات، مورد استفاده قرار گرفت. علاوه بر این، درخواست اعزام هواپیمای آب پاش با ظرفیت 18 هزار لیتر آب را از تهران داشتیم که با وجودی که خبر اعزام این هواپیما به ما رسیده اما تا این لحظه خبری از ورود آن به آسمان منطقه و شرکتش در عملیات اطفا به ما نرسیده است.
رستمی درباره علت پوشش درختی منطقه و بروز این آتش سوزی نیز گفت: این منطقه مرتع مشجر است یعنی ترکیبی از جنگل و مرتع و درختان منطقه هم از درختان با ارزش بلوط هستند. در این مناطق مزارع نیز وجود دارند. این آتش‌سوزی هم به احتمال قوی مانند دیگر آتش‌سوزی‌های مشابه متاسفانه علت انسانی دارد.
سردار  شمس‌الدین فرزادی‌پور پیشتر با تشریح نحوه ساخت سیستم اطفای حریق نصب شده روی هواپیماهای ایلوشین ۷۶ گفته بود که هم‌اکنون 2 تا 3 فروند از این نوع هواپیما، نیمی از حوادث آتش‌سوزی در دنیا را پوشش می‌دهند و با توجه به شرایط کشور و عرصه گسترده منابع طبیعی دو فروند از این هواپیما برای پوشش حوادث احتمالی در کشور کافی است، اما این ظرفیت وجود دارد که این تعداد هواپیماها تا چهار فروند نیز افزایش یابد.


  آتش در منطقه حفاظت شده دیزمار
روز پنجشنبه مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی نیز با اعلام آتش‌سوزی در منطقه حفاظت شده دیزمار گفت: با حضور به موقع همکاران حفاظت محیط زیست و نیروهای انتظامی و امدادی آتش سوزی در مراتع حاشیه منطقه حفاظت شده دیزمار مهار شد.
حمید قاسمی، مدیر کل حفاظت محیط زیست این استان گفت: آتش سوزی در مراتع حاشیه منطقه حفاظت شده دیزمار و روستاهای انویق و آستمال در اثر بی احتیاطی عوامل انسانی رخ داده بود که با تلاش‌های ماموران یگان حفاظت محیط‌زیست و  همکاری مدیریت بحران شهرستان، اداره منابع طبیعی و آبخیزداری و اهالی منطقه مهار شد.
وی گفت:به دلیل گرمای هوا و زیاد بودن تراکم پوشش گیاهی در مناطق مرتعی و جنگلی در صورت کمترین بی احتیاطی از سوی عوامل انسانی امکان آتش سوزی در منطقه و جنگل‌های ارسباران وجود دارد لذا از اهالی منطقه و مسافران در خواست می‌شود جدا از برافروختن آتش در نزدیک درختان و گیاهان خشک خودداری کنند.
به گفته او، طبق برآورد اولیه بیش از یکصد‌و‌بیست هکتار از مراتع ملی که عمدتاً محدوده روستای انویق و بخشی از اراضی روستای آستمال که خارج از مناطق تحت مدیریت را در بر می گرفت، دچار حریق شد  که پوشش گیاهی آن اکثراً شامل گونه‌های علفی یکساله نظیر انواع گندمیان و برخی گونه‌های چند ساله چون گون بوده و به ندرت درختچه‌هایی از گونه‌های بنه، سیاه تلو به‌صورت پراکنده در محدوده حریق بود.


  ۱۱هزار آتش‌سوزی در ۱۲۵هزار هکتار جنگل
بررسی عکس‌های هوایی دوره 50 ساله از سال 1334 تا 1386 که توسط سازمان جنگل‌ها و مراتع تهیه شده نشان می‌دهد به طور متوسط هر سال 2876 هکتار از جنگل‌های شمال ایران تخریب شده که اگر این روند ادامه پیدا کند تا 50 سال آینده در شمال ایران آثاری از جنگل باقی نخواهد ماند.
بر اساس مرکز آمار و سازمان جنگل‌ها و مراتع ایران، در 7 سال اخیر بالغ بر 11 هزار مورد حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی ایران به ثبت رسیده که در نتیجه بیش از 125 هزار هکتار جنگل و مرتع از بین رفته است. فقدان تجهیزات اطفای حریق و  نبودن امداد‌رسانی هوایی در مواقع آتش‌سوزی نیز باعث شده تا میزان خسارات افزایش یابد به طوری‌که در سال 92 تنها در یک مورد حریق در پارک ملی گلستان که تحت حفاظت سازمان محیط زیست اداره می‌شود 2000 هکتار جنگل و مرتع مشجر نابود شد. سال گذشته نیز بیش از 1400 هکتار از جنگل‌های این پارک ملی در آتش سوخت بی‌آنکه بالگردی برای اطفای حریق به هوا برخیزد تا میزان جنگل‌های سوخته یگانه پارک ملی ایران در 4 سال گذشته به بیش از 8000 هکتار برسد.
سال ۱۳۸۹ که سال سیاه جنگل‌ها بود رکورد آتش سوزی شکسته شد و مساحت آتش‌سوزی‌ها ۷برابر شده و به عدد ۴۰۷۷۲هکتار رسید. در سال ۱۳۹۰ که وضعیت نسبت به سال ۸۹ مقداری بهتر شد مساحت آتش سوزی‌ها به ۳۶۹۷۲هکتار رسید.
آمارها نشان می‌دهد شمار حریق‌های ثبت شده در جنگل‌ها و مراتع ایران در 4 ماهه نخست امسال هم در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته است. مسعود منصور، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور گفته که امسال در 4 ماهه نخست 746 مورد حریق در عرصه‌های طبیعی رخ داده که در نتیجه 6400 هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور سوخته‌اند در حالی که در همین مدت زمان در سال گذشته تنها 638 مورد حریق داشتیم که البته 7047 هکتار از عرصه‌ها سوختند با این حال کاهش مساحت عرصه‌های سوخته در سال جاری بیانگر این است که عملیات اطفای حریق و جلوگیری از پیشروی آتش با مشارکت مردم بهتر از سال‌های قبل بوده به طوری‌که با وجود افزایش تعداد دفعات حریق اما با اقدامات به‌موقع مانع از گسترش آتش شدیم اما افزایش دفعات آتش سوزی نشان می‌دهد که هنوز در بحث فرهنگسازی و پیشگیری از حریق ضعف اساسی وجود دارد.
مسئولان بارها اعلام کرده‌اند که به دلیل تحریم‌های غرب علیه ایران نمی‌توانند هواپیماها و تجهیزات اطفای حریق پیشرفته خریداری کنند. حالا باید دید سهم جنگل‌های ایران از توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها چه خواهد بود؟ آیا دولت بااستفاده از فرصت ایجاد شده، ناوگان اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع کشور را از بیل و سرشاخه و گالن آب به بالگرد و هواپیماهای آتش نشان و سیستم‌های ماهواره‌ای پایش و کنترل آتش در جنگل‌ها و مراتع تغییر می‌دهد یا همچنان اولویت با توسعه ناپایدار خواهد بود؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha