چهارشنبه ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۵
کد خبر: 158031

طوفانی كه از روز یكشنبه مناطقی از سیستان‌وبلوچستان را در نوردیده، تاكنون بیش از هزار نفر را راهی بیمارستان كرده است. از روز یكشنبه با آغاز وزش شدید باد همراه با گرد و غبار زندگی ساكنان شهرستان‌های مختلف سیستان‌وبلوچستان مختل شد.

هامون تباه شده را احیا كنید

سلامت نیوز: طوفانی كه از روز یكشنبه مناطقی از سیستان‌وبلوچستان را در نوردیده، تاكنون بیش از هزار نفر را راهی بیمارستان كرده است. از روز یكشنبه با آغاز وزش شدید باد همراه با گرد و غبار زندگی ساكنان شهرستان‌های مختلف سیستان‌وبلوچستان مختل شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان هرچند اواسط روز گذشته از شدت این طوفان كاسته شد اما پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد طوفان و گرد و غبار تا پایان هفته ادامه داشته باشد. در سال‌های اخیر بروز طوفان و گرد و غبارهای ناشی از آن به یكی از معضل‌های زیست محیطی مبدل شده است كه استان‌های غربی، شرقی، جنوبی و به عبارتی استان‌های مرزی كشور را تحت تاثیر قرار داده است.

در این هفته نیز بروز طوفان زندگی ساكنان استان سیستان و بلوچستان را مختل كرد. در این زمینه كارشناسان معتقدند كه با یكسری اقدامات كوتاه‌مدت و مقطعی از جمله توزیع ماسك در بین مردم نمی‌توان شاهد اتفاقات‌ موثر بود و باید برنامه‌های كوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برای كاهش صدمات ناشی از آن اندیشیده شود.

روز گذشته منابع خبری اعلام كردند: با گذشت چهار روز از طوفان شدید شن در منطقه سیستان اگر چه میزان ذرات معلق در هوا از صبح سه‌شنبه كاهش داشته اما همچنان غلظت گرد و خاك سه برابر حد مجاز است.
 

توزیع بیش از 98هزار ماسك

روز گذشته مدیرعامل جمعیت هلال احمر سیستان و بلوچستان گفت: 98 هزار و 100 عدد ماسك از روز یكشنبه تاكنون بین مردم طوفان‌زده شمال استان توزیع شده است. رسول راشكی افزود: با آغاز وزش شدید باد همراه با گرد و خاك و حركت شن‌های روان از روز یكشنبه در شهرستان‌های زابل، هیرمند، هامون، زهك و نیمروز واقع در شمال استان نیروهای عملیاتی هلال احمر در منطقه حاضر شدند. او اظهار داشت: 15 تیم عملیاتی هلال احمر استان كار امدادرسانی به پنج شهرستان و بیش از 50 روستای تحت تاثیر طوفان شن در منطقه سیستان را برعهده داشتند. او افزود: با توجه به مشكلات ناشی از طوفان شن تعدادی از تیم‌های امدادی همچنان در برخی شهرستان‌های منطقه در حال خدمات‌رسانی به مردم هستند.

او گفت: تاكنون علاوه بر ماسك، 552 سبد غذایی در میان طوفان‌زدگان منطقه سیستان توزیع شده است. به گفته كارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان، وزش باد همراه با گرد و خاك همچنان تا اواخر هفته در منطقه سیستان تداوم دارد، اما از اواسط وقت امروز از شدت آن كاسته می‌شود. رضا آزادمنش اظهار داشت: برای نواحی مركزی و جنوبی استان افزایش غلظت غبار و در برخی نقاط باد و گرد و خاك خواهیم داشت. او ادامه داد: در نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان در برخی نقاط رشد ابر و برای سواحل مه رقیق همراه با غبار محلی پیش‌بینی می‌شود. كارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: از روز یكشنبه با شمالی شدن جریانات دمای شهرهای منطقه سیستان پنج درجه كاهش یافته است. به گزارش ایرنا؛ استان سیستان و بلوچستان به دلیل بروز خشكسالی 17 ساله و وزش بادهای موسمی 120 روزه در سیستان و مونسون در دریای عمان و سواحل چابهار همواره با بادها و طوفان‌های شدید و گرد و غبار روبه‌روست كه بعضا سبب كاهش دید و آلودگی هوا بیشتر از 20برابر حد استاندارد می‌شود.

آماده‌باش بخش سلامت

با توجه به شدت طوفان و لطمات ناشی از آن بنا بر اخبار تا ساعت هشت صبح روز گذشته 415 نفر از متاثران طوفان گرد و خاك استان سیستان و بلوچستان به اورژانس‌های بیمارستانی و پیش بیمارستانی مراجعه كردند كه 53 نفر از آنها بستری و 362 نفر به صورت سرپایی ویزیت شدند. علاوه بر این، 351 نفر نیز بیمار ناشی از پدیده گرد و خاك اخیر به مراكز بهداشتی روستایی مراجعه كردند. به گفته برخی كارشناسان خشك شدن تالاب هامون و خاك این تالاب باعث ایجاد طوفان شن در منطقه سیستان شده است كه در نتیجه تمام اورژانس‌ها و مراكز درمانی دانشگاه علوم پزشكی زابل آماده ارائه خدمات درمانی به بیماران تنفسی هستند.

نفس‌های حبس شده

نماینده استان سیستان و بلوچستان در شورای عالی استان‌ها درباره وضعیت مردم و نحوه خدمات‌رسانی مراكز مسئول در شرایط بحرانی به «آرمان» می‌گوید: با وقوع طوفان به مدت دو روز ادارات و دیگر مراكز در شهرستان‌های استان تعطیل شد. مسعود دهمرده می‌افزاید: با توجه به نارسایی‌های موجود در شمال استان تاكنون اقدامات موثر در زمینه مدیریت طوفان لحاظ نشده است. او با بیان اینكه اقدامات در زمینه مدیریت طوفان كاملا مقطعی و گذراست، می‌افزاید: مهمترین اقدام برای كاهش شدت طوفان احیای تالاب هامون و برگرداندن آب به این دریاچه است. به گفته این عضو شورای شهر هیرمند خدمات‌رسانی در سازمان‌های ذی‌ربط اگر در حد توزیع ماسك در شرایط بحرانی باشد، نمی‌توان به اقدامات موثر امیدوار بود بلكه این معضل نیازمند توجه همگانی برای اصلاح شرایط است و با اقدامات مقطعی نمی‌توان شرایط بحرانی را مدیریت كرد. دهمرده با بیان اینكه مسئولان و كارشناسان امر می‌دانند كه از تاریخ 15خرداد تا 15شهریور بیشترین شدت باد و طوفان در استان سیستان و بلوچستان رخ می‌هد اما اقدامات موثری در این زمینه انجام نمی‌دهند، تاكید می‌كند: هم اكنون به دلیل طوفان خیلی از ساكنان استان كوچ كرده‌اند و اغلب مردم استان دیگر نمی‌توانند به‌راحتی نفس بكشند. این عضو شورای عالی استان‌ها درباره اختصاص وام برای مقاوم‌سازی ساختمان‌های استان سیستان‌ و بلوچستان می‌گوید: الان مردم به علت گرد و غبار نمی‌توانند به‌راحتی نفس بكشند دیگر چه برسد به اینكه به فكر ساخت و ساز باشند.

هامون تباه شده را احیا كنید

مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار درباره علت بروز طوفان در استان سیستان و بلوچستان می‌گوید: ‌علت طوفان در استان سیستان و بلوچستان وزش بادهای شمالی از دریاچه هامون به سمت استان است كه با تمهیدات اندیشیده شده قرار است با كاهش تردد مردم از اثرات مخرب طوفان كاسته شود.

ضیاالدین شعاعی می‌افزاید: برای احیای هامون مطالعات گوناگونی انجام شده است اما صرفا با مطالعه نمی‌توان شاهد اقدامات اساسی بود بلكه فقط با آب‌گیری دریاچه هامون می‌توان شرایط زیست بوم در منطقه را تغییر داد. با توجه به تعهدات در گذشته هنوز اقدام موثری برای احیا تالاب هامون انجام نشده است. او در پاسخ به این سوال كه چندی پیش اخبار متعددی با مضمون اختصاص وام به ساكنان مرزی برای بهسازی ساختمان‌های مسكونی منتشر شد، آیا این اقدامات عملیاتی شده است؟ تاكید می‌كند: در این زمینه با كندی اقدامات در سیستم بانكی مواجه هستیم، در اصل با كلیات آن موافقت شده و هرچه سریع‌تر این وام در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

به گفته او با توجه به اینكه شدت نارسایی‌ها در این استان باعث بروز شرایط بحرانی شده است تنها راه چاره برای رهایی از طوفان و هجوم ریزگردها احیای دریاچه هامون و عبور از شرایط خشكسالی است، تا به این ترتیب بتوان به هدایت سایر بخش‌های دریاچه پرداخت. مدیر ملی مقابله با پدیده گرد و غبار تصریح می‌كند: برای مقابله با این نارسایی باید اقدامات كوتاه‌مدت، بلندمدت و میان‌مدت فراوانی لحاظ شود.

برای مثال راهكار كوتاه‌مدت برای كاهش نارسایی‌ها توزیع ماسك یا سبد غذایی در بین مردم است و برنامه‌های بلندمدت نیز شامل اعمال سیاست‌های كلان برای برگرداندن آب به دریاچه هامون است. اما به هر حال باید در این زمینه نارسایی‌ها به شكل قطعی از بین برود و برای آن به فكر راه چاره بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha