دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۸

دیروز سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد حدود 160 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش صندوق تامین اجتماعی قرار دارند و با وجود اینکه سازمان هدفمندی، ریالی بابت سهم حق بیمه زنان سرپرست خانوار پرداخت نکرده، بیمه این گروه قطع نشده است.

سلامت نیوز: دیروز سیدتقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد حدود 160 هزار زن سرپرست خانوار تحت پوشش صندوق تامین اجتماعی قرار دارند و با وجود اینکه سازمان هدفمندی، ریالی بابت سهم حق بیمه زنان سرپرست خانوار پرداخت نکرده، بیمه این گروه قطع نشده است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه فرهیختگان، در راستای اجرای قانون هدفمند‌سازی یارانه‌ها و براساس ماده 7 این قانون، گسترش پوشش بیمه‌ای زنان سرپرست خانوار و مددجویان، یکی از سیاست‌هایی است که دولت چندی است آن را پیگیری می‌کند. اما به نظر می‌رسد این سیاست به دلیل کمبود منابع هنوز رشد قابل‌توجهی نداشته است و تنها باری اضافه بر دوش صندوق‌های بیمه‌ای کشور محسوب می‌شود.


زنان سرپرست خانوار و مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) یا سازمان بهزیستی می‌توانند براساس قانون بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد از خدمات صندوق تامین اجتماعی بهره‌مند شوند و با توجه به نرخ قرارداد بیمه آنان، 37 درصد مبلغ حق بیمه آنان توسط دولت و از منابع حاصل از هدفمند‌سازی یارانه‌ها پرداخت می‌شود و باقیمانده آن توسط خود بیمه شده تامین شود. براساس این قانون، حداکثر سن این بیمه‌شدگان 50 سال است و چنانچه سن متقاضی در زمان ثبت‌نام بیش از 50 سال باشد، پذیرش درخواست منوط به دارا بودن سابقه پرداخت حق بیمه قبلی معادل مازاد سنی در صندوق تامین اجتماعی است.


زنان سرپرست خانوار به زنانی اطلاق می‌شود که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) یا سازمان بهزیستی بوده و مسئولیت تامین معاش مادی و نیازهای معنوی خانواده را برعهده داشته باشند و تحت پوشش هیچ‌یک از صندوق‌های بازنشستگی نباشند و همچنین مددجویان افرادی هستند که تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی(ره) یا سازمان بهزیستی کشور بوده و در حرفه و شغل مورد نظر به صورت خویش‌فرما به کار اشتغال داشته باشند.
با وجود تقاضاهای زیادی که در این بخش وجود دارد تامین اجتماعی موفق به بیمه تنها 160 هزار زن سرپرست خانوار شده است. در آخرین آماری که سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد، در سال‌های اخیر تعداد زنان سرپرست خانوار 55 درصد رشد داشته است. به گفته انوشیروان محسنی‌بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور، تعداد زنان سرپرست خانوار در سال 70، یک‌میلیون و 200 هزار نفر و در سال 85، یک‌میلیون و 600 هزار نفر بوده است که این آمار در سال 90 به دومیلیون و 500 هزار نفر افزایش یافته که نشان‌دهنده رشد 55 درصدی این آسیب‌ اجتماعی است.


براساس قانون بیمه زنان سرپرست خانوار دوگونه هستند؛ در نوع نخست 5/ 13 درصد حق بیمه از سوی خود فرد و 5/ 13 درصد از محل درآمدهای ناشی از هدفمندی یارانه‌ها پرداخت می‌شود. نوع دوم بیمه زنان سرپرست خانوار این‌گونه است که منابع آن در بودجه عمومی می‌آید و دولت 20 درصد سهم کارفرمایی و بیمه شده نیز هفت درصد حق بیمه را می‌پردازد.


اما به دلیل داشتن بار مالی کمتر، سازمان تامین اجتماعی ترجیح می‌دهد از گونه اول برای بیمه زنان سرپرست خانوار استفاده کند.
تقی نوربخش، رئیس سازمان تامین اجتماعی دیروز با بیان اینکه از محل هدفمندی یارانه‌ها پولی که باید به تامین اجتماعی در این‌باره داده می‌شد داده نشد، گفت: «پارسال 30 میلیارد تومان بودجه در اختیار ما قرار گرفت که رقم قابل ملاحظه‌ای نیست و نمی‌شود از طریق آن افراد زیادی را پوشش داد.»
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با اشاره به اینکه به‌منظور افزایش افراد تحت پوشش بیمه زنان سرپرست خانوار بنا بر این شد که مسئولیت به صندوق بیمه کشاورزان و روستاییان سپرده شود، گفت: «کف دریافتی برای بیمه تامین اجتماعی، حداقل حقوق و دستمزد است، اما در بیمه کشاورزان این‌گونه نیست و شخص متقاضی با 400 هزارتومان درآمد هم می‌تواند بیمه شود.»


 هرچند این رقم 30 میلیارد تومان که به صندوق بیمه کشاورزان رفت هم رقم بالایی نیست و شاید حداکثر 30 هزار نفر را بتواند پوشش دهند. تامین اجتماعی نیز اعلام آمادگی کرده با مکانیسم نوع اول، شمار افراد تحت پوشش زنان سرپرست خانوار را افزایش دهد که البته این موضوع نیز نیازمند تخصیص اعتبار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha