دوشنبه ۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 15893

پژوهشگران و متخصصان علوم پزشكی یك وسیله الكتریكی جدید طراحی كرده‌اند كه به كمك آن تست اندازه گیری قند خون بدون درد انجام می‌گیرد.

با ابداع این وسیله جدید بیماران دیابتی از این پس برای كنترل میزان قند خون می‌توانند از روشی مناسب‌تر و مسالمت آمیزتر كه دردناك نیست، استفاده كنند. در روش معمول كه هم اكنون متداول است ابتدا سوراخی با سوزن ظریف در نوك انگشت ایجاد می‌شود و قطره خون كاربر روی نوارهای تست قند قرار داده می‌شود تا این اندازه گیری انجام شود. این شیوه دردناك، ناراحت كننده و وقت گیر است.

مهندسان برق در دانشكده مهندسی شولیچ در دانشگاه كالگاری این وسیله جدید موسوم به «پشه الكترونیك» را طراحی كرده‌اند. پشه الكترونیك یك چسب روپوستی به اندازه یك دسته كارت است و حاوی چهار میكروسوزن می‌باشد كه در فواصل زمانی برنامه ریزی شده به ترتیب، پوست كاربر را نیش می‌زنند. این سوزنها به لحاظ الكترونیكی به گونه‌ای كنترل می‌شوند كه در عمق پوست فقط تا جایی نفوذ كنند كه از یك مویرگ نمونه خونه تهیه كنند و آنقدر نفوذ نمی‌كنند كه به اعصاب برسند و در نتیجه در بیمار احساس درد ایجاد نمی‌شود یا این احساس بسیار ضعیف است. این نوار چسب را می‌توان روی هر نقطه از بدن كه دسترسی به مویرگ خونی مناسب است قرار داد. روی هر سلول پشه الكترونیك یك حسگر تعبیه شده كه میزان قند خون را اندازه گیری می‌كند.

محققان امیدوارند این وسیله به زودی در اختیار بیماران دیابتی قرار بگیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha