عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جلوگیری از واردات بی رویه تجهیزات پزشکی در جهت مدیریت منابع را ضروری خواند وگفت: تکمیل و اتمام بسیاری از پروژه های حوزه بهداشت و درمان نیازمند ورود بخش خصوصی است.

سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس جلوگیری از واردات بی رویه تجهیزات پزشکی در جهت مدیریت منابع را ضروری خواند وگفت: تکمیل و اتمام بسیاری از پروژه های حوزه بهداشت و درمان نیازمند ورود بخش خصوصی است.

سلیمان عباسی در گفت وگو با خانه ملت، با اشاره به ضرورت رفع کمبودها در حوزه بهداشت و درمان، گفت: قبل از هر موضوعی باید به این نکته تاکید کرد که اولویت وزارت بهداشت و درمان در گام اول باید ایجاد مراکز بهداشتی در نقاط دور دست باشد اما به طور حتم وزارت بهداشت باید تاسیس و ایجاد مراکز درمانی را ساماندهی کند.

نماینده مردم گنبدکاووس درمجلس شورای اسلامی، درباره پروژه های عمرانی نیمه تمام در حوزه بهداشت، افزود: واقعیت آن است که ایجاد مراکز درمانی پیشرفته در همه نقاط کشور لازم و ضروری نیست؛ به عنوان مثال در برخی نقاط کشور مراکز درمانی خاصی ایجاد شده و به طبع پروژه هایی گلنک زنی شده است که ضرورتی نداشته و در برخی شرایط می توان حتی با ایجاد یک درمانگاه کوچک بیمار را به مراکز درمانی پیشرفته تر ارجاع داد.

وی با تاکید براینکه ایجاد یک مرکز درمانی در یک شهر و یا روستا به عوامل مختلفی بستگی دارد، تصریح کرد: به عبارت بهتر مهم ترین مورد در تاسیس یک مرکز درمانی توجه به جذب متخصص است، زیرا بسیار دیده شده که در فلان شهر بیمارستان ساخته شده اما متخصص مورد نظر وجود ندارد؛ همچنین در بسیاری از مراکز درمانی تجهیزات لازم برای درمان بیماری های مختلف وجود ندارد، بنابراین تامین همه تخصص ها با تجهیزات لازم در بسیاری از مراکز درمانی میسر نیست.

عباسی با اشاره به برخی سیاسی کاری‌ها و اعمال قدرت در تاسیس بی‌دلیل مراکز درمانی، گفت: همین عامل باعث شده که در برخی نقاط کشور مراکز درمانی ایجاد شود که از کارایی لازم برخوردار نیست و در حال حاضر پروژه های این چنینی بسیاری در کشور به صورت نیمه کاره رها شده اند، بنابراین برای شهرهای کوچک نیاز به مرکز درمانی با تمام تجهیزات و متخصصان ویژه نیست.

این نماینده مردم درمجلس نهم، ادامه داد: همچنین باید تاکید کرد که درمان و جراحی های سنگین نیازمند به تیم مشاوره ای قوی است که حضور آنها در برخی شهر ها و روستاها امکان پذیر نیست، از این رو شهرستان ها باید مجهز به درمانگاه های سرپایی و اورژانس  شوند و در صورت نیاز بیمار به مراکز تخصصی منتقل شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نمی توان در هر دوره ای بودجه جداگانه ای به بهداشت و درمان اختصاص داد، گفت: مدیریت منابع و بودجه در همه بخش ها ازجمله بهداشت و درمان از اهمیت بسزایی برخوردار است، همچنین در این مسیر باید از واردات بی رویه تجهیزات پزشکی جلوگیری کرد؛ البته ذکر این نکته نیز بسیار مهم است که اجرای برخی پروژه ها و طرح ها در حوزه پزشکی باید به بخش خصوصی واگذار شود، زیرا با توجه به مشکلات اقتصادی و بودجه عمرانی کم اتمام و تکمیل بسیاری از پروژه ها در حوزه درمان امکان پذیر نیست.

گفتنی است، روز گذشته رئیس مجلس شورای اسلامی در مراسم روز پزشک درباره کمبود نیرو و تخت بیمارستانی در بیمارستان‌ها افزود: در حال حاضر تعداد زیادی پروژه عمرانی با هزینه‌ای بالغ بر 400 هزار میلیارد تومان کلنگ‌زنی شده است که شاید کل بودجه عمرانی سال جاری چیزی در حدود 20 تا 30 هزار میلیارد تومان باشد که با این شرایط، نمی‌توان کمبودها در حوزه پزشکی را رفع کرد و در این شرایط باید بخش خصوصی وارد عمل شود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha