پیگیری‌ها و تلاش‌های چهره‌های شناخته‌شده و تأثیرگذار در استان کهگیلویه‌وبویراحمد برای آزادی دو محیط‌بان زندانی در یاسوج در آستانه به‌ثمرنشستن است. از این استان خبر می‌رسد امیدها برای آزادی محیط‌بانان، اسعد تقی‌زاده و غلامحسین خالدی افزایش یافته و احتمالا به‌زودی با رضایت خانواده مقتولان این دو پرونده به پایان خوشی برسد. تقی‌زاده هفت سال و خالدی پنج سال است که پشت میله‌های زندان به سر می‌برند.

خبرهای خوش برای محیط‌بانان زندانی دنا

سلامت نیوز: پیگیری‌ها و تلاش‌های چهره‌های شناخته‌شده و تأثیرگذار در استان کهگیلویه‌وبویراحمد برای آزادی دو محیط‌بان زندانی در یاسوج در آستانه به‌ثمرنشستن است. از این استان خبر می‌رسد امیدها برای آزادی محیط‌بانان، اسعد تقی‌زاده و غلامحسین خالدی افزایش یافته و احتمالا به‌زودی با رضایت خانواده مقتولان این دو پرونده به پایان خوشی برسد. تقی‌زاده هفت سال و خالدی پنج سال است که پشت میله‌های زندان به سر می‌برند.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه شرق نوشت: طبق گزارش وب‌سایت محلی عصردنا در یاسوج، اسماعیل رضایی پدر مقتول پرونده محیط‌بان تقی‌زاده گفته است: «مراجعات فراوانی از سوی اقشار مختلف مردم برای رضایت ما از قاتل فرزندم شد و شب گذشته –پنجشنبه‌شب- نیز آیت‌اله ملک‌حسینی نماینده مردم کهگیلویه‌وبویراحمد در مجلس خبرگان رهبری به‌همراه حجت‌الاسلام مزارعی رئیس‌کل دادگستری استان، زارعی نماینده بویراحمد و دنا در مجلس و جمعی از مدیران استانی و شهرستانی به همین منظور به منزل ما تشریف آوردند. برهمین‌اساس من رضایت‌دادن از قاتل فرزندم که محیط‌بان دنا بوده را به نماینده ولی فقیه در این استان واگذار کردم و هر تصمیمی ایشان بگیرد ما تابع آن خواهیم بود و از آن اطاعت می‌کنیم».


در همین حال آیت‌الله ملک‌حسینی، نماینده ولی فقیه در استان کهگیلویه‌وبویراحمد، هم در رابطه با واگذاری تصمیم خانواده مقتول پرونده محیط‌بان تقی‌زاده به وی در گفت‌وگویی کوتاه با «شرق» اعلام کرد: «ضمن تقدیر از اولیای دم این پرونده، باید گفت مسئولیت سنگینی به بنده واگذار شده است و من هم با خدای خود عهد خواهم بست که تصمیمی بگیرم که مورد رضای خدا باشد و سعی می‌کنم این عمل بر مبنای شرع، عقل و عرف صورت پذیرد».


ازطرفی‌دیگر پدر مرحوم مجتبی رضایی همچنین افزود: «خود من از علاقه‌مندان به محیط‌زیست بوده و مقالات متعددی در این‌باره نوشته‌ام و خواهم نوشت اما در پرونده قتل فرزندم خواستم به دنیا ثابت کنم که فرزند من تنها یک عکاس بود که بی‌گناه در ارتفاعات دنا کشته شد. از اصحاب رسانه هم می‌خواهم درباره حفاظت از محیط‌زیست فرهنگ‌سازی کرده و از کسانی که آهوکشی را رسم مردی و مردانگی می‌دانند نیز می‌خواهم دست از این رسم نادرست بردارند».
در مراسمی که در خانواده مرحوم رضایی برگزار شد آیت‌الله سیدشرف‌الدین ملک‌حسینی با بیان اینکه گذشتن، یکی از سخت‌ترین اتفاقاتی است که ممکن است برای انسان‌ها بیفتد، گفت: «ایثار و ازخودگذشتگی گردنه سختی است که با کرامت انسان شکل می‌گیرد. وقتی گذشت تنها و تنها برای خداوند متعال باشد، همه چیز ساده است. دادن فرزند و گذشت از خون فرزند بسیار ساده است چون برای خداست. همچنان که گذشتن از تهمت‌ها، توهین‌ها، تحقیرها و تمسخرها به خاطر خدا ساده است».


به گزارش مهر، آیت‌الله ملک‌حسینی همچنین با بیان اینکه دایره عفو و رحمت و بخشش در جامعه نباید بسته شود، گفت: «بی‌شک اگر مسئله قصاص در قرآن مطرح و این موضوع، حیات تلقی می‌شود، برای جانیان، اشرار و کسانی است که با برنامه‌ریزی در جامعه شرارت می‌کنند و می‌کشند و ویران می‌کنند و آبروی جامعه را برده و تهدیدی برای آن هستند. اما عفو به‌مثابه یک کرامت برای اتفاقاتی است که ناشی از هیجان‌هاست». وی در پایان از آقای رضایی به خاطر به‌حضورپذیرفتن جمع حاضر برای درخواست عفو و بخشش تقدیر کرد و گفت: «سپاس‌گذاری می‌کنم که رایحه‌های این عفو کرامت‌مندانه وزیده و از خداوند می‌خواهیم آن روز عفو و بخشش نهایی هم نزدیک باشد تا هم یک انسان زنده بماند و به حیاتش ادامه دهد و هم آموزش کرامت به جامعه داده شود».
در خردادماه گذشته حکم استیذان اسعد تقی‌زاده از محیط‌بانان محکوم به اعدام دنا صادر شد اما اجرای حکم به‌دلیل ماه رمضان و با اجازه اولیای دم به تعویق افتاد. در رابطه با خانواده مرحوم پایه‌گذار، مقتول پرونده غلامحسین خالدی نیز خبرها حکایت از تمایل آنها به رضایت دارد و قرار است تا چند روز آینده دراین‌رابطه اعلام نظر شود. دراین‌صورت این دو محیط‌بان بالاخره و پس از پیگیری‌های بسیار فعالان محیط‌زیست و چهره‌های فرهنگی- اجتماعی در استان کهگیلویه‌وبویراحمد و همچنین همراهی و بخشش خانواده مقتولان از زندان آزاد می‌شوند.


پیش از شروع به‌کار دولت یازدهم درمجموع، هشت محیط‌بانِ در معرض و محکوم به اعدام در زندان به سر می‌بردند که در این مدت تعدادی از آنها آزاد شدند. در صورت تحقق آزادی اسعد تقی‌زاده و غلامحسین خالدی تعداد محیط‌بانان زندانی به یک عدد خواهد رسید. درهمین‌رابطه معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم گفته است: «آزادی محیط‌بانان در معرض اعدام نتیجه تلاش و مدیریت خوب دستگاه قضا، همکاری و همراهی اولیای دم، نقش معتمدین و افراد متنفذ محلی و مسئولان و مقامات اجرایی در سطح ملی و استان‌ها بوده است».


ماشااله مهنایی محیط‌بان منطقه حفاظت‌شده خاییز در استان کهگیلویه‌وبویراحمد یکی از محیط‌بانانی بود که اخیرا و در اردیبهشت امسال از زندان آزاد شد. او که در دادگاه از اتهام قتل شکارچی غیرمجاز تبرئه شده بود پس از پنج سال، از زندان آزاد شده و به آغوش خانواده خود بازگشت. برخلاف پرونده محیط‌بانان تقی‌زاده و خالدی، مقتول پرونده محیط‌بان مهنایی یک شکارچی متخلف بود که در جریان درگیری مسلحانه با محیط‌بانان خاییز در فروردین ۱۳۸۹ یکی از آنان کشته شد.


پس از آن حادثه ماشااله مهنایی طبق کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان بهبهان به اتهام قتل عمد یکی از شکارچیان و ایجاد جرح عمدی شکارچی دیگر به زندان منتقل شده و تحت محاکمه قرار گرفت. این در حالی بود که افرادی که با محیط‌بانان خاییز درگیر شده بودند همگی مسلح به سلاح‌های جنگی و شکاری بوده و به سمت محیط‌بانان تیراندازی کرده بودند. با وجود این و با توجه به اینکه ماشااله مهنایی کلیه قوانین حمل و به‌کارگیری سلاح را رعایت کرده بود، پنج سال از زندگی خود را در زندان سپری کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha