سلامت نیوز:محمود عمیدی پرستار بالینی طی یادداشتی به سلامت نیوز نوشت : اجرا نکردن قوانین به بهانه ی نداشتن بودجه ،منطقی به نظر نمی آید. چرا که مجلس ریز بودجه را نمی بنند و بودجه ی کلی را مصوب می کند و خود وزارت خانه است که باید برنامه هایش را بنویسد وبرای هر برنامه بودجه ای پیش بینی کند و جمع بودجه اش را از مجلس بخواهد.

گذشته از این بحثها، جناب وزیر محترم بهداشت که در صحن مجلس تمام خدمات پرستاری را زیر سوال برد و بی ارزش خواند باید بداند که بیش از سیصد تعرفه ی پرستاری یا به قول ایشان تزریق در سمت راست یا چپ افراد هم اکنون تعرفه دارد و از مردم مبالغش دریافت می شود اما جالب است بدانید که در مراکز بسیاری از همین اقدامات به قول شما بی ارزش یا کم ارزش دارد به نام همکاران شما ثبت و مبلغش از مردم اخذ می گردد و اغلب هم پولش به جیب همکارانتان می رود.

قطعا این مبلغ اعلامی از طرف وزیر بهداشت یک مبلغ غیر کارشناسی است و ایشان با این سنگ نسبتا بزرگ یا می خواهند از مجلس بودجه ای دیگر دریافت کند و یا اینکه زیر بار اجرای تعرفه های خدمات پرستاری نروند و یا اینکه ترکیبی از هر دو را به دست آورند.

از روز اول و با ورود طرح قاصدک مشخص شد که وزارت بهداشت دنبال اجرای قانون مجلس نیست چرا که اگر ایشان در نظر داشت این قانون را اجرا کند این همه هزینه ی زمان و سرمایه و ... را صرف قاصدک نمی فرمود که با این همه هجمه و اعتراض و اعتصاب مواجه شد.

جالب است که وزیر محترم از جایگاهی بالاتر از مجلس سخن می گویند و مصوبه ی مجلس را زیر سوال می برند در حالیکه واقعا نمی دانم که ایشان چنین اختیاری دارند یا نه ؟

گویا ایشان هم از تاکتیک بهترین دفاع حمله است استفاده می کنند و جواب هم گرفتند چون هیچ کس به مواضع ایشان و حرفهایشان (حتی نایب رییس ) اعتراض که انتظار گزافی است! تذکر هم نداد.

قطعا چنین اقداماتی و سخنانی به اتحاد بیشتر جامعه ی پرستاری کمک می کند. متاسفانه اقدامات وزارت بهداشت که به نام دولت نوشته می شود در تاریخ کشور بی نظیر بوده است اقداماتی چون تبعید و اخراج و دستگیری پرستاران در خیابان مقابل بیمارستان و ... به جرم بی گناهی که مواردی از دادگستری حکم تبرئه گرفتند ولی خود دانشگاه علوم پزشکی تهران برخورد کرد و خودش را بالاتر از دادگستری دید.

در نهایت امر وزیر محترم بهداشت می گوید که ما تعرفه ها را به شورای عالی بیمه فرستاده ایم. ضمن تشکر از ایشان چند سوال پیرو اینم حرف در ذهن متبادر می شود:

1- طبق قانون آیین نامه ی اجرایی باید با همکاری نظام پرستاری و وزارتین بهداشت و رفاه نوشته شود. تا جاییکه اطلاع دارم نظام پرستاری بسته های خدمتی و .. را تهیه کرده است اما این ارسال به بیمه با کدام آیین نامه شکل گرفته است؟

2- لیست تعرفه ها به ریز چرا اعلام نمی شود تا مشخص شود که پرستاران به انتظار چند تعرفه باشند؟
3- برای هر تعرفه چه تعداد کا و مبلغ ریالی هر کا چند ریال تعیین شده است؟
4- آیا در جلسه ی شورای عالی بیمه جز پزشکان محترم کسان دیگری هم حضور دارند و جلسه ی این شورا کی خواهد بود؟

البته سوال زیاد است ولی یک پیشنهاد به وزیر محترم ارائه می دهم:
ایشان بعد از به توپ بستن مجلس و زیر سوال بردن قانون و توهین مستقیم به یک صنف بزرگ که باید البته رسما عذر خواهی کنند، فرمودند که برای اجرای این تعرفه های پرستاری 2000 میلیارد تومان بودجه لازم است.این عدد را از کجا محاسبه کرده اند؟


پس کارهای پرستاران هم جز ارزش معنوی که به سلامت مردم کمک می کند ارزش مادی هم دارد!
نظر به گفته های وزیر محترم بهداشت ، من پیشنهاد می کنم که ایشان هزار میلیارد بودجه در اختیار ما قرار بدهند تا این قانون را در مراکزشان اجرایی کنیم.

یا لااقل چند بیمارستان را پایلوت انتخاب کنند و حساب کنند که از این هزار میلیارد چند ریال سهم این مراکز می شود، همان را پرداخت کنند و اجازه دهند ما این تعرفه هارا در این مراکز اجرای نماییم تا بدانند که اطلاعات غلطی به ایشان منتقل می شود.

بدین طریق برای همیشه از شر این قانون راحت می شوند: یا اجرایی میشود بدون دردسر برای ایشان و یا برای همیشه به پیشنهاد خود پرستاران لغو می گردد.

اما ایشان در بخش دیگری از صحبتهایشان فرمودند که مگر چند پزشک بیش از هشتاد میلیون می گیرند؟
باید خدمتشانم عرض کنیم که بگیرند! نوش جانشان! ما بخیل تیم پزشکی نیستیم و با این حرفها تلاش نکنید جامعه ی پزشکی را مقابل سایرین قرار دهید اما واقعیت ها را ببینید.

اولا چرا مبدا را 80 میلیون گذاشته اید در حالیکه سایر اعضای تیم درمان کمتر از یک میلیون کارانه می گیرند؟ دوما مطمئن باشید که رقمها بالاتر از این حرفهاست و شما بهتر است متوسط کارانه ی پزشکان محترم را (کل پرداختی کارنه تقسیم بر تعداد پزشکان متخصص) را بر متوسط کارانه ی پرستاران (کل مبلغ تقسیم بر تعداد کل) تقسیم کنید تا چند برابری این پرداختها مشخص شود. که قطعا با قانون که بیش از هفت برابر را ممنوع می داند مطابقت ندارد.

شما یک اجازه صادر بفرمایید تا ما طبق مجوز شما آمار تمام کسانی که بیش از این مبالغ را می گیرند در اختیارتان بگذاریم.

در پایان امیدوارم به قوانین تمکین بفرمایید و اجازه بدهید افرادی صادقتر اطلاعات را به سمع شما برسانند. ضمنا اجرای قانون را هم به راحتی با پیشنهاد ما به عهده ی خود ما وا می نهید و از درد سرهایش خلاص می شوید.

پیشنهاد دیگرم عذرخواهی رسمی وزیر محترم بهداشت ابتدا از مجلس (چرا که مجلس و قدرت آن از صنف ما مهمتر است) و سپس از پرستاران زحمتکش بابت اظهارات توهین آمیز و رفتار غیر محترمانه شان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • پیراپزشک اتاق عمل خصوصی ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۶/۰۸
    0 0
    صددرصد بااقای عمیدموافقم