آمار مرگ و میر معتادان در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد افزایش یافته و در این مدت 596 مرد و 70 زن به علت اعتیاد جان خود را از دست دادند.پزشكی قانونی علت مرگ این افراد را مسمومیت حاد، مصرف زیاد، وجود مواد مخدر در شكم، تزریق و عفونت‌هایی مانند ایدز و هپاتیت و مصرف روانگردان‌ها اعلام كرده. این در شرایطی است كه در سال گذشته نیز 3 هزار تن به علت اعتیاد در كشور جان باختند كه 300 تن از آنان زن بودند. با اینكه در گزارش‌ها افت تزریق مواد توسط معتادان به چشم می‌خورد اما كارشناسان معتقدند این اتفاق به خاطر گرایش آنها به سمت مصرف شیشه است.

سلامت نیوز: آمار مرگ و میر معتادان در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد افزایش یافته و در این مدت 596 مرد و 70 زن به علت اعتیاد جان خود را از دست دادند.پزشكی قانونی علت مرگ این افراد را مسمومیت حاد، مصرف زیاد، وجود مواد مخدر در شكم، تزریق و عفونت‌هایی مانند ایدز و هپاتیت و مصرف روانگردان‌ها اعلام كرده.

این در شرایطی است كه در سال گذشته نیز 3 هزار تن به علت اعتیاد در كشور جان باختند كه 300 تن از آنان زن بودند. با اینكه در گزارش‌ها افت تزریق مواد توسط معتادان به چشم می‌خورد اما كارشناسان معتقدند این اتفاق به خاطر گرایش آنها به سمت مصرف شیشه است.


به گزارش سلامت نیوز،روزنامه جوان نوشت: آمار مرگ و میر معتادان در چهار ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد افزایش یافته و در این مدت 596 مرد و 70 زن به علت اعتیاد جان خود را از دست دادند. پزشكی قانونی علت مرگ این افراد را مسمومیت حاد، مصرف زیاد، وجود مواد مخدر در شكم، تزریق و عفونت‌هایی مانند ایدز و هپاتیت و مصرف روانگردان‌ها اعلام كرده. این در شرایطی است كه در سال گذشته نیز 3 هزار تن به علت اعتیاد در كشور جان باختند كه 300 تن از آنان زن بودند. با اینكه در گزارش‌ها افت تزریق مواد توسط معتادان به چشم می‌خورد اما كارشناسان معتقدند این اتفاق به خاطر گرایش آنها به سمت مصرف شیشه است.

در مجموع آمار و ارقام نشان می‌دهد میزان آسیب‌پذیری زنان در مقابل اعتیاد و عوارض آن رو به افزایش است و در همین راستا ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرده یك میلیون و 325 هزار تن در كشور معتاد هستند كه حدود 10 درصد آنان را زنان تشكیل می‌دهند.
 بر پایه گزارش‌های موجود، درصد آلودگی و خطراتی كه نسبت به شیوع بیماری‌های مختلف از قبل اعتیاد برای زنان وجود دارد بیشتر از مردان است، ضمن اینكه طی سال‌های اخیر درصد اعتیاد بانوان از 5  درصد به حدود 10 درصد رسیده است و این موضوع اعلام خطر و چراغ قرمزی برای كشور به شمار می‌آید كه باید بیشتر به آن توجه شود.
 
اعتیاد بانوان، بمب خاموش
با اینكه روز گذشته مشاور دبیركل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد «هر جایی كه احساس كنیم ضرورت داشته باشد به هر شكل ممكن، مركز ترك اعتیاد و درمان بانوان معتاد را راه‌اندازی می‌كنیم و این جزو خط قرمزهای ما به شمار می‌آید و منابع اعتباری این مراكز نیز برای ما مهم نیست.» اما شواهد و قرائن نشان می‌دهد مراكز ترك اعتیاد كه تقریباً تمام‌شان خصوصی هستند به نحو شایسته نتوانسته‌اند در پایین آوردن میزان معتادان كشور موفق باشند.
سید نجیب حسینی با تأكید بر اینكه ما به این موضوع اعتقاد داریم كه اعتیاد بانوان به عنوان بمب خاموشی است كه ممكن است هر لحظه در این شهر منفجر شود و ما معتقدیم باید اقدامات جدی در این زمینه انجام شود، به فعالیت‌هایشان در مجموعه ستاد مبارزه با مواد مخدر اشاره كرد و گفت: «دو فعالیت مهم در اولویت كاری ما قرار دارد كه مركز نگهداری بانوان معتاد و مركز نگهداری كودكان معتاد را شامل می‌شود. همچنین در هر نقطه‌ای كه اعلام شود نیاز به مركز كمپ بانوان و كودكان است در اولین فرصت این كمپ را راه‌اندازی می‌كنیم، به عنوان مثال در تهران یك مركز با ظرفیت 100 تن، جهت نگهداری و درمان بانوان معتاد راه‌اندازی شده است.»
 
مراكز خصوصی با تخلفات آشكار
نباید راه‌اندازی مراكز ترك اعتیاد را پایان كار دانست. به خصوص اینكه هنوز رضایت صد‌در‌صدی نسبت به آنها به وجود نیامده و اخبار تخلفات در این مراكز بیش از مزایای‌شان است.


طی روزهای اخیر شنیده شده برخی مراكز ترك اعتیاد خدمات لوكسی مانند سالن بیلیارد و بدنسازی را به فهرست خدمات ترك اعتیاد خود افزوده‌اند كه به خاطر آن هزینه اضافی می‌گیرند.


البته در واكنش به این نوع خدمات، معاون پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی گفته: «شواهدی در دست نیست كه ارائه خدمات لوكس همانند هتل‌های پنج‌ستاره! در مراكز ترك اعتیاد تأثیر معناداری در ترك اعتیاد داشته باشد.»


محسن روشن‌پژوه با بیان اینكه این مراكز در كشور ملزم به رعایت تعرفه‌های ابلاغی از سوی سازمان بهزیستی‌اند و حق ندارند بیشتر از این تعرفه دریافت كنند زیرا در این صورت با آنان طبق قانون، برخورد می‌شود، تأكید كرد: «البته این خدمات به افزایش رضایتمندی بیماران كمك خواهد كرد و از سوی دیگر تمیزتر و بهتر بودن مركز اقامتی ترك اعتیاد در رتبه‌بندی آنها مؤثر است.»


به گزارش سازمان بهزیستی در حال حاضر یك هزار و 200 مركز اقامتی الگوی میان مدت (اصطلاحاً همان كمپ) و 19 مركز اجتماعی درمان محور (TC) در كشور وجود دارد كه پنج مركز از این 19 مركز، دولتی به شمار می‌آیند. این در شرایطی است كه اگر بخواهیم درست به مسئله نگاه كنیم باید بگوییم هیچ مركز ترك اعتیاد دولتی در كشور وجود ندارد و همه آنها خصوصی هستند كه هزینه یك دوره اقامتی آنها بالغ بر 500 هزار تومان می‌شود اما سازمان بهزیستی برای معتادانی كه بضاعت مالی ندارند، یارانه‌هایی در نظر گرفته و آنان را در قالب طرح تعرفه‌های یارانه‌ای حمایت می‌كند.
 
كاهش تزریق، افزایش مصرف شیشه
گزارش‌ها نشان می‌دهند آمار بیماران تزریقی مواد رو به كاهش است، كه با كمال تأسف باید گفت دلیل آن را می‌توان به افزایش مصرف شیشه نسبت داد.
در همین راستا سمیه یزدانی، كارشناس اداره پیشگیری و درمان سوءمصرف مواد وزارت بهداشت نسبت به افزایش روند مصرف شیشه در كشور هشدار داد و از كاهش دسترسی به شیشه به عنوان شمشیر دولبه یاد كرد كه ممكن است با گران شدن آن، موج جدیدی از مصرف‌كنندگان تزریقی را داشته باشیم.

وی در ادامه از وجود 74 مركز DIC ( مركز گذری كاهش آسیب اعتیاد) در كشور خبر داد و افزود: «این مراكز كار خود را با هدف كاهش آسیب‌های اعتیاد از سال 82 در ایران آغاز كردند. تعداد این مراكز با روند رشد مناسب در سال گذشته به 84 مركز رسید، اما از سال گذشته 10 مركز به دلایل مختلف تعطیل شدند.»

پس از انتشار این گزارش در روزنامه جوان سازمان پزشکی قانونی طی تماسی با سلامت نیوز مبنی بر تصحیح برخی آمارهای اشاره شده در این گزارش مطلب زیر را در سایت خود منتشر کرد که شامل آمار و ارقام صحیح برای روشن شدن افکار عمومی است:

سازمان پزشکی قانونی در گزارش خود آورده است : در چهار ماهه نخست سال جاری 939 نفر بر اثر سوءمصرف مواد مخدر در كشور جان خود  را از دست دادند، از كل تلفات مواد مخدر در این مدت 838 نفر مرد و 101 نفر زن بودند.

به گزارش روابط عمومی سازمان پزشكی قانونی ، در چهار ماهه نخست سال جاری آمار تلفات سوءمصرف مواد مخدر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل دو دهم درصد افزایش یافته، این آمار در چهار ماهه ابتدایی سال قبل 937 نفر بوده‌است.

در چهار ماهه نخست امسال استان‌های تهران با 240، خراسان رضوی با 122 و اصفهان با 62 بیشترین و استان‌های بوشهر با سه، آذربایجان غربی و گلستان با چهار و خراسان جنوبی و مركزی با پنج كمترین آمار تلفات سوءمصرف مواد مخدر را داشته‌اند. همچنین استان كهگیلویه و بویراحمد در این مدت هیچ مورد مرگ ناشی از سوءمصرف مواد مخدر نداشته است.

54.3 درصد تلفات اعتیاد ناشی از مسمومیت حاد

بر اساس این گزارش بیشترین متوفیان سوءمصرف مواد مخدر تحت تأثیر مسمومیت حاد جان خود را از دست داده‌اند به نحوی كه آمار تلفات ناشی از مسمومیت حاد در چهار ماهه نخست امسال 510 نفر (464 مرد و 46 زن) بوده‌است كه 54.3 درصد از كل تلفات اعتیاد را در بر می گیرد.

پس از مسمومیت حاد عوارض مصرف طولانی با 295 (257 مرد و 38 زن) و مصرف روانگردان‌ها با 134 فوتی(117 مرد و 17 زن) در رتبه های بعدی دلایل مرگ بر اثر سوءمصرف مواد مخدر قرار دارند.

بیشترین تلفات مربوط به تیر ماه است

در سال جاری بیشترین آمار تلفات سوءمصرف مواد مخدر در تیر ماه ثبت شده در این ماه 273 نفر بر اثر سوءمصرف مواد جان خود را از دست دادند كه از این تعداد 242 نفر مرد و 31 نفر زن بودند.

در سال جاری كمترین آمار تلفات اعتیاد با 199 فوتی مربوط به فروردین ماه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha