یکشنبه ۸ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از شیوع تکدی‌گری، تصریح کرد: متاسفانه علیرغم جرم قلمداد شدن تکدی‌گری در کشور، همچنان شاهد شیوع این معضل در سایه نبود نظارت دستگاه‌های مسئول هستیم.

سلامت نیوز: نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس با انتقاد از شیوع تکدی‌گری، تصریح کرد: متاسفانه علیرغم جرم قلمداد شدن تکدی‌گری در کشور، همچنان شاهد شیوع این معضل در سایه نبود نظارت دستگاه‌های مسئول هستیم.

فرج‌الله عارفی در گفت وگو با خانه ملت، معضل تکدی گری را از معضلات مهم اجتماعی عنوان کرد و گفت: تکدی گری به نحوی در جامعه شیوع پیدا کرده که به یکی از معضلات مهم در کشور تبدیل شده و نکته جالب اینجاست که هیچ نهادی برای  رفع این معضل تاکنون هیچ واکنشی از خود نشان نداده است.

 

انتقاد از عملکرد دستگاه های مسئول در خصوص ساماندهی متکدیان

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، با انتقاد از عملکرد سازمان‌های مسئول در خصوص ساماندهی متکدیان در کشور، ادامه داد: متاسفانه سازمان‌ها برای جلوگیری از شیوع تکدی‌گری در کشور نه تنها وظیفه خود را به درستی انجام نداده بلکه هیچ گونه برخوردی نیز با متکدیان صورت نداده اند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، از تردد متکدیان در مناطق پررفت و آمد  کلانشهرها انتقاد کرد وگفت: به دلیل غفلت مسئولان خیابان‌ها، میدان‌ها، چهارراه های کلانشهرها به مکان هایی امن برای تکدی گری افراد سودجو تبدیل شده که دستگاه های ذی ربط از جمله شهرداری ها باید از حضور این افراد در مناطق پرترافیک کلانشهرها جلوگیری کنند.

 

روی آوردن برخی افراد فرصت طلب به تکدی گری

عارفی ضمن ابراز تاسف از روی آوردن برخی افراد سودجو به تکدی گری، جمع آوری، شناسایی و ساماندهی متکدیان را در کشور ضروری عنوان کرد.

 

مزاحمت برخی از متکدیان برای شهروندان

وی از ایجاد مزاحمت متکدیان برای شهروندان انتقاد کرد وگفت: درحال حاضر شاهد مزاحمت متکدیان به اشکال مختلف برای شهروندان هستیم لذا لازم است مسئولان ذی ربط با این افراد برخورد جدی تری صورت دهند و دستورات لازم را برای ساماندهی اتخاذ کنند.

 

متکدیان به صورت سازماندهی شده عمل می کنند

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی در مجلس نهم با بیان اینکه متکدیان به صورت سازماندهی شده عمل می کنند، تصریح کرد: در حال حاضر متکدیان به صورت سازماندهی شده و حرفه‌ای عمل می‌کنند و در برخی از موارد باندهای مافیایی به سازماندهی این افراد می پردازند که در اصل متکدیان، حقوق بگیران این باندهای مافیایی اند که در همه شهرهای کشور نیز این پدیده شیوع یافته، لذا لازم است نیروی انتظامی و قوه قضائیه با افراد سودجویی که این متدکیان را اجیر می کنند به شدت برخورد کنند.

عارفی تاکید کرد: متاسفانه معضل تکدی‌گری به نحوی در کشور رواج پیدا کرده که  به هیچ عنوان برای سیمای اجتماعی و فرهنگی کلانشهرها جلوه خوبی نداشته و چهره ناپسندی را از مردم کشور در ذهن دیگر کشورها باقی می گذارد.

 

کمک های مردمی عمده عامل شیوع تکدی‌گری در جامعه

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس نهم کمک‌های مردمی را عمده عامل شیوع تکدی‌گری در جامعه عنوان کرد وگفت: شهروندان باید با آگاهی کامل به جای کمک به برخی از گدایان سازمان یافته، کمک های خود را به نهادهای خیریه و حمایتی تحویل دهند که این نهادها با شناسایی افراد مستحق و نیازمند نیازهای آنها را با توجه به کمک های مردمی رفع کنند.

 

انتقاد از فعالیت آزادانه متکدیان خارجی در سطح کلانشهرها

این نماینده مردم در مجلس نهم از فعالیت آزادانه متکدیان خارجی در سطح کلانشهرهای کشور انتقاد کرد و  گفت: جای سوال اینجاست که چرا متکدیان خارجی اینقدر راحت و  آزادانه در کشور تکدی گری می کنند و هیچ گونه برخوردی هم با آنها صورت نمی گیرد.

وی با تاکید بر لزوم برخورد جدی با متکدیان خارجی در کشور، تصریح کرد: اکثر متکدیانی که در سطح کلانشهرها مشاهده می کنیم و چهره شهرها را زشت کرده اند از اتباع خارجی هستند که لازم است با آنها به شدت برخورد شود.

عارفی با بیان اینکه تکدی‌گری امنیت روانی جامعه را خدشه دار می‌کند، گفت: می توان گفت بخش اعظمی از بزهکاری و آسیب های اجتماعی در کشور ناشی از عدم ساماندهی متکدیان است.

 

تکدی گری در لباس فروشندگی

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس،  با انتقاد از رواج  معضل تکدی گری در لباس فروشندگی، گفت: متاسفانه امروزه گدایان به شکل مدرنی در کشور تکدی گری می کنند یعنی در قالب فروشندگی، گدایی می کنند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به تبریز شهر بدون گدا در جهان، گفت: با توجه به اینکه شهروندان و دستگاه های مسئول در این شهر با متکدیان برخورد می کنند و سازمان های مردم نهاد نیز حمایت خوبی از قشر آسیب دیده این شهر صورت می دهند لذا کلان شهر تبریز به عنوان شهر بدون گدای جهان شناخته شده است.

وی با انتقاد از خرید و فروش مواد مخدر توسط برخی از متکدیان خارجی، تصریح کرد: در صورت عدم شناسایی متکدیان خارجی، ممکن است برخی از آنها با خرید و فروش مواد مخدر مسائل امنیتی زیادی را برای کشور و نظام ایجاد کنند.

 

حذف کامل تکدی گری در کشور منوط به همکاری همه سازمان ها

عارفی رفع ریشه ای و حذف کامل معضل تکدی گری در کشور را منوط به همکاری همه سازمان‌ها دانست و گفت: لازم است با همت و تلاش همه سازمان ها این پدیده زشت را که در کشور فراگیر شده  به صورت ریشه‌ای حل کرد زیرا تکدی‌گری در کشور به یک حرفه سودآور تبدیل شده و برخی از سر زیاده خواهی به این معضل زشت روی آورده اند.

 

سونامی تکدی گری در کشور نشانه بی تدبیری دستگاه های مسئول

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس نهم، سونامی و شیوع تکدی‌گری در کشور را نشانه بی تدبیری دستگاه های مسئول خواند وگفت:  انتظار داریم مسئولان ذی ربط هر چه سریعتر با اتخاذ تدابیر لازم و ارائه برنامه منسجم و مناسب ریشه تکدی گری را در کشور بخشکانند.

نائب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر ضرورت احراز هویت متکدیان و سردسته آنها، تصریح کرد:  معاونت اجتماعی نیروی انتظامی، سازمان بهزیستی، شهرداری و از مهمتر وزارت کشور باید در خصوص ساماندهی متکدیان بررسی جامعی را انجام داده و با شناسایی و احراز هویت متکدیان و سردسته آنها، با افراد سودجو و باندهای مخوف تکدی گری که با استثمار زنان و کودکان تکدی گری را پیشه خود کرده اند به شدت برخورد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha