رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: در طرح تحول به مشکلات داروسازان توجه شده، اما نه به عنوان یک شخصیت صاحبنظر، تولید کننده و داروساز، بلکه جایگاه داروساز به عنوان داروفروش تنزل یافته و این اصلاً پذیرفتنی نیست.

وزارت بهداشت داروسازان را دارو‌فروش می‌بیند!

سلامت نیوز:رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: در طرح تحول به مشکلات داروسازان توجه شده، اما نه به عنوان یک شخصیت صاحبنظر، تولید کننده و داروساز، بلکه جایگاه داروساز به عنوان داروفروش تنزل یافته و این اصلاً پذیرفتنی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از قدس آنلاین، «امکان تولید ۹۵ درصد داروهای مورد نیاز در کشور را داریم، ولی هم اکنون۵۰ درصد داروهای بیماران را در ایران تولید می‌کنیم و اگر مشکلات ناشی از تحریم نبود، امروز یکی از بهترین برندهای دارویی جهان بودیم».این عبارات، چکیده ساعتها مصاحبه مسؤولان دارویی وزارت بهداشت و سازمان غذا و داروست، اما واقعیت این است که اگر چه در بحث تولید علم در این حوزه، گامهایی برداشته شده، اما مشکلات زیرساختی در صنعت داروسازی همچنان وجود دارد.

 

  داروسازی یا داروفروشی؛ مسأله این است!

رئیس انجمن داروسازان ایران در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: در طرح تحول به مشکلات داروسازان توجه شده، اما نه به عنوان یک شخصیت صاحبنظر، تولید کننده و داروساز، بلکه جایگاه داروساز به عنوان داروفروش تنزل یافته و این اصلاً پذیرفتنی نیست.

دکتر رهبر مژدهی آذر، می‌افزاید: وجود سیاستهای نادرست در کنار نگاه سطحی برخی مسؤولان، نقش و جایگاه داروساز را تنزل داده و با توجه به اینکه ارایه خدمات و مراقبتهای دارویی و ارتقای سطح سلامت جامعه با بهره مندی از توان علمی داروسازان میسر است، اما نقش این افراد تا حد یک تهیه کننده و فروشنده دارو کاهش داده شده است.

مسؤول عالی انجمن داروسازان ایران تأکید می‌کند: در طرح تحول سلامت جایگاه داروسازان مناسب و تعریف شده نیست و باید برای رسیدن به مرحله ایده آل و «برند» شدن در تولید دارو، تحول لازم در دانشکده‌های داروسازی بر اساس نیازهای روز و استانداردهای علمی جهان صورت گیرد.

 

  لزوم روزآمدسازی داروسازی

 دکتر مژدهی آذر در ادامه بر روزآمدسازی دانش داروسازی کشور تأکید و خاطرنشان می‌کند: آموزشهای دهه های قبل نمی تواند کارساز باشد و برای استانداردسازی این صنعت مهم و حیاتی، علم داروسازی نیز باید کاربردی شود تا بتوانیم پاسخگوی نیاز امروز و آینده کشور باشیم. رئیس انجمن داروسازان ایران با اشاره به مشکلات شغلی داروسازان یادآور می‌شود: گرچه دانش آموختگان رشته داروسازی جذب داروخانه‌ها می‌شوند، اما این کافی نیست و باید با توجه به افزایش دانشجویان این رشته، زیرساختهای شغلی و حرفه ای و اشتغالزایی این افراد مد نظر قرار گیرد.

به باور وی جایگاه داروسازان در طرح تحول سلامت و در نگاه وزارت بهداشت مناسب نیست، چون هم اکنون بسیاری از داروسازان در شهرستانها با اینکه بیشترین تلاششان برای رفع نیاز بیماران است، اما در تأمین معاش خود دچار مشکلند و شغل دوم یا سوم آنها داروسازی است.

 

 فراموشی طرح تحول از داروسازی

عضو تعاونی داروسازان کشور و پژوهشگر حوزه داروهای بیوتکنولوژی نیز در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: باید در یک طرح جامع سلامت محور همه ارکان آن نظام مورد توجه باشند تا نتیجه لازم به دست آید، اما جامعه داروسازان کشور مانند برخی گروه‌های حوزه پزشکی در طرح تحول نظام سلامت به فراموشی سپرده شده اند.

دکتر ابوالفضل جعفری، با پرمشغله و حساس دانستن وظایف داروسازان می‌افزاید: مسؤولیتهای کلیدی این افراد در بحث درمان در طرح تحول باید مورد توجه واقع شود، ولی برخی افراد با دخالت در تعرفه گذاری، مخالفت با حق فنی و بی اثر جلوه دادن مسؤولیتهای فنی آنان در وزارت بهداشت، سعی می‌کنند آنها را نادیده بگیرند.

این پژوهشگر حوزه داروسازی معتقد است: اگر در پژوهش تا کنون توانسته ایم حرفی برای گفتن داشته باشیم به دلیل هم‌افزایی داروسازان ، شرکتهای تولیدی و دانشگاه‌های مرتبط با دارو بوده و اگر این همکاری‌ها با توجه به پایان تحریمها هدفمند شود می‌توان به «برند» شدن داروی ایرانی امیدوار بود، اما با شرایط کنونی نه.
 

  داروسازی یکی از 10 صنعت پولساز جهان

به باور دکتر جعفری، صنعت داروسازی در کشورهای پیشرفته جزو صنایع با حاشیه سود بالا محسوب می‌شود و شرکتهای دارویی ارزش افزوده بالایی تولید می‌کنند – که به همین خاطر این صنعت از نظر ارزش بازار جزو 10 صنعت برتر بازار بورس به شمار می‌آید- اما در کشور ما این جایگاه اصلاً تعریف خودش را ندارد.

وی یادآور می‌شود: مردم در هر شرایطی به دارو نیاز دارند و صنعت دارو از جمله صنایعی است که باید با حمایت دولت از  تأثیر برخی ریسک های صنایع تولیدی خارج شود و یا تأثیر اقتصادی و مواد اولیه آن بر این صنعت حیاتی کمتر از دیگر صنایع باشد، اما این گونه نیست.

دکتر سمیه پوریزدیان، استادیار دانشكده داروسازی تهران و متخصص داروسازی نیز به خبرنگار ما می‌گوید: از مهمترین مشکلات داروخانه‌ها مسأله مالیات است. در این حوزه اظهارنامه‌های بدون ضابطه، از سوی دارایی به داروسازان تحمیل می‌شود و خبری از قانونگرایی و عدالت مالیاتی وجود ندارد.

 
 مالیات بر ارزش افزوده داروسازی

وی با تأکید بر لزوم اجرای کامل قوانین در بحث صدور مجوزهای داروخانه‌ها و نیز دریافت مالیاتهای شغلی به صورت عادلانه یادآور می‌شود: با بی توجهی وزارت بهداشت تا سال گذشته در کتاب «ارزشگذاری مشاغل ایران» نامی از صنف داروسازان نبود و با پیگیری انجمن قرار شد صفحه‌ای به دارو اختصاص یابد.

به گفته این عضو انجمن داروسازان، همه این بی مهری‌ها در حالی است که در سایر کشورها چندین مبحث و محور مهم  از این کتاب به داروسازی اختصاص دارد، ولی در ایران فقط زمانی که بحث مالیات بر ارزش افزوده به میان می‌آید داروسازان مطرح می‌شوند.

دکتر پوریزدیان، همچنین درباره مشکلات مهم داروسازان می‌گوید: کم‌توجهی به پژوهش برای ساخت داروهای جدید، کم دقتی در کیفیت برخی داروهای وارداتی و نادیده گرفتن حق مسؤولیت فنی برای داروسازان از مشکلاتی است که باید حل شود.

 

  صادرات یک میلیارد دلاری دارو

در همین حال هفته گذشته دکتر رسول دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو همزمان با روز داروساز با اشاره به صادرات ۲۰۰ میلیون دلاری دارو در سال گذشته، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم با روند کنونی در ۱۰ سال آینده صادرات دارو به بیش از یک میلیارد دلار در سال برسد.

ناگفته پیداست که چنین موفقیتی نیازمند بهبود زیرساختهاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha