پنجشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 16008

مشاور معاون غذا و داروی وزارت بهداشت از تولید داروی گیاهی ضد سرطان و موثر در درمان سرطان معده برای اولین بار خبر داد و گفت: این داروی ضد سرطان قوی موسوم به «اسپینال زد» كه تركیبی از چند گیاه است در مرحله اخذ مجوز از وزارت بهداشت است و امیدواریم طی سه ماه آینده به تولید انبوه برسد.

دكتر حمیدرضا راسخ، در سمینار چالش‌های جهانی توسعه دارو، با بیان این كه در زمینه داروهای گیاهی توانسته‌ایم زمینه‌های جدیدی را در كشور باز كنیم، گفت: در این زمینه وزارت بهداشت بسیار موفق بوده و طی دو - سه سال اخیر توانسته پروانه‌های جدید متعددی در عرصه داروهای گیاهی ایجاد كند. بر این اساس داروی ضد سرطان بسیار قوی (اسپینال – زد) یكی از كارخانجات وابسته به تامین اجتماعی در حال اخذ پروانه از وزارت بهداشت است و طی هفته آینده خبر خوشی را در این رابطه خواهیم داشت.

وی گفت: این دارو كاملا گیاهی و بومی ایران بوده و از طب سنتی ایرانی در آن استفاده شده است. این داروی ضد سرطان تركیبی از چند گیاه است كه این گیاهان به تنهایی از گیاهان بسیار سمی محسوب می‌شوند. اما با توان دانشمندان ایرانی، این دارو به صورتی تهیه شده كه می‌تواند با داروهای خارجی رقابت تنگاتنگی داشته باشد. این در حالی است كه برای درمان سرطان‌ها، درمان معجزه‌آسایی وجود ندارد. این دارو در حال حاضردر مطالعات بالینی فاز 1، 2 و 3 نتایج خوبی را ارایه داده و توانسته در سرطان معده كه یكی از بدترین انواع سرطان محسوب می‌شود، نتایج بالینی خوبی را ارایه بدهد.

دكتر راسخ با بیان این كه وزارت بهداشت موظف است از كیفیت دارویی كه وارد بازار می‌شود، اطمینان یابد، گفت: بر این اساس طی دو سال گذشته در مورد این دارو سخت‌گیری‌های زیادی صورت گرفت. به این ترتیب كارخانجات داروپخش هزینه‌های سنگینی (حدود 500 میلیون تومان) را برای انجام آزمایشات بالینی آن صرف كردند. در مجموع امیدواریم این دارو قبل از انتخابات ریاست جمهوری پروانه‌اش را كسب كند. «اسپینال – زد» با دریافت مجوز، طی یكی دو ماه بعد به تولید انبوه می‌رسد چرا كه مقادیر ذخیره آن به اندازه كافی در داروپخش وجود دارد.

وی در ادامه با اشاره به برگزاری سمینار «چالش‌های جهانی توسعه دارو» گفت: این همایش در راستای ارتقای صنایع دارویی كشور در زمینه حضور در عرصه‌های بین‌المللی ترتیب داده شده است.

دكتر راسخ، مهم‌ترین چالش‌های دارویی دنیا را مربوط به بحران اقتصادی فعلی دانست و گفت: صنایع دارویی از دیگر صنایع مستثنی نیستند و این بحران اقتصادی می‌تواند تاثیرات منفی در زمینه توسعه داروها ایجاد كند؛ چرا كه اگر شركت‌های دارویی به دنبال توسعه دارو نباشند، به عدم پیگیری‌ راه‌حل‌ها برای درمان برخی بیماری‌ها منجر می‌شود و این امر نیز سبب می‌شود ارتقا سلامت آن طوری كه در نظر گرفته شده، بهبود نیابد. از طرف دیگر زمانی كه در تولید یك سری سرمایه‌گذاری‌ها متوقف شود، هزینه‌ها به جای كاهش، افزایش می‌یابند؛ چرا كه برخی مواقع از طریق تولید انبوه است كه قیمت دارو پایین نگه داشته می‌شود.

ایران از كشورهای با توان تولید صنعتی دارویی بالاست

وی ایران را در گروه كشورهایی دانست كه به لحاظ توان تولید صنعتی دارویی، بسیار قوی است و گفت: این در حالی است كه هنوز نتوانسته‌ایم در بازارهای جهانی راه خود را به خوبی باز كنیم. بر این اساس نیاز است كه از تجارب كشورهای دیگر در این زمینه استفاده شود و توانمندی خود را از طریق پل‌های ارتباطی منطقی به كشورهای در حال توسعه و توسعه یافته منتقل كنیم.

مشاور معاون غذا و داروی وزارت بهداشت كه معتقد است كه ایران در عرصه بین‌المللی دارویی چندان حضور قوی‌ نداشته است، گفت: علت عمده این امر آن است كه طرح ژنریك و یارانه‌های دارویی پس از انقلاب، سبب شد كه كه داروهای یارانه‌ای به كشورهای دیگر صادر نشود.

عدم مهارت در بازاریابی، بزرگ‌ترین مشكل صنایع دارویی كشور

وی گفت: كیفیت داروی ایرانی قابل قبول و در حد استانداردهای جهانی است و داروهای ایرانی در حال حاضر در بازارهای بین‌المللی از كیفیت قابل قبولی برخوردار است اما نتوانستیم در این زمینه بازاریابی كنیم. در مجموع مهارت‌های بازاریابی دركشور به مدیران صنایع دارویی آموزش داده نشده است و این امر بزرگ‌ترین نقص صنایع دارویی‌ كشور است. بیشترین مهارت در زمینه دارو فروش است نه تولید. در حال حاضر حدود 80 قلم از داروهای ایران در كشورهای منطقه ثبت شده اما به فروش نمی‌رسد. زمانی كه دارویی ثبت می‌شود به معنای آن است كه كیفیت آن پذیرفته شده است. همچنین ایران در مقایسه با رقبا از مزیت بسته‌بندی دارویی قابل قبولی برخوردار است. اما در اینجا این موضوع مطرح است كه برای تجویز دارو توسط پزشكان باید اطلاع رسانی صورت گیرد.

حدود 70 میلیون دلار صادرات دارویی در سال 86

به گزارش ایسنا، دكتر راسخ در این باره افزود: حتی علت عدم تجویز داروهای گیاهی ایرانی كه از كیفیت خوبی برخوردارند ناشی از عدم اطلاع رسانی كافی در منطقه است. در سال 86 حدود 70 میلیون دلار صادرات دارو شامل ماده اولیه دارویی و دارو صورت گرفت كه این روند به زودی افزایش می‌یابد چرا كه داروهای های‌تك ( داروهای با تكنولوژی‌ها و فناوری‌های نوین) در حال تولید است كه اگر وارد بازار بین‌المللی شود می‌تواند به طور چشمگیری باعث افزایش صادرات دارویی شود.

ایران به اتحادیه بین‌المللی نظارت دارویی جهان می‌پیوندد

وی با اشاره به رقابت صنایع دارویی در كشور گفت: رقابت در صنایع داخلی به معنای واقعی وجود ندارد و بیشتر رقابت در قیمت است نه كیفیت و اطلاع رسانی صحیح. در این مورد وزارت بهداشت اقداماتی را انجام و در دست اجرا دارد. در زمینه صادرات دارو نیز لازم است وزارت بهداشت فعال‌تر عمل كند. در این زمینه هدف‌گذاری شده و در برنامه پنجم توسعه هم به آن پرداخته شده است. در راستای این هدف‌گذاری، در حال پیوستن به یكی از بزر‌گ‌ترین اتحادیه‌های نظارت دارویی در جهان هستیم. كشور ایران جزو معدود كشورهای خاورمیانه و دومین كشور اسلامی است كه قرار است عضو اتحادیه پیكس (اتحادیه بین‌المللی نظارت بر دارو) شود.

وی در رابطه با كمبودهای احتمالی دارو در جهان گفت: همواره به دلیل بروز ناگهانی برخی بیماری‌ها، احساس كمبود دارو وجود دارد. از طرف دیگر در مورد خیلی از سرطان‌ها درمانی شناخته نشده است و تنها می‌توان با درمان‌های موجود عوارض را كاهش داد. آنفلونزای خوكی نیز پدیده جدیدی است كه طبیعتا چالشی جدید نیز هست. بر این اساس لازم است در زمینه دارو به دنبال راه‌حل‌ها باشیم و از طرف دیگر به فكر مقاوم سازی در مقابل بیماری‌ها و پیشگیری نیز باشیم.

مشاور معاون غذا و داروی وزارت بهداشت با اشاره به درمان‌های موجود برای آنفلونزای خوكی گفت: در حال حاضر برای آنفلونزای خوكی هیچ گونه درمان دارویی خاصی به غیر از دارویی كه برای آنفلونزای پرندگان استفاده می‌شود وجود ندارد. در مورد واكسن آنفلونزای خوكی در دنیا كارهایی در دست انجام است كه حداقل سه تا پنج ماه به طول می‌انجامد كه به تولید اولیه برسد.

درمان‌های دارویی آنفلونزای خوكی به میزان كافی تولید و ذخیره شده است

وی افزود: در ایران به لحاظ مقاوم سازی كل كشور در مقابل آنفلونزای خوكی، مبادی ورودی‌ها كاملا مقاوم سازی صورت گرفته و به پرسنل نیز اطلاع‌رسانی‌های لازم نیز صورت گرفته است. درمان‌های دارویی و داروهای كنترل كننده نیز به مقدار كافی تولید و در نقاط مختلف كشور ذخیره شده است. همچنین چند داروی ضد ویروس دیگر هم برای احتیاط به مقدار لازم تهیه شده است. در این زمینه با سازمان جهانی بهداشت ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.

مصرف داروهای مخدر در كشور باید كنترل شود

دكتر راسخ در ادامه با تاكید بر لزوم اصلاح الگوی مصرف دارو در كشور گفت: برخی مصارف دارویی در كشور غیرمنطقی است. در این زمینه لازم است مصرف كورتن‌ها در كشور كنترل و به سطح منطقی برسد. برخی داروها صرف نظر از هزینه، مصرف‌شان برای مردم مخاطره دارد. در مجموع لازم است كه مصرف داروهای مخدردر كنترل شود؛ این در حالی است كه كنترل به معنای عدم مصرف نیست و این داروها باید در بیمارستان‌ها باید به مقدار كافی وجود داشته باشد؛ بنابراین به نظر می‌رسد كه نیازی نیست داروهای مخدر در داروخانه‌های سطح شهر در دسترس مردم باشد. برای درمان اعتیاد هم لازم است كه بیمار به پزشك مراجعه كرده و پزشك در درمان مداخله داشته باشد و داروهای مخدر توسط پزشك برای بیمار معتاد تجویز شود. در این زمینه وظیفه وزارت بهداشت است كه این داروها به مقدار كافی در اختیار بیماران قرار دهد. بر این اساس از آنجا كه متادون در درمان اعتیاد مصرف زیادی دارد، مصرف آن در كشور افزایش یافته است. به همین دلیل تولید متادون در حال افزایش است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha