محققان معتقدند: حفظ وزن متعادل، رعایت رژیم غذایی صحیح و فعالیت منظم بدنی مناسب پس از جراحی سرطان پستان از عوامل موثر در کاهش و جلوگیری از بروز لنف ادم است.

در این بررسی كه توسط گروهی از محققان مرکز بیماریهای پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران و مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه مشهد و شهید بهشتی با هدف شناسایی عوامل خطر از ایجاد لنف ادم در مبتلایان به سرطان پستان انجام شد، آمده است: بیماران مبتلا به سرطان پستان به دنبال ماستكتومی( برداشتن سینه)، تخلیه غدد لنفاوی زیر بغل و رادیوتراپی پس از جراحی بدلیل اختلال در تخلیه لنف اندام فوقانی در سمت جراحی شده به عارضه لنف ادم دچار می شوند که موجب اختلال در کیفیت زندگی افراد می شود.

این مطالعه طی دو سال بر روی بیماران مراجعه کننده به کلینیک های پیگیری مرکز بیماریهای پستان و دو مرکز دانشگاه های مشهد و شهید بهشتی به صورت جمع آوری اطلاعات از طریق پرسشنامه صورت گرفته است.

در این بررسی 410 بیمار به صورت 123 مورد و 287 بیمار به صورت شاهد وارد مطالعه شدند. شیوع لنف ادم در جهت تحت مطالعه 30 درصد تعیین شده در این بررسی حجم توده بدنی بالا، تعدد غدد لنفاوی درگیر و مدت زمان سپری شده از جراحی، سابقه عفونت و یا آسیب عضو به عوامل خطرساز لنف ادم معرفی شدند.

نتایج این مطالعه حاکی است: کنترل عوامل خطرساز لنف ادم بویژه حفظ وزن متعادل با رعایت رژیم غذایی صحیح و فعالیت بدنی مناسب پس از جراحی از اقدامات متعدد در کاهش بروز این عارضه هستند.

به پیشنهاد محققان این مطالعه با توجه به شیوع بروز لنف ادم در 2 سال اول بعد از جراحی و تداوم خطر در سال های بعد آشنا کردن بیماران با این عارضه و آموزش راه های پیشگیری از لنف ادم در گروه های پرخطر ضروری است.

گفتنی است نتایج این مطالعه در فصلنامه بیماری های پستان جهاد دانشگاهی واحد علوم پزشکی تهران منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha