مسجد امام حسین(ع) محله خاركلاته علی‌آباد كتول در استان گلستان، صبح پنجشنبه میزبان كشاورزان و روستاییان تشنه‌ای بود كه از میان زمین‌های خشك و كم آب خود به مسجد آمده بودند. كسانی كه برای اعتراض به انتقال آب چشمه‌های قطری در استان گلستان به سمنان گرد آمده بودند تا تكلیف خود، خانواده و محصول از دست رفته‌شان را روشن كنند.

اعتراض مردم محلی به انتقال آب چشمه‌های قطری به سمنان

سلامت نیوز: مسجد امام حسین(ع) محله خاركلاته علی‌آباد كتول در استان گلستان، صبح پنجشنبه میزبان كشاورزان و روستاییان تشنه‌ای بود كه از میان زمین‌های خشك و كم آب خود به مسجد آمده بودند. كسانی كه برای اعتراض به انتقال آب چشمه‌های قطری در استان گلستان به سمنان گرد آمده بودند تا تكلیف خود، خانواده و محصول از دست رفته‌شان را روشن كنند. این كشاورزان همراه با كسبه، تشكل‌های محیط‌زیستی و فعالان مدنی، مدیران استانی و شهری و نماینده علی‌آبادكتول در مسجد جمع شده بودند تا با مسوولان، درباره كم آبی‌ای كه این روزها با آن دست به گریبانند سخن بگویند و از آنها بخواهند كه مشكل را حل كنند. «ستاد مردمی بازگشت چشمه‌های زرین گل» با همكاری تشكل‌های محیط زیستی «نگاه سبز» نشست بررسی خسارت‌های انتقال آب از گلستان به سمنان را برگزار كرد. كشاورزان آسیب دیده از خشكسالی استان گلستان در حالی در این گردهما‌یی شركت كرده بودند كه بحران آب استان و خشكسالی، سال‌هاست آنان را با چالش‌های بسیار مواجه كرده است؛ با این همه معلوم نیست با كدام منطق و طبق كدام ضابطه و مجوز، آب استان به استان همجوار برده شده؛ آن هم نه برای شرب كه برای گسترش بدون ضابطه كشاورزی غیراصولی و غیراستاندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه اعتماد فرماندار علی‌آباد كتول در این نشست گفت: « در سال ٧٤ یك توافقنامه به امضا رسید كه قرار بود سدی زده شود برای مردم علی‌آباد كتول و آب مورد نیاز برای كشاورزی و شرب تامین شود و بعد اگر آب كافی فراهم شد، بخشی از آب اضافی منطقه به استان سمنان، آن هم برای شرب برده شود. اما آن سد (كبودوال) هنوز بهره‌برداری نشده و آب كافی ندارد و در حالی كه كشاورزان و مردم منطقه ما دچار مشكلات ناشی از خشكسالی و كمبود بارش هستند و گلستان از استان‌های كم‌آب و دچار تنش آبی است، سال‌هاست آب منطقه به سمنان برده می‌شود.»

احمد تجری مفرد گفت: «درست است كه در بحث آب، انتقال آب، سیاست‌های كلی نظام است ولی باید به مسائل زیرساختی منطقه نیز دیده شود. اگر تصمیمی در ١٥ سال پیش گرفته شده، اكنون با تغییرات اقلیمی و جوی و كاهش بارندگی در گلستان كه پایین آمدن دبی آب این چشمه‌ها را به دنبال داشته، نباید اصرار بر ادامه آن داشت. ما با دوستداران طبیعت همراه هستیم و البته با حفظ آرامش منطقه. اما توجه كنیم كه اگر محیط زیست آسیب ببیند مشكل آن در همه جای كشور و حتی دنیا اثرگذار خواهد بود، مانند بحث ریزگردها.»

سخنران بعدی یكی از معتمدین فرهنگی شهر بود كه خطاب به حاضران گفت: «رودخانه زرین گل از نظر تاریخی ثروت منطقه كتول است و اسناد تاریخی مالكیت رودخانه سرخ محله (زرین گل كنونی) را ثابت می‌كند.

حالا آیا این درست است كه رودخانه‌ای كه هزاران سال است زندگی ما و پدران‌مان را حفظ كرده سهم دیگران باشد و كشاورز كتول و فندرسك بی‌آب بماند و دچار بحران و بدبختی شود؟ مهارلو در فارس چرا خشك شد؟ آیا می‌خواهید زرین گل را هم به این روز بیندازید؟ اگر جلوی این انتقال را نگیریم آب رودخانه بدتر از گتوند خواهد شد و مردمان تركمن صحرا، كتول و فندرسك و برادران مهاجر سیستانی، تشنه‌تر از امروز شده و جنگل‌های منطقه از دست خواهد رفت.»

این فرهنگی بازنشسته هشدار داد: «شنیده‌ام فرماندار شاهرود گفته‌اند ٢٠٠ هزار تن از مردم شاهرود چشم به راه آب هستند. ایشان ظاهرا از اخبار خشكسالی در گلستان بی‌اطلاع هستند. اینجا نه تنها علی‌آباد تشنه است، بلكه مركز استان هم جیره‌بندی آب داریم و در بعضی بخش‌های استان، با تانكر بین مردم آب پخش می‌كنند. من خواهشی از مسوولان كشوری دارم. بروید سطح زیر كشت باغات و زراعات پشت بسطام را در سمنان ببینید و با ٣٠ سال پیش مقایسه كنید؛ بعد زراعت و شرایط آبی علی‌آباد را هم با قبل مقایسه بفرمایید. بعد قضاوت كنید.» امام جمعه علی‌آباد كتول نیز در این نشست خطاب به حاضران گفت: «تمام ابعاد، این را می‌گوید كه باید در این توافق تجدید نظر صورت بگیرد.» حجت‌الاسلام سیدمهدی موسوی تاكید كرد: «آب از مشتركات است و همه باید از آن استفاده كنند. حد و حدودش هم در فقه مشخص است. باید اگر نعمتی هست رعایت عدالت و انصاف بشود و مساله به‌طور جدی پیگیری شود. اینجا بحث سیاسی نیست و بحث شریعت است و این مساله نباید موجب افتراق بین مردم شود و مردم نجیب كتول باید با آرامش با آن برخورد كنند.» سیدمجتبی حسینی، معاون مدیركل حفاظت محیط زیست گلستان نیز گفت: «اداره كل محیط‌زیست گلستان معتقد است كه این پروژه، ١٠ برابر بیشتر از ساخت جاده در جنگل ابر برای محیط زیست منطقه مخرب است و از همان ابتدای درخواست اجرای این طرح نیز نظر محیط‌زیست همین بوده و در سه صفحه به‌طور مبسوط، دلایل مخالفت مان را اعلام كرده‌ایم، حتی شركت مشاور نیز به صراحت اعلام كرده كه این پروژه در صورت اجرا آثار و پیامدهای خطرناكی برای استان گلستان دارد؛ با این همه سوال اینجاست كه چگونه و چرا تا امروز این پروژه را اجرا كرده‌اند كه حالا با این توجیه كه هزینه شده می‌خواهند ادامه‌اش هم بدهند.»

در انتهای این نشست بیانیه ستاد مردمی خوانده شد. در بخشی از این بیانیه عنوان شد: «استان سمنان مشكل آب شرب ندارد و این یك پروژه غیرقانونی است. مردم در روستای شیرین‌آباد با بی‌آبی دست و پنجه نرم می‌كنند و در بالادست این روستا در روز، آبی پیدا نشده و در شب، باریكه آبی می‌آید. مردمی كه در پایین دست دهنه زرین گل قرار دارند تشنه هستند و حتی آب خوردن ندارند. كشاورزی‌شان به خاطر بی‌آبی كم رونق است و در آستانه مهاجرت قرار دارند. این مردم مظلوم را دریابید. نمایندگان محترم علی‌آباد و حتی استان، لطفا به تذكر بسنده نكنید. نزد وزیر نیرو بروید و از نماینده ولی فقیه كمك بگیرید. از قوه قضایی استمداد كمك كنید. از سازمان بازرسی كل كشور بخواهید این طرح را بررسی كنند كه چگونه به این شكل نادرست اجرا شده و برای منطقه، بحران ایجاد كرده است؟»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha