شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲
کد خبر: 160538

دوزیستان یعنی موجوداتی از خانواده مار و قورباغه و همه آنهایی كه در آب و خشكی با هم زندگی می‌كنند. بسیاری از گونه‌های این نوع جانداران مانند مار آبی اگر در جایی بدون آب و خشكی باشند تلف می‌شوند در حالی كه برخی دیگر مانند تمساح‌ها و كروكودیل‌ها در محیط گرم و بدون آب اگر كوچك باشند بالغ نشده و اگر بالغ باشند بیمار می‌شوند. دخل و تصرف انسان در محیط زیست، از جمله جنگل و دریا و رودخانه باعث شده دیگر هیچ موجود زنده‌ای از تیررس شكار و تجارت انسان‌ها در امان نباشد. تمساح‌ها از گونه‌های نادر و در معرض انقراض كشورمان هستند كه دیگر این سال‌ها به ندرت در كشور یافت شده و فقط در مناطق حفاظت شده چندتایی از آن نگهداری می‌شود. با وجود این، تجارتی با عنوان تجارت تمساح و كروكودیل برای عده‌ای به كاری نان و آب‌دار تبدیل شده است.

تجارت نان و آب دار سودجویان از فروش تمساح

سلامت نیوز: دوزیستان یعنی موجوداتی از خانواده مار و قورباغه و همه آنهایی كه در آب و خشكی با هم زندگی می‌كنند. بسیاری از گونه‌های این نوع جانداران مانند مار آبی اگر در جایی بدون آب و خشكی باشند تلف می‌شوند در حالی كه برخی دیگر مانند تمساح‌ها و كروكودیل‌ها در محیط گرم و بدون آب اگر كوچك باشند بالغ نشده و اگر بالغ باشند بیمار می‌شوند. دخل و تصرف انسان در محیط زیست، از جمله جنگل و دریا و رودخانه باعث شده دیگر هیچ موجود زنده‌ای از تیررس شكار و تجارت انسان‌ها در امان نباشد. تمساح‌ها از گونه‌های نادر و در معرض انقراض كشورمان هستند كه دیگر این سال‌ها به ندرت در كشور یافت شده و فقط در مناطق حفاظت شده چندتایی از آن نگهداری می‌شود. با وجود این، تجارتی با عنوان تجارت تمساح و كروكودیل برای عده‌ای به كاری نان و آب‌دار تبدیل شده است.
 
به گزارش سلامت نیوز، روزنامه آرمان در ادامه نوشت: سال 86 شیلات برای نخستین‌بار در ایران، موافقت اصولی برای ایجاد یك مزرعه پرورش تمساح و كروكودیل را برای یك شخص حقیقی صادر كرد. هم‌اكنون در بیش از ‪ ۵۰‬كشور جهان، پرورش تمساح برای بهره‌برداری از پوست، گوشت و خون آن رایج است و قرار است در ایران، از گوشت و خون این خزنده آبزی، تنها در موارد دارویی استفاده شود.


 تجارت تمساح با مجوز محیط زیست
ادعا می‌كرد با مجوز جهاد كشاورزی و محیط زیست این كار را انجام می‌دهد اما من مجوزی ندیدم. فروش بچه تمساح با قیمت یك میلیون و پانصد هزار تومان! حتی اگر نمی‌خواستی آن را قبول كنی برای یك بار دیدنش و اینكه چطور می‌شود بچه تمساح را فروخت وسوسه می‌شدی با فروشنده قرار بگذاری.

او كه خودش را تاجر تمساح معرفی می‌كند درباره این كار می گوید: با مجوز دولتی تعدادی كروكودیل و تمساح را نگهداری كرده و بعد از بزرگ شدن آنها را برای مقاصد مختلف مانند استفاده از پوست آن یا امحا و احشا به كشورهای دیگر صادر می‌كنیم. او ادعا می‌كرد برای فروختن بچه‌های تمساح هم مجوز دارد. مرد فروشنده كه ابتدا پشت تلفن قیمت یك میلیون و پانصد هزار تومان را برای بچه تمساح در نظر گرفته بود رقم را دو برابر كرده و گفت: امسال قیمت‌ها دو برابر شده است.

تاجر تمساح عنوان می‌كرد: خوردن گوشت این حیوان به دلیل حرام گوشت بودن آن در اسلام جایز نیست و برای همین گوشت و پوست آن را به خارج از كشور صادر می‌كنند. شما می‌توانید با خریدن و نگهداری هر تعداد بچه تمساح كه مایل باشید بعد از اینكه این تمساح‌ها به سن دو سالگی رسید آنها را سه برابر این مبلغ به خود من یا پرورش‌دهندگان مشابه فروخته و تجارت كنید.

او درباره محل نگهداری تمساح‌ها می‌گفت: امكانات زیادی لازم ندارد. یك زمین در حدود سیصد متر در هر جایی كه باشد و فقط باید روزی دو كیلوگرم گوشت یا هر چیزی شبیه گوشت به حیوان بدهید و دیگر هیچ مواظبتی لازم ندارد. مرد فروشنده ادعا می‌كرد حدود صد بچه تمساح را در آن محل و در یك باغ كوچك اطراف تهران آورده و ظرف یك روز هشتاد تای آن را فروخته است.

او با عنوان كردن اینكه همه تمساح‌هایی كه به شما می‌فروشم شناسنامه دارند، گفت: هر روز كه از عمر این حیوان می‌گذرد بر قیمتش افزوده می‌شود و این حیوان را می‌شود در ده سالگی، یعنی وقتی خیلی بزرگ و غول‌پیكر شد، با قیمتی معادل بیست میلیون تومان فروخت. پوست این حیوان در صنعت پوشاك و كیف و كفش استفاده می‌شود، خون آن فواید دارویی و درمانی فراوان داشته و برای بیماران مختلف و حتی مصدومان شیمیایی كاربرد دارد. علاوه بر این دندان، مایع موجود در كیسه صفرا و حتی استخوان‌های این حیوان را از شما می‌خرند و در صنایع مختلف از آن استفاده می‌كنند. مرد فروشنده درباره نژاد این حیوان می‌گوید: تمساح با كروكودیل تفاوت دارد و بیشتر اینها كروكودیل هستند. او كه اصرار داشت حتما بعد از رسیدن بچه‌ها به سه سالگی حتما آنها را بكشیم و اعضای مختلف آنها را به فروش برسانیم، گفت: افراد زیادی را سراغ دارم كه از دو سال پیش تا امروز كه بحث پرورش تمساح مطرح شد این كار را به عنوان تجارتی پرسود انجام داده و سود كلانی به دست آورده‌اند كه من هم یكی از آنها هستم. تا آخرین لحظه اصرار داشت كارش قانونی و با مجوز محیط زیست است.


 هیچ فرد حقیقی چنین مجوزی ندارد
برای بررسی میزان صحت و سقم اظهارات مرد فروشنده از یكی از مسئولان سازمان محیط زیست و فعالان حیات وحش درباره نحوه نگهداری و اعطای مجوز نگهداری تمساح و كروكودیل در كشور سوال كردم.

خانم جعفری عنوان كرد: در ایران فقط یك گونه تمساح وجود دارد كه آن هم نسلش در معرض انقراض است و هیچ كس اجازه نگهداری آن را ندارد اما گونه‌ای از تمساح و كروكودیل از كشور تایلند چند سال پیش وارد كشور شد كه با نگهداری و تولید مثل این گونه افزایش پیدا کرد.

این كارشناس محیط زیست ادامه می‌دهد: بااین وجود كار این فرد صد درصد غیرقانونی است و امكان ندارد مجوز داشته باشد. در درجه اول پوست و مواد داخل بدن این حیوان در داخل كشور اجازه استفاده نداشته و به دلیل حرام گوشت بودن ممنوع است و فقط دو موسسه با مجوز در اطراف چابهار و خلیج فارس كه برای این منظور آب و هوای مساعدی دارند اقدام به تكثیر و پرورش این گونه كرده كه همه آن را هم صادر می‌كنند و هیچ ارگان خصوصی و شخصی اجازه و امكان این كار را ندارد.

این كارشناس محیط زیست با اشاره به اینكه نگهداری این حیوان شرایط آب و هوایی خاصی را نیاز دارد و در هر آب و هوایی نمی‌شود این موجود را نگهداری كرد، می‌گوید: تمساح و كروكودیل حتما باید در آب و هوای نیمه مرطوب باشد و اطراف تهران و هر شهر خشك دیگری امكان ندارد این موجود بتواند زندگی كرده و رشد كند.

جعفری می‌افزاید: متاسفانه برخی افراد سودجو با عناوین دولتی و قانونی و برای اینكه كار خود را موجه جلوه دهند افرادی را كه هیچ اطلاعات و آگاهی در این زمینه نداشته گمراه كرده و این حیوان را به آنها می‌فروشند. برخی افراد هم كه دنبال راه‌های مختلف كسب اعتبار و دنباله‌روی از مد هستند فكر می‌كنند نگهداری و به خانه آوردن هر حیوانی ممكن بوده و كار درستی است در حالی كه اساسا زیستگاه و محل رشد و نمو همه حیوانات در طبیعت است و این طبیعت بسته به اینكه آن حیوان چیست و چه ویژگی‌هایی دارد برای آن جایی در دل خود در نظر می‌گیرد.

این كارشناس محیط زیست می‌گوید: جدا كردن حیوانات از طبیعت و محیط واقعی رشد و زندگی‌شان ظلمی نابخشودنی است و علاوه بر این قانون هم به هیچ فرد حقیقی چنین اجازه‌ای را نداده و برای افراد حقوقی هم در شرایط خاص این مجوز صادر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha