شنبه ۲ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 16069

مشاور وزیر بهداشت برنامه گسترش طب سنتی ایرانی و داروهای گیاهی را در سال 88 اعلام كرد.

برنامه گسترش طب سنتی
عباس حاجی‌آخوندی در گفت‌وگو با فارس‌ افزود: در صورت تصویب ستاد كشوری طب ایرانی، علاوه بر كمك‌های بلاعوض به تولیدكنندگان داروهای گیاهی، در صورت استخدام متخصصان طب سنتی و گیاهان دارویی در مراكز غیر‌دولتی تخصصی‌، وزارت بهداشت 30 درصد حقوق آنان را پرداخت می‌كند.
وی ادامه داد: ستاد كشوری طب ایرانی و گیاهان دارویی سه‌شنبه آینده جلسه رسمی دارد. در این جلسه پیشنهادهای وزارت بهداشت برای ارائه تسهیلات تشویقی برای گسترش طب سنتی ایرانی و تولید و عرضه داروهای گیاهی و نیز ایجاد مركز جامع طب سنتی ایرانی كوثر بررسی و تصویب می‌شود.
حاجی‌آخوندی اضافه كرد:‌ وزارت بهداشت پیشنهادهای مختلفی برای تصویب در این ستاد آماده كرده است كه بخشی از آن‌ها امور اجرایی و تشویقی برای گسترش مراكز طب سنتی ایران، افزایش مراكز آموزشی و پژوهشی و تولید داروهای گیاهی جدید است.
وی گفت: یكی از این پیشنهادها این است كه در صورت بكارگیری متخصصان گیاهان دارویی و طب سنتی در مراكز خدماتی، آموزشی و پژوهشی، وزارت بهداشت معادل 30 درصد حقوق دریافتی این افراد را به عنوان تسهیلات بلاعوض به این مراكز پرداخت می‌كند، البته به شرط آن كه این افراد دارای تحصیلات بالای كارشناسی ارشد باشند زیرا هدف تخصصی‌تر شدن خدمات این مراكز است.
حاجی‌آخوندی ادامه داد:‌ پیشنهاد دیگر این است كه اگر فرد یا مركزی توانست patent یك داروی جدید گیاهی را به نام خود ثبت كند، تا سقف 5 میلیون تومان به عنوان پاداش و تسهیلات بلاعوض به او پرداخت می‌شود، تألیف هر كتاب مرجع دانشگاهی در زمینه طب سنتی و گیاهان دارویی نیز تا سقف 3 میلیون تومان پاداش در پی دارد.
وی گفت: سال گذشته شبكه آزمایشگاهی گیاهان دارویی توسط شبكه ملی تجقیقات و فناوری كشور راه‌اندازی شد. امسال اگر هر آزمایشگاهی كه بتواند خود را در این شبكه جدید ثبت كند تا سقف 4 میلیون تومان تسهیلات تشویقی بلاعوض دریافت می‌كند.
مشاور وزیر بهداشت ادامه داد: بخش دوم پیشنهادهای وزارت بهداشت برای تصویب در ستاد كشوری طب ایرانی و گیاهان دارویی در حوزه نظارت و پایش است.از جمله این پیشنهادها این است كه از مراكز دانش بنیاد در زمینه كشت و صنعت گیاهان دارویی حمایت مادی و معنوی می‌شود.
وی گفت:‌ توسعه بازار داخلی و خارجی گیاهان دارویی و خدمات طب سنتی، راه‌اندازی پروژه‌های جدید تولید داروهای گیاهی جدید به خصوص برای درمان سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی و افزایش سیستم ایمنی بدن نیز مشمول حمایت‌های ویژه مادی و معنوی این ستاد خواهد شد.
دبیر ستاد كشوری طب ایرانی و گیاهان دارویی اضافه كرد:‌ علاوه بر آن معرفی فرمولاسیون‌های مشابه داروهای گیاهی مشهور و معتبر دنیا نیز مشمول حمایت ویژه این ستاد می‌شود.
وی گفت: پیشنهاد دیگر وزارت بهداشت ایجاد نخستین مركز جامع خدماتی، آموزشی، پژوهشی و فناوری طب ایرانی و گیاهان دارویی به نام مؤسسه كوثر است كه یكی از اولویت‌های مهم در این عرصه است. علاوه بر آن حمایت از مراكز تخصصی طب سنتی ایرانی و انجمن‌های تخصصی فعال در این عرصه نیز در جلسه ‌سه‌شنبه مطرح می‌شود.
وی افزود:‌ سال گذشته 3 مركز رشد داروهای گیاهی در جهاد دانشگاهی، دانشگاه علوم پزشكی تهران و اصفهان تأسیس شد، پیشنهاد تأسیش 5 مركز دیگر رشد گیاهان دارویی نیز به احتمال زیاد در جلسه این ستاد در ‌سه‌شنبه به تصویب می‌رسد، همچنین قرار است یك روز به نام طب ایرانی و یك روز به نام گیاهان دارویی در تقویم ملی كشور ثبت شود و طی آن مراسم باشكوهی برای معرفی و توسعه هر یك از این روزها در سراسر كشور برگزار شود.
مشاور وزیر بهداشت گفت: تلاش ما این است كه با تصویب و اجرای این برنامه‌ها شاهد رشد دو رقمی بازار گیاهان دارویی و طب ایرانی در كشور باشیم، همچنین بسترسازی برای توسعه بازار نباتات استراتژیك ایران مثل خرما، زیره، شیرین بیان، گل محمدی، پسته و انار مد نظر است.
وی افزود: وزارت بهداشت برای پرداخت تشویقی‌های قسمت اول پیشنهادهای ارائه شده حدود 100 میلیون تومان در اختیار دارد و مشكل خاصی از این نظر وجود ندارد اما برای اجرای همه بندهای پیشنهادی به حدود 5/4 میلیارد تومان اعتبار نیاز هست كه با معرفی ستاد كشوری طب ایرانی و گیاهان دارویی به معاونت علمی ریاست جمهوری اعتبار آن تأمین می‌شود

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha