چرا كارون شور شد؟ آیا سد گتوند عامل شور شدن این رود بود؟ ناصر كامجو مجری سد گتوند در بخشی از گفت‌وگوی خود با آنا كه در ادامه آورده شده به این سوالات پاسخ و بیان كرده است كه گتوند در زمینه شوری كارون تقصیری نداشته و كشت و صنعت عامل آلودگی كارون بوده‌اند.

سلامت نیوز: چرا كارون شور شد؟ آیا سد گتوند عامل شور شدن این رود بود؟ ناصر كامجو مجری سد گتوند در بخشی از گفت‌وگوی خود با آنا كه در ادامه آورده شده به این سوالات پاسخ و بیان كرده است كه گتوند در زمینه شوری كارون تقصیری نداشته و كشت و صنعت عامل آلودگی كارون بوده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز، روزنامه تعادل نوشت: او در پاسخ به این سوال كه آیا ادعای شور شدن آب كارون با آبگیری سد گتوند صحت دارد، بیان داشته است: «اطلاعات دریافتی از آب و برق خوزستان درباره كیفیت آب رودخانه كارون از 14 سال گذشته نشان می‌دهد كه متوسط EC آب رودخانه كارون در محل سد تنظیمی گتوند در سال آبی 77-76 هزار و 67، در سال آبی 78-77، یك هزار و 105، در سال آبی 90-89، هزار و 352 و میانگین EC آب در این سال‌ها یك هزار و 102 بوده است.» كامجو افزوده است: « نكته قابل توجه اینجاست كه باید تمهیدات لازم از زمان آغاز خشكسالی‌ها صورت می‌گرفت تا وضعیت آب با گذشت زمان بدتر نشود. ما آب خروجی از سد گتوند را همواره با EC معادل 2هزار تنظیم كردیم و تنها در یك مقطع زمانی كوتاه از آذر تا اسفند ماه سال 91 این میزان به یك هزار و 900 رسیده است. از آن پس هم میانگین EC همواره حدود 1200 بوده است.» مجری سد گتوند در ادامه اظهار كرده است: « واقعیت این است كه متاسفانه افراد در زمینه‌های مختلف به عنوان كارشناس صحبت می‌كنند و صحبت كردن این افراد درباره گتوند بدون مستندات لازم اقدامی بسیار سهل و راحت خواهد بود.»


 مجری این سد جنجالی در پاسخ به سوال دیگری كه در نهایت چه عاملی باعث شور شدن كارون بوده بیان كرده است: «كارون بزرگ از 2رودخانه كارون و رودخانه دز تشكیل شده است كه در شمال اهواز و در محل بند قیر به هم می‌پیوندند. به عبارت دیگر آنچه در اهواز می‌بینیم رودخانه كارون بزرگی است كه از 2رودخانه كارون و دز تشكیل شده است.


ما گزارشی از عوامل اثرگذار روی كیفیت آب رودخانه كارون از سد مسجدسلیمان تا محل سد تنظیمی گتوند و از سد تنظیمی گتوند تا اهواز، خرمشهر و آبادان ارائه كرده‌ایم.» او ادامه داده است: «چشمه‌ها و رودخانه‌های زیادی از محل سد مسجدسلیمان با دبی دایمی 30 متر مكعب در ثانیه با EC حداقلی 3 تا 4 هزار وارد رودخانه كارون می‌شوند، بنابراین یكی از عوامل اثرگذار در بالادست سد تنظیمی گتوند در واقع همین چشمه‌ها و جویبارها هستند.» مجری سد گتوند تصریح كرده است: «كشت و صنعت‌ها راحت‌ترین مسیر را برای دفع فاضلاب خود پیدا و آن را به داخل رودخانه رها می‌كنند و هیچ كسی هم توجهی به این امر ندارد. حتی مطالب منتشرشده درباره سد گتوند در رسانه‌ها نیز در واقع حركت رو به جلوی این كشت و صنعت‌هاست.» كامجو افزوده است: « اما پایین‌تر از سد تنظیمی گتوند یعنی پیش از شوشتر، رود دشت بزرگ را داریم كه با دبی حدود 20 مترمكعب بر ثانیه آبی با EC 20 هزار واحد را وارد می‌كند. به عبارت دیگر از زمان رهاسازی آب از محل سد تنظیمی گتوند تا زمان رسیدن به شوشتر حدود 160 تا 170 واحد به ای‌سی آن اضافه می‌شود. در زمان رسیدن آب به شوشتر، رودخانه كارون به 2 شاخه اصلی شطیط و گرگر تقسیم می‌شود.


متاسفانه روی شاخه گرگر حدود 17 هزار هكتار مزرعه پرورش ماهی وجود دارد كه EC آب به علت اضافه شدن موادی برای تغذیه ماهیان باز هم افزایش می‌یابد. EC آب رودخانه پس از هر بار استفاده و بازگردانده شدن 3برابر می‌شود. فاضلاب‌های شوشتر و پساب‌های كشاورزی هم به رودخانه گرگر باز گردانده می‌شوند.» وی ادامه داده است: «از طرفی كانالی در تكیه‌گاه سمت چپ سد تنظیمی گتوند برای تامین آب دشت عقیلی و كانال دیگری در تكیه سمت راست آن برای برداشت آب كشت و صنعت كارون با ظرفیت 90 مترمكعب بر ثانیه احداث شده است. در شمال اهواز كشت و صنعت‌های هفت تپه، كارون، امام خمینی و دهخدا توسعه یافته‌اند كه 2كشت و صنعت از رودخانه كارون در محل سد تنظیمی گتوند و 3 كشت و صنعت دیگر از رودخانه دز آبگیری می‌كنند.


تنها 70درصد آب كشت و صنعت امام‌خمینی به رودخانه كارون و شاخه شطیط باز می‌گردد. دیگری به هورالعظیم و 3 كشت و صنعت هم به رودخانه دز می‌ریزند. حدود 600 واحد EC آب در انتهای رودخانه شطیط به عنوان شاخه اصلی كارون به علت فعالیت كشت و صنعت امام خمینی افزایش می‌یابد.» او در نهایت بیان داشته است: «بر همین اساس این كشت و صنعت‌ها موجب افزایش EC آب سد گتوند می‌شوند.


كشت و صنعت‌ها راحت‌ترین مسیر را برای دفع فاضلاب خود پیدا كرده و آب را به داخل رودخانه رها می‌كنند. هیچ كسی هم توجهی به این امر ندارد. حتی مطالب منتشر شده از سد گتوند در رسانه‌ها نیز در واقع حركت رو به جلو این كشت و صنعت‌هاست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha