روزانه ١٠ نفر از جمعیت كشور، جان خود را بر سر اعتیاد می‌گذارند. رقم ناچیزی نیست وقتی محاسبه كنیم كه سالانه، حداقل ٣٦٥٠ نفر از جمعیت جوانی كه می‌توانستند مولد، كارآفرین، مادر، پدر، همسر و برادر باشند، بسیار زودتر از آنكه باید، زیر خاك «آرام» می‌گیرند. واقعا بعد از مرگ است كه آرام می‌گیرند چون آن روزهای تلخ اعتیاد برازنده آن نیست كه به «زندگی» تعبیر شود.

وجود مواد سفید‌كننده در روانگردان‌ها

سلامت نیوز: روزانه ١٠ نفر از جمعیت كشور، جان خود را بر سر اعتیاد می‌گذارند. رقم ناچیزی نیست وقتی محاسبه كنیم كه سالانه، حداقل ٣٦٥٠ نفر از جمعیت جوانی كه می‌توانستند مولد، كارآفرین، مادر، پدر، همسر و برادر باشند، بسیار زودتر از آنكه باید، زیر خاك «آرام» می‌گیرند. واقعا بعد از مرگ است كه آرام می‌گیرند چون آن روزهای تلخ اعتیاد برازنده آن نیست كه به «زندگی» تعبیر شود.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه اعتماد در ادامه نوشت: وقتی نه آن جماعتی كه خوراك این زنان و مردان بیگناه بی‌پناه را تامین می‌كنند، نه آن خانواده‌ای كه روزی این مرد و زن، عزیزكرده‌اش بودند، هیچ‌كس و هیچ‌كس دلتنگ مرگ آنها نمی‌شود، مرگ، شیرین‌تر است به مذاق اینها كه مدت‌هاست حتی یك وعده غذای گرم ازشان دریغ شده است. دامان مرگ در مسیر قدم‌های لرزان معتادان در ایران، هر روز بیش از روز قبل گسترده‌تر می‌شود. نه به این دلیل كه از غذای گرم و مهر و سرپناه محروم شده‌اند. بلكه رسوب ناخالصی‌هایی كه در خوراك مصرفی آنهاست به حدی از اشباع رسیده كه یك روز، یك شب، در برشی از زمان می‌تركد و قلب‌های بیمار و كوچك آنها را از كار می‌اندازد. شاید از تصویر پیكر معتادی كه كنار خیابان جان داده و ساعت‌ها از خاموشی‌اش می‌گذرد، تلخ‌ترو غیرانسانی‌تر نباشد آن هم وقتی به یاد بیاید كه برای این پیكر بیجان فراموش شده، هیچ كس نخواهد گریست....

تهمینه باهری؛ رییس مركز تحقیقات پلیس مبارزه با مواد مخدر درباره تركیبات غیرقابل باور مخدرها و روانگردان‌ها هشدار داده است با این هدف كه قدمی در مسیر آگاه‌سازی جمعیتی بردارد كه با پوزخندی، اعتیاد به مواد مخدر و صنعتی را شتر نشسته پشت خانه همسایه می‌بینند.

‌ خبرهایی می‌شنویم درباره ورود مخدرها و روانگردان‌های جدید با نام‌های جدید. مركز تحقیقات پلیس مبارزه با مواد مخدر در بررسی‌های خود تا چه حد این اخبار را تایید می‌كند؟

مركز تحقیقات پلیس مبارزه با مواد مخدر به‌طور دایم انواع مواد مخدر و روانگردانی كه وارد كشور می‌شوند را رصد كرده و تركیبات آنها را آنالیز می‌كند. نتایج تمام تحقیقات ما نشان داده كه در تمام سال‌های گذشته مخدرها یا روانگردان‌ها با همان تركیبات، یا تركیبات و افزودنی‌ها و ناخالصی‌های متفاوت اما با مواد موثره یكسان، با نام‌های متفاوت و به عنوان مواد جدید معرفی شده است. به عنوان نمونه در مورد «گل» باید گفت كه همان شاهدانه اما نژاد خاصی از این گیاه است با مواد موثره بیشتر كه متاسفانه چندی پیش به عنوان ماده مخدر جدید معرفی شد.

‌ ماده كروكودیل كه امروز در روسیه بسیار پرطرفدار است خوشبختانه در ایران مورد استقبال معتادان قرار نگرفت. نتایج تحقیقات شما در آزمایشگاه از تركیبات این ماده مخدر چه بود ؟

كروكودیل همان « دزومورفین »Desomorphine - ماده مخدر از مشتقات مورفین و با تاثیر ١٠ برابر قوی‌تر از مورفین- است و همان‌طور كه شما هم گفتید در ایران حتی یك نمونه هم شناسایی نشد كه ما آن را در آزمایشگاه آنالیز كنیم. اما طبق اعلام مقامات روسیه، كروكودیل كه مصرف آن امروز در آن كشور بسیار شایع است، دزومورفین است كه عوارض بسیار مخربی هم دارد. نحوه ساخت این ماده به‌گونه‌ای است كه باعث پوسیدگی بافت می‌شود. خوشبختانه در ایران حتی یك مورد هم شناسایی نشده و حتی نتایج آنالیز ما از مواردی كه تحت عنوان دزومورفین ارجاع شد و گفتند كه به عنوان كروكودیل خرید و فروش می‌شود، نشان داد كه دزومورفین نبود و استامینوفن یا داروهای مختلف را با هم مخلوط كرده و با نام كروكودیل فروخته بودند.

‌ تركیبات شیشه و استفاده از فسفر یا مواد سفید‌كننده در انواع متفاوت آن به یك نگرانی برای كارشناسان رصد وضعیت اعتیاد تبدیل شده است. نتایج تحقیقات شما درباره تركیبات شیشه چه می‌گوید؟

روش ساخت شیشه متفاوت است. در معمول‌ترین، ساده‌ترین و ارزان‌ترین روش ساخت شیشه در دنیا، فسفر استفاده می‌شود اما نوع تركیبات می‌تواند مختلف باشد چنان‌كه مواد سفید‌كننده هم یكی از تركیبات شیشه است. این هشدار مهم است كه موادی كه امروز به نام شیشه عرضه می‌شود، شیشه نیست بلكه در تركیب مواد شیمیایی با ظاهر مشابه شیشه، مقدار بسیار جزیی شیشه هم اضافه می‌شود و آن‌ را به نام شیشه می‌فروشند كه اگرچه مانند شیشه اعتیادآور نیست اما به دلیل شیمیایی بودن، اثرات مخرب بسیار بیشتری دارد.

‌ به‌خصوص كه در ساخت این مواد، اسید هم اضافه می‌شود.

در ساخت تمام شیشه‌ها و در مرحله نهایی از اسید استفاده می‌شود. ممكن است مواد شوینده باشد یا سایر انواع اسید.

‌ حتما تاثیرات این تركیبات بر جسم مصرف‌كننده را هم در آزمایشگاه بررسی می‌كنید. به عنوان نمونه مصرف تزریقی هرویین بعد از مدتی باعث انسداد رگ‌ها شده و مصرف‌كننده به تزریق در سایر نقاط بدن وادار می‌شود. با توجه به گزارش‌هایی كه درباره تزریق شیشه شنیده‌ایم، تركیبات موجود در شیشه، در اثر تزریق تا چه حد تاثیرات خطرناك‌تری خواهد داشت؟

روانگردان‌ها عموما در لابراتوارهای غیرقانونی و توسط افراد غیرمتخصص ساخته می‌شود. هیچ فرآیند خالص‌سازی در تولید این مواد وجود ندارد و به همین دلیل، تمام مواد اولیه مورد استفاده با همان خواص در محصول نهایی هم باقی می‌ماند. فسفر و ید كه در تولید روانگردان‌ها استفاده می‌شود به‌شدت سمی و سرطان‌زاست و فرقی نمی‌كند كه این مواد، به صورت استنشاقی یا تزریقی استفاده شوند هرچند كه تاثیر این مواد در تزریق بسیار بیشتر و بسیار خطرناك‌تر است. شاید در دفعات اول مصرف تاثیرات منفی این تركیبات مشخص نباشد اما در اثر تداوم مصرف و در درازمدت، با بروز انواع سرطان‌ها خود را نشان می‌دهد. ما در آزمایشگاه مركز تحقیقات پلیس مواد مخدر متوجه شدیم كه تاثیرات جسمی ناشی از مصرف شیشه كمتر از تاثیرات روانی آن نیست. به‌خصوص، تخریب و تاثیر بر بافت دهان، بینی و ریه در مصرف‌كنندگان شیشه بسیار مشهود است چون با استنشاق تركیبات موجود در شیشه، این مواد وارد بدن می‌شود. متاسفانه ناخالصی موجود در مخدرها و روانگردان‌ها كمتر مورد توجه قرار گرفته و كارشناسان، معمولا درباره عوارض مصرف این مواد می‌گویند. در حالی كه من همیشه این هشدار را داده‌ام كه ناخالصی‌های موجود در این مواد، شیمیایی، سمی و سرطان‌زاست. حتی اگر مقدار ناخالصی‌ها ناچیز باشد اما در مداومت مصرف، در بدن جمع شده و عوارض شدیدی ایجاد می‌كند.

وجود برخی تركیبات مثل چنته یا خون حیوانات در روانگردان‌ها را تایید می‌كنید؟

وقتی مواد شیمیایی در دسترس تولید‌كننده نیست، به ارزان‌ترین مواد روی می‌آورد. چنته، خون شتر و خاك از جمله موادی است كه در تولید روانگردان‌ها یا برای افزایش وزن هرویین و تریاك - به دلیل ظاهر مشابه با مخدرها- استفاده می‌شود و طبق نتایج آزمایش‌های‌مان، وجود این مواد در مخدرها و روانگردان‌ها را تایید می‌كنیم.

هشدارهایی درباره ورود نسل جدید روانگردان‌ها (NPS -new psychoactive substance) مطرح شده كه در اروپا و آسیای جنوب‌شرقی هم طرفدار دارد. آزمایش‌های شما درباره ورود این مواد به كشور چه نتیجه‌ای داشته است؟

ما شناخت كاملی درباره نسل جدید روانگردان‌ها داریم و در حال رصد دایم هستیم چون تركیه هم ورود «بونسای»bonsai ( تركیب ماری جوانای صنعتی با هرویین یا دزومورفین ) و شیوع مصرف آن را گزارش داده كه این ماده از نسل روانگردان‌های جدید است. اروپا، امارات و عربستان سعودی هم شیوع مصرف این مواد را در كشورشان گزارش داده‌اند با این هشدار كه به یك معضل جدی برای این كشورها تبدیل شده است. بررسی‌های ما نشان داده كه در ایران، شاید یك یا دو مسافر، مقادیر اندكی از این مواد برای مصرف شخصی وارد كرده‌اند و توسط پلیس فرودگاه شناسایی شده‌اند اما خوشبختانه تا امروز از ورود گسترده این مواد گزارشی نداریم اما با توجه به اینكه شیوع مصرف این مواد در كشورهای همسایه ایران اتفاق افتاده به‌شدت مراقب هستیم.

پایه این مواد هم آمفتامین است؟

متاسفانه ساختار شیمیایی نسل جدید روانگردان‌ها بسیار متنوع است و با اضافه كردن یك جزء كوچك به ساختار شیمیایی، یك ماده جدید با عوارض مخرب‌تر ساخته می‌شود. به مردم هشدار می‌دهم كه هیچگاه درباره هیچ نوع از موادمخدر یا روانگردان حتی برای یك بار تجربه هم كنجكاو نباشند. حتی یك بار تجربه این مواد، واقعا راه برگشت ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha