دوشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۷
کد خبر: 160865

رئیس اتحادیه عطاران درباره تخلف برخی عطاران گفت: ۱۰ تا ۱۵درصد عطاریان فعال در سطح تهران دچار تخلف شده اند که مسئله مهمی نیست و احتمالا وزارت بهداشت منافعی را از این موضوع دنبال می کند، در غیر این صورت برخورد با عطاریان متخلف چندان موضوع مهمی نیست.

سلامت نیوز: رئیس اتحادیه عطاران درباره تخلف برخی عطاران گفت: ۱۰ تا ۱۵درصد عطاریان فعال در سطح تهران دچار تخلف شده اند که مسئله مهمی نیست و احتمالا وزارت بهداشت منافعی را از این موضوع دنبال می کند، در غیر این صورت برخورد با عطاریان متخلف چندان موضوع مهمی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،  ناهماهنگی اتحادیه عطاران، وزارت بهداشت- درمان و آموزش پزشکی و نیز سازمان غذا و داروی کشور فرصت مناسبی را برای حدود دو سوم از عطاری ها فراهم کرده است که بدون هیچ مانعی طبابت می کنند و به مشتریانشان داروهای شیمیایی هم می دهند.

عطاری؛ فروشگاهی است که حق ندارد هیچ دارویی بفروشد و فقط باید گیاهان دارویی موثر و بی خطر را عرضه کند؛ اما اخیرا وزارت بهداشت درباره فعالیت برخی از این عطاریها هشدار داده و از مردم خواسته است به هیچ عنوان از عطاریها خدمات درمانی مطالبه نکنند. گفتگوی امروز به این موضوع می پردازد، دکتر امیرحسین جمشیدی مدیرکل نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو و علیرضا رضایی قهرودی رئیس اتحادیه عطاران و محمدحسین قربانی سخنگوی کمسیون بهداشت مجلس در برنامه پیشخوان این موضوع را بررسی کردند.

امیرحسین جمشیدی با اشاره به کارکرد عطاری ها گفت: عطاری ها یک بنگاه اقتصادی است که در سالهای اخیر علاوه بر عرضه گیاهان دارویی بی خطر تجویزهای پزشکی تخصصی هم ارائه می دهند موضوع مهم این است که این تجویزهای تخصصی توسط افراد بسیار جوان و بدون تحصیلات مرتبط صورت می گیرد که می تواند بسیار خطرناک باشد.

مدیرکل نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو در ادامه گفت: عطاری های امروزی از ماهیت قدیمی خود دور شده اند تا جایی که وزارت بهداشت نیز نسبت به این موضوع بسیار حساس شده است زیرا تجویز دارو و تخصیص بیماری در تخصص عطاری ها نسیت اگرچه در بین عطاری های متخلف عطاری هایی هم هستند که کارهایشان کاملا علمی است و حتی تحصیلاتشان نیز کاملا مرتبط است.

جمشیدی در ادامه گفت: هدف ما سلامتی مردم است و ما در این موضوع مهم با هیچ کس تعارفی نداریم و اینکه اتحادیه عطاران مدعی است که وزارت بهداشت منافعی را برای برخورد با عطاران متخلف دنبال می کند نیز صحت ندارد زیرا دغدغه وزارت بهداشت برخورد با عطاری های متخلفی است که داروهای شیمیایی را به راحتی دست مردم می دهند.

وی در ادامه گفت: وزارت بهداشت از سه طریق با عطاری های متخلف برخورد می کند، نخست با حربه بهداشتی، در مرحله بعد دخالت در امور درمان  و در مرحله آخر بحث فرآورده ها است که مهمترین برخورد وزارت بهداشت با عطارهای متخلف در این حوزه است زیرا بعضی از عطاری های فرآورده های شیمیایی را ارائه می دهند که اجازه این کار را ندارند زیرا ارائه این دسته از فرآورده ها باید در داروخانه صورت بگیرد.

جمشیدی با اشاره به ارائه داروهای دست ساز توسط بعضی از عطاری ها گفت: از طرف دیگر بعضی از عطاری های متخلف برای مشتریانشان داروهای دست ساز درست می کنند که این کار تخلف آشکار است زیرا این کار در صلاحیت داروسازان است و عطاری ها صلاحیت انجام این کار را ندارند.

وی در ادامه گفت: ما راسا با عطاری های متختلف برخورد خواهیم کرد و دلیلی نمی بینیم که به اتحادیه عطاران گزارش دهیم.

دیگر میهمان برنامه علیرضا رضایی قهرودی با اشاره به تعداد عطاری ها در سطح کشور و تهران گفت: حدود 15 هزار عطاری در سطح کشور فعال هستند که حدود یک سوم این تعداد مجور کار دارند و و دو سوم دیگر پروانه کار ندارند، از سوی دیگر در تهران 550 عطاری مجاز فعال هستند و حدود 300 عطاری نیز پلمپ شده اند و در کل 1500 عطاری در پایتخت فعال هستند.

رئیس اتحادیه عطاران با بی اهمیت خواندن تعداد عطاریان متخلف در تهران گفت: 10 تا 15 درصد عطاریان فعال در سطح تهران دچار تخلف شده اند که مسئله مهمی نیست و در حقیقت وزارت بهداشت بی دلیل روی این موضوع حساس شده است و احتمالا وزارت بهداشت منافعی را از این موضوع دنبال می کند در غیر این صورت برخورد با عطاریان متخلف چندان موضوع مهمی نیست.

وی درباره راهکار اتحادیه عطاران برای برخورد با متخلفان گفت: ما در تلاشیم تا به جوانان پروانه و مجوز فعالیت ندهیم اما در مقابل مجوز و پروانه کار عطاری را به سرقفلی مغازه می دهیم تا در صورت بروز تخلف به راحتی بتوانیم موضوع را پیگیری کنیم.

رضایی با اشاره به کم بودن میزان مجازات برای برخورد با عطاران متخلف گفت: بازرسان اصناف، اتحادیه و نیز سازمان غذا و دارو در حال رصد عملکرد عطاریان در سطح کشور هستند اما واقعیت این است که حربه های قانونی برای برخورد با عطاران متخلف بسیار ضعیف است زیرا در بدترین حالت عطاران متخلف با پلمپ 7 تا 10 روزه عطاریشان مواجه می شوند.

وی در ادامه با اعتراض به عملکرد سازمان غذا و دارو در عدم معرفی عطاران متخلف به اتحادیه عطاران گفت: به گفته سازمان غذا و دارو در بعضی از عطاری ها تجویز دارو برای بیماری های مختلف از جمله درمان نازایی صورت می گیرد، چرا تخلف این دسته از عطاری ها به اتحادیه گزارش داده نمی شود؟

محمدحسین قربانی سخنگوی کمسیون بهداشت مجلس کارشناس دیگر برنامه بود که درباره برخورد قانونی با عطاری های متخلف گفت: در بسیاری از قوانین و مقررات شفافیت لازم وجود ندارد اما این کم کاری مجلس نیست.

وی در ادامه گفت: مجلس کلیات را تصویب می کند و جزئیات باید توسط دستگاههای ذی ربط بررسی و طرح موضوع شود و درصورت نیاز کمسیون بهداشت ورود می کند و مشکلات و موانع قانونی را برطرف خواهد کرد اما در مجموع به نظر نمی رسد که دستگاهها برای برخورد با عطاری های متخلف با خلاء قانونی مواجه باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha