چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۴
کد خبر: 161704

همه انسان‌ها باید برای روند رشد و ترمیم و تامین انرژی و همچنین فعالیت‌های ارادی و غیرارادی كه انرژی آن را تامین می‌كند، تغذیه متعادلی داشته باشند. در تغذیه سالم تامین انرژی متعادل برای رشد و بالندگی ترمیم و فعالیت‌های روزمره كودكان و نوجوانان از ضرورت‌های حفظ سلامتی و بالندگی طبیعی آنها تلقی می‌شود.

سلامت نیوز:همه انسان‌ها باید برای روند رشد و ترمیم و تامین انرژی و همچنین فعالیت‌های ارادی و غیرارادی كه انرژی آن را تامین می‌كند، تغذیه متعادلی داشته باشند. در تغذیه سالم تامین انرژی متعادل برای رشد و بالندگی ترمیم و فعالیت‌های روزمره كودكان و نوجوانان از ضرورت‌های حفظ سلامتی و بالندگی طبیعی آنها تلقی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان تغذیه مناسب و تاثیر آن روی سلامت افراد بر كسی پوشیده نیست اما در جامعه كم نیستند افرادی كه به دلیل عدم تغذیه مناسب با خستگی، عدم تحمل دیگران، عدم توانایی در انجام فعالیت‌های روزمره، افت ناگهانی انرژی، عدم تعادل، عدم تمركز، عدم تحمل در مقابل بیماری‌های عفونی و غیرعفونی، خشكی پوست، كاهش یا افزایش وزن، ضعف عضلانی، پوكی استخوان، پوسیدگی دندان‌ها، مشكلات لثه‌ها و... روبه‌رو هستند.
 
روز گذشته رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه كشور گفت: هفت استان كشور دچار «ناامنی تغذیه‌ای» هستند. در حالی كه معضل سوءتغذیه پروتئینی و كمبود برخی ویتامین‌ها مدت‌هاست از دایره مشكلات تغذیه‌ای كلی كشور رخت بر بسته، اما ساكنان هفت استان كشور هنوز دچار كمبودهای تغذیه‌ای هستند؛ از سوی دیگر  كشاورزی در بسیاری از استان‌ها بحرانی شده‌ و بی‌تردید خشكسالی رو به گسترش نیز این وضعیت را تشدید خواهد كرد.

مسلم است كه كودكان و زنان باردار ساكن این مناطق، بیشترین آسیب را می‌بینند و عواقب آن نسل‌های آینده را دچار چالشی جدی خواهد كرد. امنیت تغذیه‌ای به معنی دسترسی به غذای سالم، با كیفیت و كافی برای رسیدن به زندگی سالم و با تاكید بر سیری سلولی است. در این میان تامین تمام درشت‌مغذی‌ها و ریزمغذی‌ها مانند ویتامین دی، آهن، اسیدفولیك و... نیز مطرح می‌شود.

عدم تامین حتی یك ریزمغذی در هر كشوری به عنوان ناامنی غذایی مطرح می‌شود چرا كه تامین نشدن حتی یك مورد هم می‌تواند فرد را بیمار كرده یا منجر به مرگ او شود. بر همین اساس است كه امنیت غذایی و تغذیه‌ای برای كشورها حتی هم ردیف با حوزه امنیت ملی قرار می‌گیرد و جزو شرایط اولیه ایجاد یك جامعه سالم است. مجید حاجی‌فرجی افزود: كشور در زمینه ریزمغذی‌ها درگیر است و وضعیت برخی از استان‌های ناامن غذایی از لحاظ دسترسی به آب آشامیدنی و بهداشتی، فقر و سیری شكمی و به فراخور آن ریزمغذی‌ها بسیار نامناسب است.

او طرح جامع الگوی مصرف غذا در كشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: طرح جامع الگوی مصرف غذا هر10 سال یك‌بار در كشور توسط انستیتو تحقیقات تغذیه انجام می‌شود. ایران از لحاظ دریافت ریزمغذی‌ها نیز مشكل دارد، اما پرخطر به حساب نمی‌آید. این درحالی است كه از لحاظ چاقی در كنار كشورهای توسعه‌یافته قرار گرفته‌ است و به سوی اضافه وزن و چاقی پیش‌رونده حركت می‌كند.

به گفته رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه، ایران از نظر اضافه وزن و چاقی كشور پرخطری است. در كشورهای توسعه‌یافته مهم‌ترین عامل ناامنی غذایی به دلیل اضافه دریافت یا همان چاقی است. درحدود 60 تا 70 درصد اضافه وزن و چاقی در كشور وجود دارد كه عامل بروز و تشدید بیماری‌های غیر واگیر است.


  ابتدا سوء فرهنگ‌سازی حل شود
یك عضو كمیسیون بهداشت و سلامت مجلس درباره وضعیت سوءتغذیه در كشور می‌گوید: علت اصلی سوءتغذیه در كشور ما مسائل اقتصادی نیست بلكه مسائل آموزشی و بدغذایی علل این نارسایی است.

سیامك مره‌صدق می‌افزاید: برای مثال ممكن است در برخی خانواده‌ها بودجه برای تامین حداقل‌ها در نظر گرفته شود اما منابع مالی خانواده به جای اینكه صرف تامین نیازهای ضروری اعضای خانواده شود، صرف تامین و تهیه موادغذایی بدون هیچ ارزش غذایی می‌شود.

به گفته او استفاده از تنقلات، نوشابه‌های گازدار، استفاده از مواد غذایی نامناسب یا ناسالم در كشور از فراوانی بالایی برخوردار است. این عضو كمیسیون بهداشت و سلامت مجلس تاكید می‌كند: برای مثال در برخی خانواده‌ها قدرت خرید لبنیات وجود دارد اما این هزینه صرف خرید نوشابه‌های گازدار می‌شود. هم‌اكنون در جامعه با رشد مصرف بیش از حد فست‌فود‌ها و غذا‌های سریع و آماده روبه‌رو هستیم كه اغلب مصرف‌كنندگان نیز از وضعیت اقتصادی متوسط برخوردار هستند. این امر برای سلامتی آسیب‌زا و منجر به سوءتغذیه در افراد می‌شود.

مره‌صدق می‌افزاید: تعریف امروز سوءتغذیه فقط به معنی كمبود مواد غذایی، لاغری و اشكال كلاسیك آن همچون بیماری ماراسموس و كواشیوركور نیست بلكه چاقی در بین كودكان و نوجوانان یكی از انواع سوءتغذیه محسوب می‌شود. همان‌طور كه برخی از افراد به دلیل عدم تامین درست بودجه غذایی با مشكلات كمبود مواد غذایی روبه‌رو هستند.

در بخش‌های طبقات متوسط با معضل چاقی و افزایش وزن در سنین كودكی و نوجوانی روبه‌رو هستیم كه كم‌تحركی و گذراندن وقت در فضای مجازی و عدم وجود فعالیت‌های بدن، زندگی در آپارتمان‌های كوچك كه امكان حداقل تحرك نیز در آن وجود ندارد را می‌توان از علل سوءتغذیه و نارسایی‌هایی در این زمینه برشمرد.

به گفته او حتی در مدارس غیرانتفاعی نیز به دلیل اینكه امكان تخلیه فعالیت‌های بدنی دانش‌آموزان وجود ندارد، در برخی مواقع اولیای مدرسه به ناچار بچه‌ها را از تحرك منع می‌كنند كه این عوامل جزء علل موثر در بروز سوءتغذیه است.


  مادران تحت آموزش قرار گیرند
 یك مددكار اجتماعی هم درباره سوءتغذیه در برخی از استان‌های كشور می‌گوید: بنابر شاخص‌های علمی می‌توان استان‌های برخوردار یا كم‌برخوردار را كاملا علمی و حساب شده مورد بررسی قرار داد.

محمد زاهدی‌اصل با بیان اینكه سوءتغذیه در اغلب كشورهای دنیا وجود دارد و در برخی استان‌ها هم شاهد این نارسایی هستیم، می‌افزاید: برای كاهش آن باید علاوه بر وزارت بهداشت دیگر نهاد‌ها از جمله وزارت جهاد كشاوزی، وزارت بازرگانی، صنایع و معادن و وزارت آموزش و پرورش برای كاهش این معضل وارد عمل شوند. به گفته او در آموزش و پرورش در سطوح مختلف در زمینه تغذیه سالم تاكنون اقدامی انجام نشده است و در این وزارت خانه تاكنون هیچ اقدام سلبی مبنی بر برخورد با فروش مواد غذایی مضر همچون پفك، بیسكویت‌ها، نوشابه، سوسیس، كالباس، فست فود در مدارس انجام نشده است.

زاهدی‌اصل می‌افزاید: مسئولانی كه به دنبال صدور مجوز به واحدهای صنفی بدون در نظر گرفتن مخاطرات، به شكل سریع هستند، باید بدانند كه با این سهل‌انگاری‌ها سلامت جامعه در معرض خطر است.

برای مثال هر روز شاهد افزایش تعداد رستوران‌های زنجیره‌ای با عرضه مواد ناسالم در جامعه هستیم. این مددكار اجتماعی تاكید می‌كند: برای تغذیه سالم باید مادران مورد آموزش قرار گیرند تا دیگر غذا، نه بر اساس خوشمزگی و ذائقه بلكه بر اساس نیازهای حیاتی و زیستی اعضای خانواده طبخ شود.

به گفته او تعریف سبد غذایی جامع در دستور كار وزار ت بهداشت قرار گرفته است كه هنوز هم این امر به شكل رسمی اعلام نشده كه برای خانواده‌ها باید چه سبد غذایی در نظر گرفت تا حداقل غذای مورد نیاز خانواده را بتوان تامین كرد؛ این امر نه تنها برای تامین هزینه‌ها مهم است بلكه این یكی از اقدامات مهم برای تامین مایحتاج و نیاز خانواده‌ها محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha