چهارشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 16190

رییس اداره تنظیم خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، گفت: ارائه مشاوره از سوی پزشكان، نخستین و مهمترین قدم برای تامین سلامت جسمی و جنسی جامعه و نادیده گرفتن مشاوره به معنی نادیده گرفتن تنظیم خانواده است.

دكتر محمد اسلامی در كارگاه مشاوره تنظیم خانواده كه در اهواز برگزار شد، اظهار كرد: كاهش بارداری‌های پرخطر و ناخواسته همزمان با استفاده از روش‌های پیشگیرانه و افزایش میزان تداوم استفاده از این روش‌ها از مهمترین وظایف مسئولان و پزشكان شاغل در حوزه تنظیم خانواده است.

وی با بیان اینكه در حال حاضر میزان پوشش استفاده از روش‌های مدرن پیشگیری از بارداری در كشور 59 درصد است، به بارداری‌های ناخواسته اشاره كرد و گفت: 6/18 درصد بارداری‌ها در كشور ناخواسته است، در حالی كه باید میزان وقوع بارداری‌های ناخواسته در كشور به صفر برسد، زیرا در یك جامعه سالم از نظر جسمی و روانی، افراد تصمیم‌گیرنده اصلی برای بچه‌دار شدن و حاملگی هستند و روش‌های پیشگیری از بارداری باید كاملا موفقیت‌آمیز باشد.

وی با اشاره به كیفیت نامرغوب برخی وسایل پیشگیرانه و قرص‌های ضدبارداری گفت: در بعضی موارد كیفیت وسایل و داروهای پیگیری از بارداری منجر به ناموفق بودن آن روش می‌شود كیفیت تولید دارو و وسایل پزشكی در كشور باید ارتقا یابد.

اسلامی درباره رضایت همسر در انجام اعمال جراحی پیشگیری از بارداری افزود: طبق قانون نیازی به رضایت همسر برای انجام اعمال جراحی پیشگیرانه نیست ولی در صورت انجام مشاوره مشترك و جلب رضایت همسر، از وقوع اختلاف و مشكلات خانوادگی پیشگیری می‌شود.

رئیس اداره تنظیم خانواده و جمعیت وزارت بهداشت اظهار داشت: بی‌توجهی به زندگی جنسی افراد جامعه و وقوع بارداری‌های ناخواسته‌ عامل بیش از 20 درصد طلاق‌ها در جامعه است.

وی اضافه كرد: افراد یك جامعه باید قادر باشند درباره زمان بارداری تصمیم گیرند، به روش‌های پیشگیری از بارداری ایمنی و موثر دسترسی داشته باشند و از خدمات بهداشتی مناسب برای پیشگیری از بارداری برخوردار باشند.

اسلامی بیان كرد: تغذیه سالم، سلامت كودكان، سلامت نوجوانان و جوانان، كنترل ایدز در جامعه، سلامت جنسی مردان و زنان، زایمان ایمنی، تنظیم خانواده و پیشگیری از بارداری، تغذیه كودك با شیر مادر ، مشاركت مردان در سلامت باروری و توجه به بهداشت پناهندگانی از مهمترین اجزای سلامت باروری در كشور است.

وی خاطرنشان كرد: ارتقای ایمنی و اثر بخشی روش‌های پیشگیری از بارداری، گسترش طیف روش‌های پیشگیری از بارداری برای زنان و مردان و بهبود كیفیت ارائه خدمات تنظیم خانواده از مهمترین اهداف تنظیم خانواده سازمان بهداشت جهانی WHO است.

رئیس اداره تنظیم خانواده و جمعیت وزارت بهداشت گفت: مشاركت مردان در تامین سلامت مادران نیز از جمله مهمترین اهداف صندوق جمعیت سازمان‌ جهانی بهداشت است و برای افزایش مشاركت مردان در تامین سلامت زنان لازم است روش‌های پیشگیری از بارداری مردانه افزایش یابد.

اسلامی افزود: سقط غیر قانونی جنین از عوارض بارداری‌های ناخواسته است و هر ساله 19 میلیون زن در جهان، 5/18 میلیون زن در كشورهای در حال توسعه و بیش از 10 میلیون زن در آسیا سقط غیر ایمنی جنین را تجربه می‌كنند.

وی تصریح كرد: سالانه 68 هزار زن در هر كشور در حال توسعه از عوارض سقط غیر ایمنی جنین جان خود را از دست می‌دهند. بر اساس آمار غیر رسمی این تعداد در ایران حدود 80 هزار زن در سال است.

اسلامی گفت: در حال حاضر سالانه 300 مورد مرگ و میر مادر در كشور اتفاق می‌افتد كه اگر میزان بارداری‌های ناخواسته كاهش یابد حداقل 100 مورد از این مرگ و میرها نیز كاهش خواهد یافت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha