چهارشنبه ۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
کد خبر: 162383

آرتریت به مجموعه چند بیماری از جمله آرتریت روماتوئید ، استئوآرتریت و ... گفته می شود که مشخصه‌ همه آن ها التهاب مفصل است . در مبتلایان به آرتریت مصرف داروهای ضد التهابی که پزشک تجویز کرده است، علایم متعدد آن مانند درد مفصل یا التهاب را کاهش می دهد. با مصرف درست دارو می توان جلوی تشدید بیماری را گرفت. در واقع آرتریت هیچ درمانی ندارد و برنامه خاص غذایی برای آن توصیه نشده است اما برخی مواد غذایی می تواند باعث تشدید درد آرتریت شود.

ممنوعیت های غذایی مبتلایان به آرتریت

سلامت نیوز: آرتریت به مجموعه چند بیماری از جمله آرتریت روماتوئید ، استئوآرتریت و ... گفته می شود که مشخصه‌ همه آن ها التهاب مفصل است . در مبتلایان به آرتریت مصرف داروهای ضد التهابی که پزشک تجویز کرده است، علایم متعدد آن مانند درد مفصل یا التهاب را کاهش می دهد. با مصرف درست دارو می توان جلوی تشدید بیماری را گرفت. در واقع آرتریت هیچ درمانی ندارد و برنامه خاص غذایی برای آن توصیه نشده است اما برخی مواد غذایی می تواند باعث تشدید درد آرتریت شود.

گوشت قرمز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، مصرف هفته ای یک یا دو وعده گوشت قرمز کمک می کند تا پروتئین و آهن در بدن جذب شود. از آن جا که گوشت قرمز غنی از اسیدچرب امگا ۶ است، از مصرف آن بیش از حد توصیه شده، بپرهیزید. ماده ای به نام اسید آراشیدونیک (arachidonic) باعث تشدید ورم و درد مفصل می شود.


مواد غذایی سرخ شده

اگر دچار آرتریت هستید، از مصرف غذاهای سرخ کردنی بپرهیزید؛ از جمله غذاهایی که در روغن گیاهی سرخ شده است زیرا روغن گیاهی سرشار از اسید چرب امگا۶ است و باعث تشدید بیماری می شود. در میان روغن های گیاهی، روغن زیتون پایین ترین میزان اسید چرب امگا ۶ را دارد. تنها مشکل این است که روغن زیتون نقطه دود پایینی دارد و درجه حرارت بالا می تواند ساختار آن را بشکند.


غذاهای فرآوری شده

ماده شیمیایی موجود در غذاهای فرآوری شده می تواند التهاب ایجاد کند و این امر باعث تشدید علایم آرتریت می شود.


بعضی از گیاهان

سیب زمینی، بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و فلفل گیاهانی است که همه ما مصرف می کنیم. اگرچه شکی در سالم بودن آن ها نیست اما به علت التهابی که ایجاد می کند برای مبتلایان به آرتریت و بیماری های خودایمنی مضر است. مصرف هر یک از این گیاهان باعث درد، ورم و سفتی مفصل می شود.


مصرف زیاد لبنیات

هر چند مصرف لبنیات بخش عمده ای از پروتئین مورد نیاز بدن را تأمین می کند اما به دلیل نوع پروتئینی که دارد، می تواند باعث آزردگی بافت های اطراف مفصل ها شود و در نتیجه باعث تشدید آرتریت شود. خوشبختانه سبزیجاتی مانند لوبیا، اسفناج و همچنین انواع مغزها حاوی پروتئین است که می توان از آن ها استفاده کرد.


قهوه

با مصرف قهوه، بدن اسیدی می شود و این امر به التهاب و تشدید علایم آرتریت منجر می شود. از مصرف قهوه عاری از کافئین نیز پرهیز کنید زیرا می تواند مشکل ساز باشد. به مصرف چای سبز یا چای گیاهی روی بیاورید.


نوشیدنی های شیرین

نوشیدنی های شیرین از جمله آب میوه طبیعی سرشار از قند است و باعث ایجاد التهاب می شود و در نتیجه علایم آرتریت را تشدید می کند. سعی کنید آب یا چای گیاهی مصرف کنید یا این که آب میوه طبیعی را به میزان مساوی با آب مخلوط کنید. البته افراد مبتلا به آرتریت نباید آب پرتقال مصرف کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha