سلامت نیوز:رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن هشدار در خصوص مضرات فراوان قلیان از آسیبی جدید خبر داد که برخی افراد سودجو هنگام سرو قلیان به آن مواد روان‌گردان همچون شیشه اضافه می‌کنند‌.


دکتر خسرو صادق‌نیت خاطرنشان کرد‌: مشکل اساسی مصرف قلیان، مصرف خانوادگی آن است که باعث می‌شود کودکان خردسال نیز در معرض دود دست دوم قرار ‌گیرند و در عین حال قبح مصرف دخانیات نیز در خانواده از بین می‌رود‌. به این ترتیب احتمال افزایش شیوع مصرف مواد دخانی در آینده افزایش چشمگیری پیدا خواهد کرد‌.


دکتر صادق‌نیت گفت‌: هنگام عرضه قلیان در محیط‌های غیرمجاز مواد روان‌گردان همچون شیشه را به تنباکو اضافه می‌کنند و به گونه‌ای که مشاهده شده در برخی موارد میزان اضافه شده‌ این ماده به قدری بوده است که موجب مسمومیت مصرف‌کننده قلیان و بستری شدن آنها در بیمارستان شده است‌. همچنین افزودن شیشه به قلیان باعث افزایش وابستگی افراد و همچنین افزایش آسیب‌های ناشی از این دود خواهد شد‌.


رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درخصوص انگیزه این سودجویان گفت‌: مهم‌ترین انگیزه برای این کار وابسته کردن افرادی است که به این مراکز مراجعه می‌کنند‌. این مراکز به دنبال آن هستند که هم تعداد مراجعانشان و هم میزان مصرف آنها را زیاد کنند‌. ممکن است فردی به صورت تفریحی از قلیان استفاده کند اما وقتی از مواد محرک و مخدر در آنها استفاده شود، به آن وابسته می‌شود و مراجعات مکرری خواهد داشت‌.


دکتر صادق‌نیت خاطرنشان کرد‌: اگر مصرف‌کنندگان بعد از مصرف قلیان علایمی مانند تپش قلب، افزایش دما و ضربان قلب، سردرد، سرگیجه و توهم را مشاهده کردند ممکن است ناشی از مواجهه با مواد روان‌گردان و ترکیباتی همچون شیشه باشد‌. همچنین مردم در صورت مشاهده تخلف می‌توانند از طریق سامانه بهداشت 1490 گزارشات خود را جهت برخورد قانونی با مراکز متخلف اعلام کنند‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha