وزیر بهداشت با بیان این كه خانواده‌های 71 درصد مرگ‌های مغزی كشور در زمینه اهدای عضو همكاری ندارند، در عین حال با تاكید بر لزوم فعال‌تر شدن شبكه فراهم آوری اعضا به منظور استفاده موثرتر از ارگان‌های اهدایی، گفت: حداقل یك پنجم افراد در انتظار پیوند در دنیا به دلیل كمبود ارگان جان خود را از دست می‌دهند.

تاکید وزیر بهداشت بر ضرورت فرهنگ سازی اهداء عضو

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دكتر كامران باقری لنكرانی در همایش نفس، با بیان این كه پیوند در ایران از تاریخچه نسبتا طولانی برخوردار است، نخستین پیوند نسج در ایران را مربوط به سال 1314 (پیوند قرنیه) دانست و گفت: همچنین انجام نخستین پیوند كلیه در سال 1347، دومین پیوند نسج در ایران بود و پس از آن سابقه نخستین پیوندها در كشور به دوران پس از انقلاب اسلامی مربوط می‌شود؛ به این ترتیب كه انجام نخستین پیوندهای قلب و كبد به سال 1372، نخستین پیوند ریه به سال 1379، نخستین پیوندهای پانكراس و روده به سال 1385 مربوط می‌شود. در حال حاضر نیز پیوندها از نتایج قابل قبولی برخوردار است و تقریبا با بهترین مراكز دنیا برابری می‌كند.

به گفته وزیر بهداشت، تا پایان سال گذشته 697 پیوند كبد، 211 پیوند قلب، 51 پیوند پانكراس، حدود 2هزار پیوند مغز استخوان، 2 هزار و 872 پیوند دریچه قلب، یك‌هزار و 642 پیوند قرنیه و 34 پیوند ریه در كشور انجام شده است. همچنین سالانه بیش از 2 هزار پیوند كلیه در كشور انجام می‌شود.

وی با اشاره اقدامات دولت نهم در این باره، ادامه داد: پیوند كلیه از یكهزار و 770 مورد در سال 83 به یك هزار و 926 مورد در سال 87 افزایش یافته است. از آنجا كه پیوند كلیه به دو صورت از جسد و از زنده قابل انجام است، در فاصله سال‌های 83 تا 87 انجام پیوند كلیه از زنده كمتر شده است؛ به این صورت كه در سال 83، یك هزار و 563 پیوند كلیه از زنده صورت گرفت كه این امر در سال 87 به یك هزار و 540 كاهش یافته و عمده افزایش در پیوند از جسد بوده است؛ به این صورت كه پیوند كلیه از جسد از حدود 200 مورد در سال 83 به 381 مورد در سال 87 رسیده است. بنابراین این امر بسیار مهم است كه به سمت پیوند از جسد پیش برویم.

لنكرانی با اشاره به همه‌گیری جهانی بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون و چاقی، ادامه داد: به این ترتیب با سیر فزاینده نارسایی كلیه روبرو خواهیم بود و پیش بینی می‌شود كه تعداد نارسایی‌های كلیه تا 20 سال آینده هر سال افزایش یابد. بنابراین مهم است كه این نیاز از دهنده جسد تامین شود.

وزیر بهداشت با اشاره به افزایش تعداد مراكز پیوند در كشور گفت: در حال حاضر پیوند كلیه در 25 مركز، پیوند قلب در 4 مركز، پیوند ریه در 2 مركز، پیوند كبد در 3 مركز و پیوند پانكراس در یك مركز انجام می‌شود. همچنین بانك خون بند ناف در گسترش پیوند در كشور بسیار موثر است.

به گزارش ایسنا، لنكرانی با بیان اینكه ریه از جمله ارگان‌هایی است كه سریع تخریب می‌شود و به همین دلیل نمی‌توان از ریه تعداد زیادی از بیماران مرگ مغزی استفاده كرد و هر چه فاصله بیشتر شود امكان استفاده از این عضو كمتر می‌شود، در عین حال با اشاره به شبكه فراهم آوری اعضا، گفت: در صورتی كه این شبكه فعال‌تر شود می‌توان به صورتی موثرتر از ارگان‌های اهدایی استفاده كرد.

وی با بیان این كه آمارهای دنیا نشان می‌دهد كه حداقل یك پنجم افراد لیست پیوند به دلیل كمبود ارگان جان خود را از دست می‌دهند، ادامه داد: علیرغم همه تلاش‌های انجام شده در زمینه پیوند از مرگ مغزی و با وجود فعال شدن شبكه فراهم آوری عضو در اغلب دانشگاه‌های كشور، باز هم از نظر فرهنگ عمومی در این زمینه با مشكل مواجه هستیم.

به گفته لنكرانی، خانواده‌های 71 درصد مرگ‌های مغزی كشور در زمینه اهدای عضو همكاری ندارند و این امر نقطه بحرانی محسوب می‌شود. این در حالیست كه برخی پیوندها مانند پیوند قلب بدون پیوند از جسد قابل انجام نیست. در مورد پیوندهایی مانند پیوند كبد كه از زنده هم قابل انجام است، به دلیل عوارض این كار، ترجیح اصلی آن است كه پیوند از جسد صورت گیرد. بنابراین لازم است موضوع فرهنگسازی اهدای عضو از جسد به صورت جدی‌تری دنبال شود.

وزیر بهداشت، متوسط اهدای عضو در دنیا را 10 تا 20 نفر به ازای هر یك میلیون نفر عنوان كرد و گفت: این در حالیست كه در ایران متوسط اهدای عضو از 6/1 در سال 83 به 9/2 كنونی رسیده است كه این آمار با آمار عدم همكاری خانواده‌های مرگ مغزی همخوانی دارد. همچنین برخی كشورها مانند اسپانیا به نرخ اهدای 35 در یك میلیون نفر جمعیت رسیده‌اند. اسپانیا یكی از مذهبی‌ترین كشورهای اروپایی است و شاید یك ركن اصلی این نرخ بالای اهدا، مربوط به سبقه مذهبی آن باشد. به نظر می‌رسد اگر در كشور ما اطلاع رسانی لازم در این زمینه انجام شود حتی می‌توانیم به نرخ‌های بالاتری دست یابیم. در این زمینه نقش سازمان‌های مردم نهاد می‌تواند قوی‌تر از سازمان‌های دولتی باشد.

لنكرانی با اشاره به حمایت‌های یارانه‌ای وزارت بهداشت از بیماران پیوندی، نیز گفت: سال گذشته 55 میلیارد تومان یارانه تنها برای داروهای پیوند پرداخت شد. همچنین با در نظر گرفتن 20 میلیارد تومان ردیف حمایتی در مجموع حدود 75 میلیارد تومان به صورت مستقیم برای داروهای بیماران پیوندی هزینه شد. این روند حمایتی برای سال جاری هم ادامه دارد.

وی، سرمایه‌گذاری وزارت بهداشت در زمینه پیوند را از جمله انتقادات برخی‌ها به این وزارتخانه عنوان كرد و ادامه داد: برخی‌ها عنوان می‌كنند با اقدامات پیشگیرانه می‌توان از نیاز به پیوند جلوگیری كرد و باید هزینه‌های پیوند را در زمینه پیشگیری صرف كرد. اما واقعیت آن است كه در برابر این افراط و تفریط باید راه متعادلی را پیش گرفت. نمی‌توان به دلیل هزینه بالا، پیوند را انكار كرد. پیوند بخشی از چرخه درمان است. در این زمینه باید واقع‌نگر بود و متناسب با منابع، سرمایه‌گذاری و نوآوری كرد.

وی با تاكید بر بحث نوآوری در زمینه پیوند، گفت: به عنوان نمونه در پروتكل پیوند كبد در دنیا، پس از انجام پیوند، دارویی به صورتی وریدی مصرف می‌شود كه در ایران با بررسی‌های انجام شده این داروی وریدی به صورت خوراكی تغییر یافت و این امر علاوه بر آن كه عوارض پس از پیوند را كاهش داد، كاهش هزینه‌ها و مدت زمان بستری را نیز به دنبال داشت. در مجموع مهم آن است كه مقوله پیوند با شرایط بومی و نوآوری‌های خودمان همراه شود.

به گزارش ایسنا، دكتر لنكرانی با بیان اینكه علاوه بر بحث خدمت‌رسانی پیوند به نیازمندان آن، پیوند به لحاظ همراهی علوم پایه و بالینی یكی از قله‌های علمی برای كشور محسوب می‌شود، ادامه داد: زمینه زایش علمی در بحث پیوند بسیار وجود دارد.

وزیر بهداشت با بیان این كه هر از چند هفته یك بار با داروهای جدید و گران قیمتی در بحث پیوند روبرو هستیم، ادامه داد: این امر اشتباه است كه از این داروهایی كه هنوز در كشور سازنده هم مصرف نمی‌شوند، استفاده كرد و وزارت بهداشت از استفاده از این دارو حمایت نمی‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha