نگهداری اغلب غذاها نظیر سوپ، شیر و میوه‌جات در دمای 40 تا 15 درجه سانتیگراد باعث فساد و رشد انواع میكروب‌ها در این نوع غذاها و ایجاد مسمومیت برای فرد می‌شود.

دكتر اكبر كوشانفر، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی در گفت‌وگو با ایسنا به خانواده‌ها توصیه كرد: در فصل تابستان غذاها را بیرون از یخچال نگهداری نكنند و در صورتی كه این نوع غذاها مدتی در خارج از یخچال باشد، قبل از استفاده مجدد حتی‌الامكان باید به مدت پنج تا 10 دقیقه به طور كامل جوشانده شوند.

وی در خصوص مهمترین علامتی كه در هنگام بروز مسمومیت‌های غذایی ایجاد می‌شود، گفت: اولین علامتی كه هنگام بروز مسمومیت (خصوصا در كودكانی كه آسیب پذیرتر هستند) نمایان می‌شود،‌ استفراغ است كه ممكن است به مدت 24 تا 48 ساعت ادامه یابد در این مدت خانواده‌ها باید غذایی سبك خصوصا مایعات و سرم خوراكی یا دوغ بدون گاز و كم چربی را به كودكان بدهند.

دكتر كوشانفر یادآور شد: پس از گذشت 24 ساعت ممكن است كودك دچار تب بالا شود كه این علامت خصوصا در مسمومیت‌هایی كه به دلیل وجود ویروس است نمایان می‌شود.

وی در ادامه افزود: در صورتی كه در كودك استفراغ وجود نداشته باشد، جهت پایین آوردن تب می‌توان از قطره استامینوفن و پاشویه استفاده كرد.

دكتر كوشانفر با اشاره به این كه در صورت ادامه مسمومیت معمولا اسهال از روز سوم شروع می‌شود، گفت: اسهال ممكن است به مدت یك هفته ادامه یابد.

وی به خانواده‌ها توصیه كرد: در صورت خفیف بودن مسمومیت و بروز علایم ویروسی از درمان‌های اضافی استفاده نكنند. همچنین استفاده از آنتی بیوتیك هم نیازی نیست.

استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی یادآور شد: در صورت بروز مسمومیت شدید و ایجاد كم آبی درجه سه در كودك بسته به نظر پزشك متخصص، استفاده از سرم درمانی برای كودك ضرورت دارد تا با جبران سریع مایعات از دست رفته، از بروز آسیب‌های بعدی جلوگیری بعمل آید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha