پنجشنبه ۹ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۵
کد خبر: 163170

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با تکذیب تزریق هورمون به مرغها در مرغداریهای کشور گفت: چیزی که به گردن مرغ تزریق می شود برخلاف باور عامه مردم واکسن است نه هورمون و تزریق هورمون به مرغها واقعیت ندارد.

تزریق هورمون به مرغ حقیقت ندارد

سلامت نیوز: مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی با تکذیب تزریق هورمون به مرغها در مرغداریهای کشور گفت: چیزی که به گردن مرغ تزریق می شود برخلاف باور عامه مردم واکسن است نه هورمون و تزریق هورمون به مرغها واقعیت ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، امیرحسین بهداد در جمع خبرنگاران گفت: ویروس آنفولانزا یک دوره اپیدمیولوژی دارد و هر چند سال در تمامی کشورها تکرار می شود، اما در حال حاضر استان ما عاری از این بیماری است.
وی نظارت بر دام و فرآورده های خام دامی و اماکن عرضه محصولات دامی را در کنار تأمین بهداشت و امنیت غذایی از جمله وظایف دامپزشکی دانست و گفت: در 6 ماهه نخست سال جاری بیش از 114 هزار و 662 مورد نظارت از مراکز عرضه فراورده های دامی انجام شده که تقریبا دو برابر سال گذشته بوده است.
به گفته بهداد، در 6 ماهه اول 94 بیش از 24 هزار مورد عملیات بازرسی از کشتارگاهها، انجام شده که در نتیجه این بازرسیها حدود 149 هزار و 963 کیلو مواد و فرآورده های خام غیربهداشتی با همکاری نیروهای نظامی و انتظامی کشف و معدوم شد که در مقایسه با 21 تن کشفیات مدت زمان مشابه سال گذشته 8 برابر افزایش داشته است.
امیرحسین بهداد همچنین گفت: در کشتارگاه‌های طیور استان نیز شاهد افزایش کشف و ضبط لاشه های فاسد بوده‌ایم که از جمله در 6 ماهه گذشته در استان آذربایجان شرقی51 هزار و257 قطعه مرغ کشف و ضبط شده است.
وی با تاکید بر اینکه در زمینه نظارت بهداشتی به عنوان یکی از استانهای برتر انتخاب شدیم، گفت: آذربایجان شرقی به دلیل عملکرد دقیق در حوزه نظارت بهداشتی به عنوان پایلوت سامانه نظارت بهداشتی دامپزشکی انتخاب شده و در درج کد رهگیری روی گوشت مرغ نیز تنها استان کشور بوده ایم که به صورت 100 درصد این اقدام را انجام می دهیم.
بهداد با بیان اینکه تمام کشتارگاهها موظف شدند تا اواسط سال به پیش سرد مجهز شوند، گفت: چون این کار مستلزم هزینه بود کشتارگاهها مقاومت می کردند اما این سامانه از نیمه اول سال‌جاری در تمام کشتارگاه‌های طیور به کار گرفته می‌شود و با وجود مقاومت کشتارگاه‌ها امروز تمام کشتارگاهها مجهز به پیش سرد هستند.
وی با اشاره به اینکه اداره کل دامپزشکی به عنوان مدافع بهداشت جامعه در مقابل تخلفات مقابله می کند، گفت: 110 پرونده قضایی داریم که این آمار در نیمه اول 93 حدود80 پرونده بوده است.
امیر حسین بهداد افزود: یکی از این پرونده ها مربوط به کارخانه همبرگرسازی در یکی از شهرستانها بود که سنگدانهای آلوده را به صورت چرخ کرده با مواد همبرگر میکس می کرد که با کشف 14 تن سنگدان فاسد پلمپ و فرد خاطی به دستگاه قضایی معرفی شد.
مدیرکل دامپزشکی استان خاطرنشان کرد: در ایام نوروز46،7 تن و در ماه رمضان 39.5 تن مواد خام گوشتی غیربهداشتی کشف و ضبط شده بود.
مدیرکل دامپزشکی استان با بیان اینکه وجود بیماری در تمام دنیا طبیعی است، موضوع مورد بحث نحوه مقابله ما با بیماری است، یادآور شد: معدوم سازی طیور بیمار امری طبیعی است، بطوریکه حتی در کشور آمریکا نیز با وجود سیستم نظارتی و بهداشتی قوی 48 میلیون قطعه مرغ به دلیل آنفولانزا معدوم شد و ترکیه نیز آمار مشابهی داشته است.
وی با بیان اینکه درخصوص بیماریهای مشترک بین انسان و دام مانند تب مالت اقدامات متعددی برای ارتقای سلامت جامعه و نیز تامین غرامت دامداران انجام می‌شود، گفت: اما برخی از بیماریها تنها بین حیوانات (دام یا طیور) وجود داشته و امکان انتقال به انسان را ندارند، از جمله این بیماریها طاعون نشخوارکنندگان کوچک یا ppr است که از سال74 در استان وجود دارد که در6 ماهه اول 93 حدود 35 کانون و در 94 تنها 5 کانون شناسایی شده است.
بهداد ادامه داد: در 6 ماهه نخست سال 93 بیماری تب برفکی 27 مورد، هاری 19 مورد و آبله 20 مورد شناسایی شده بود که این ارقام در مدت زمان مشابه سالجاری به 16، 12 و یک مورد کاهش یافته است.
امیرحسین بهداد اظهار داشت: در مورد طیور نیز با پایش و نمونه‌برداری دقیق از واحدهای مختلف نگهداری مرغ اگر موردی یافت شود، معدوم و حفاظت‌های لازم صورت می‌گیرد ولی در آذربایجان‌شرقی موردی از آنفلوانزا مشاهده نشده و از 11 مهر ماه مرحله جدید پایش انجام می شود.
وی با بیان اینکه به مناسبت عید قربان 84 اکیپ در مراکز مجاز استان مستقر شده بود، یادآور شد: براساس تبصره 2 آیین نامه اصول بهداشتی با نظارت اکیپ سیار در سطح محلات و کوچه ها، ذبح کشتار نیز خارج از کشتارگاه قانونی بود.
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان شرقی گفت: متاسفانه با وجود کسب رتبه های 2 تا 4 در تمام زمینه‌های محصولات و خدمات دامی و طیور در زمینه اعتبارات کشوری رتبه‌های آخر را داریم که توجه بیشتر مسئولان ارشد را می طلبد.
امیر حسین بهداد تصریح کرد: در سال گذشته در زمینه اعتبارات موفق به جذب 100 درصدی اعتبارات شده بودیم و در حوزه صادرات محصولات کشاورزی و فرآورده‌های دامی نیز افزایش قابل توجهی در صادرات تخم‌مرغ، عسل، پودر گوشت و فرآورده‌های دیگر به کشورهای عراق، ترکیه، چین، عربستان و مالزی داشته ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • tiger ۱۹:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۰۹
    0 0
    این دروغه یا شایدم فقط تو آذربایجان هورمون نزنن وگرنه جاهای دیگه هورمون میزنن به مرغا این روزا دروغ زیاد شده