مدیرعامل سازمان انتقال خون از تلاش برای رسیدن به ظرفیت 100 هزار اهدا کننده سلول بنیادی طی سه سال آینده خبر داد و گفت: این ظرفیت نیاز کشور در زمینه سلول‌های بنیادی را برطرف می‌کند.

سلامت نیوز:مدیرعامل سازمان انتقال خون از تلاش برای رسیدن به ظرفیت 100 هزار اهدا کننده سلول بنیادی طی سه سال آینده خبر داد و گفت: این ظرفیت نیاز کشور در زمینه سلول‌های بنیادی را برطرف می‌کند. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، علی اکبر پورفتح الله با اشاره به اینکه سلول‌های بنیادی مغز استخوان تنها سلول‌های بنیادی است که تاکنون کاربرد درمانی پیدا کرده است گفت: خوشبختانه زیرساخت بسیار خوبی در کشور برای این عمل پیوند وجود دارد.


وی افزود: مشکلی که در این مراکز پیوند وجود دارد این است که وقتی از خویشاوند بیمار، موردی سازگار برای پیوند وجود ندارد، باید به افراد غیرخویشاوند مراجعه کرد و ما بانک اطلاعاتی در این زمینه نداریم. یکی از برنامه‌ها در این زمینه دعوت از داوطلبین برای اهدای سلول‌های بنیادی است که سیستم سازگاری نسلی مورد ارزیابی قرار بگیرد و آن را در بانک اطلاعاتی قرار دهیم و اگر بیماری به آن احتیاج داشت به مراکز پیوند معرفی شود.


مدیرعامل سازمان انتقال خون اظهار داشت: براساس برآورد ما اگر 100 هزار داوطلب داشته باشیم، می‌توانیم 50 درصد بیماران را پوشش دهیم. کشور با این بانک 100 هزار تایی می‌تواند وارد بانک‌های جهانی شود و این امکان به وجود می‍ آید با تبادلاتی که انجام خواهیم داد بتوانیم به 100 درصد نیاز کشور پاسخ دهیم.
وی گفت: تمام مراکز مرتبط با سلول‌های بنیادی و خون بند ناف ظرف 6 ماه باید خود را با آیین نامه، انطباق دهند. ما نیز تلاش خواهیم کرد به ظرفیت مورد نظر طی 3 سال آینده دست پیدا کنیم و کشور را از نظر نیاز به سلول‌های بنیادی خودکفا کنیم.


پورفتح الله افزود: در حال حاضر سازمان انتقال خون و بیمارستان شریعتی هر کدام با ظرفیت روزانه 50 مورد و دانشگاه شیراز با ظرفیت روزانه 20 نفر در روز از داوطلبان سلول بنیادی دریافت می‌کنند که این میزان به هیچ وجه پاسخگوی نیاز کشور نیست اما به زودی با تامین مالی که در این حوزه انجام می‌شود به صورت عمومی برای دریافت سلول‌های بنیادی اطلاع رسانی می‌شود.


رئیس سازمان انتقال خون از تلاش برای ثبت روز اهدای سلول بنیادی در کشور خبر داد و افزود: شورا به زودی برای برگزاری جشنی در بیست و پنجمین سالگرد انجام اولین پیوند مغز استخوان در کشور در اسفند ماه سال جاری به منظور فرهنگ سازی برای اهدای سلول‌های بنیادی در جامعه برنامه ریزی خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha