رییس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت اعلام كرد: با در نظر گرفتن بار بیماری‌ها در گروه سنی 25 تا 60 سال (گروه میانسالان) بسته خدمتی برای ارتقا سلامت این گروه سنی تدوین شد.

دكتر سید خلیل پسته‌ای در گفت‌وگو باایسنا، با اشاره به این كه برنامه‌های منسجم ارتقا سلامت همه گروه‌های سنی اعم از نوزادان، كودكان، جوانان، نوجوانان و سالمندان تدوین شده است، اظهار كرد: هم اكنون برنامه‌های بسیاری از گروه‌های سنی در كشور در حال اجرای آزمایشی است تا اجرای سراسری آن در آینده نزدیك محقق ‌شود.

وی، با بیان اینكه در تدوین بسته خدمتی ویژه میانسالان همه اولویت‌های این گروه سنی در نظر گرفته شده است، گفت: این برنامه در پنج استان كشور به صورت آزمایشی اجرا شد و به زودی پس از بررسی نتایج اولیه به صورت سراسری اجرا خواهد شد.

رییس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت، با بیان اینكه این بسته خدمتی در قالب برنامه پزشك خانواده و نه در سطح مطب‌ها و مراكز بهداشتی درمانی قابلیت اجرایی دارد، گفت: براین اساس تلاش می‌شود بیماری‌ها پیش از بروز عوارضشان شناسایی شوند.

دكتر پسته‌ای، با بیان اینكه در این بسته شیوه زندگی سالم و آموزش‌های لازم برای ارتقا سلامت میانسالان ارایه می‌شود، ادامه داد: شیوه زندگی سالم از اساسی ترین برنامه‌هایی است كه در این بسته خدمتی به آن توجه ویژه‌ای شده است.

وی، این توجه را معطوف به بحث تغذیه، استعمال دخانیات و فعالیت فیزیكی برشمرد و افزود: برای این سه مشكل بسته آموزشی مناسبی برای پزشكان و كارشناسان تدوین شده كه به زودی منتشر می‌شود.

رییس اداره سلامت میانسالان وزارت بهداشت، به بسته ورزشی ویژه پزشكان اشاره و اظهار كرد: بسته ورزشی، بسته كارآمد آموزشی است كه در جهت ارتقای سلامت گروه سنی میانسالان تدوین شده است.

دكتر پسته‌ای، با بیان اینكه بیماری‌هایی چون پرفشاری خون،‌ اختلالات چربی و قند خون، كمر درد، زانو درد و اختلالات دوران یائسگی به همراه درد قلبی بیشترین بار را در دوره میانسالی دارند، افزود: همچنین غربالگری سرطان‌های شایع زنان و نیز كولوركتال در اولویت برنامه‌های اداره میانسالان است.

وی، با بیان اینكه غربالگری بیماری‌های شایع دوره میانسالی هم در این بسته خدمتی دیده شده است، افزود: این غربالگری با استفاده از بیمه خدمات همگانی با حمایت دولت در حال انجام است.

به گفته وی، طبق تعریف كشوری میانسالان، گروه سنی 25 تا 60 سال را شامل می‌شوند كه 47 درصد از جمعیت كشور (بیشترین سهم جمعیتی) را تشكیل می‌دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha