رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی مشکلات و خلاهای موجود در حوزه کودک را تشریح کرد.

سلامت نیوز: رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی مشکلات و خلاهای موجود در حوزه کودک را تشریح کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، فاطمه دانشور در نشست خبری صبح امروز خود از رونمایی کتاب نهاد ملی حمایت از کودک در هفته آخر آبان ماه خبر داد و گفت: ضروری است در ایران نهادی برای حمایت از کودکان شکل بگیرد تا ساختاری متفاوت از آنچه تاکنون وجود داشته، ایجاد کنیم.
وی با تاکید بر اینکه قوانین فعلی مقرراتی را در جهت حل مشکلات معیشتی کودکان نیازمند پیش‌بینی نکرده است اظهار کرد: اقدامات صورت گرفته نیز مقطعی و گذرا بوده است. همچنین نیاز است مقرراتی برای انجام اقدامات تربیتی در حوزه اطفال پیش‌بینی شود.


رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: قانون تامین زنان و کودکان بی‌سرپرست نیز به هیچ عنوان به کودکان بدسرپرست و افرادی که والدین صاحب صلاحیتی ندارند اشاره نکرده است.
وی خاطرنشان کرد: برنامه پنجم توسعه دولت را به تدوین سند ملی امنیت کودکان در روابط اجتماعی با مشارکت دستگاه‌های دیگر منوط کرده است لذا در سند چشم‌انداز خلاهایی وجود داشته و موضوع کودکان مورد غفلت واقع شده است.


دانشور با تاکید بر اینکه فرزندان بهزیستی فاقد دفترچه بیمه خدمات درمانی یا تامین اجتماعی هستند افزود: هزینه‌های درمانی این کودکان از طریق سازمان‌های حمایتی تنها به صورت موردی پرداخت می‌شود. لذا تامین خدمات بیمه‌ای به این گروه از کودکان امری ضروری است.
رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی  با تاکید بر اینکه حقوق کودکان متولد شده به صورت خارج از نکاح نیز در قوانین مورد توجه قرار نگرفته‌انداظهار کرد: این کودکان دارای حقوق کافی نیستند به عنوان مثال از ارث محروم هستند و حمایت کافی نیز از آنها نمی‌شود.


عضو شورای شهر تهران  با یادآوری اینکه اولین مورد گزارش شده از وجود زنان کارتن‌خواب مربوط به سال 87 بوده است بیان کرد: در میان کارتن‌خواب ‌ها زنان جوانی حضور دارند که در سن باروری هستند و احتمال باردار شدن آنها زیاد است و اگر کسی به کودکان متولد شده از این زنان توجه نکند سرنوشت بدی در انتظار آنهاست و در بسیاری مواقع این کودکان برای تکدی‌گری به فروش می‌رسند.


رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر  با اشاره به  گزارشی مربوط به خودکشی در میان کودکان گفت: این گزارش که مربوط به سال 81 تا 83 است نشان می‌دهد در بخش اطفال بیمارستان لقمان از میان 176 کودک 8 تا 13 ساله  که به علت مسمومیت در این بیمارستان بستری بودند 111 مورد اقدام به خودکشی وجود داشته است که 59 مورد آن پسر و مابقی دختر بوده‌اند. بررسی‌ها در این گزارش نشان داد که بیش از 50 درصد این کودکان به دلیل آسیب‌های اجتماعی و نبود امنیت اجتماعی و روانی اقدام به خودکشی کردند که این موضوع توجه مسئولین را می‌طلبد.


دانشور با تاکید بر اینکه ارتباط معنی‌داری میان کودک‌آزاری و قتل کودکان با بیکاری والدین وجود دارد خاطرنشان کرد: هر چه در جامعه‌ای بیکاری بیشتر باشد این نوع مشکلات جامعه را بیشتر تهدید می‌کند  و شرایط بدتر می‌شود.


رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی در ادامه عنوان کرد: پژوهش‌ها نشان داده است که تعدادی از کارتن‌خواب‌ها فرزندان بهزیستی بوده‌اند که پس از 18 سالگی با مبلغی که بهزیستی به آنها داده است نتوانسته‌اند به زندگی خود ادامه دهند و راهی خیابان‌ها شده‌اند که این مساله نشان می‌دهد در این خصوص مشکل حمایتی وجود دارد.


رئیس کمیته اجتماعی  با اشاره به افتتاح بوستان دوستدار کودک بیان کرد: این بوستان  با بودجه 200 میلیون تومانی خود چه می‌خواهد بکند؟
رئیس کمیته آسیب‌های اجتماعی با بیان اینکه بیشتر سامان‌سراها مربوط به مردان و تعداد کمی نیز به زنان اختصاص دارد بیان کرد: متاسفانه سرپناهی برای کودکان کارتن‌خواب وجود ندارد که این مساله نیازمند ورود جدی قانون و نهادهای حمایتی همچون سازمان بهزیستی به این موضوع است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha