جمعی از پزشکان متخصص مشمول قانون تخصیص سهمیه به زنان در آزمون دستیاری با ارسال نامه ای سرگشاده به حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت مصوبه ای که طول مدت خدمت پزشکان متخصص را پس از اخذ تخصص در نقاط محروم و نیازمند ، بیش از مدت ذکر شده در قانون تعیین کرده است را مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات شورای آموزش پزشکی و تخصصی در وضع مقررات دولتی تشخیص دانسته و خاستار رسیدگی مستقیم شخص وزیر به این موضوع شدند.

وزارت بهداشت حق تعیین مدت خدمتِ پزشکان را ندارد

سلامت نیوز:جمعی از پزشکان متخصص مشمول قانون تخصیص سهمیه به زنان در آزمون دستیاری با ارسال نامه ای سرگشاده به حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت مصوبه ای که طول مدت خدمت پزشکان متخصص را پس از اخذ تخصص در نقاط محروم و نیازمند ، بیش از مدت ذکر شده در قانون تعیین کرده است را  مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات شورای آموزش پزشکی و تخصصی در وضع مقررات دولتی تشخیص دانسته و خاستار رسیدگی مستقیم شخص وزیر به این موضوع شدند.

به گزارش سلامت نیوز متن کامل این نامه در زیر می آید:

جناب آقای دکتر قاضی زاده هاشمی
وزیر محترم بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

با سلام و احترام
نظر به اینکه در هشتاد و یکمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی مورخ 25/3/94 نسبت به تعیین طول مدت خدمت اجباری مشمولین قانون تخصیص سهمیه به زنان در آزمون دستیاری ، تصمیم گیری شده و پس از تایید جنابعالی ابلاغ گردیده است ، خواهشمند است با توجه به سوابق مشابه این مصوبه و رای قبلی هیات عمومی دیوان عدالت اداری و اظهار نظر حقوقدانان محترم مجلس شورای اسلامی در معاونت قوانین مجلس در این زمینه ، دستور بررسی و تجدید نظر را صادر فرمایید.

ابلاغ این مصوبه در حالی صورت گرفته است که هیات عمومی دیوان عدالت اداری پرونده این پزشکان متخصص در اعتراض به مصوبه قبلی در نشست 58 شورای آموزش پزشکی و تخصصی(در همین موضوع)را در دست بررسی داشت.

ضمنا لازم به ذکر است که هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 8/7/1386 در دادنامه 504-505 با کلاسه پرونده 333/83-340 نسبت به ابطال مصوبه پنجاه و هشتمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی رای قطعی صادر و تاکید کرده است.

[quote-left]تعیین مدت 12 سال تعهد در مناطق محروم خارج از حدود اختیارات شورای عالی پزشکی و حتی خارج از اختیارات وزارت بهداشت ، درمان و علوم پزشکی می باشد" مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات شورای آموزش پزشکی و تخصصی در وضع مقررات دولتی است [/quote-left]

"ب- مصوبه مورد اعتراض در قسمتی که طول مدت خدمت پزشکان متخصص را پس از اخذ تخصص در نقاط محروم و نیازمند ، بیش از مدت ذکر شده در قانون تعیین کرده است، مغایر قانون و خارج از حدود اختیارات شورای آموزش پزشکی و تخصصی در وضع مقررات دولتی تشخیص داده می شود و این قسمت از مصوبه مزبور مستندا به اصل 170 قانون اساسی جمهوری اسلامی و بند یک ماده 19 و ماده 42 قانون دیوان عدالت اداری مصوب 1385 ابطال می گردد."


هر چند در سال 91 وزارت بهداشت با تقدیم دادخواست به دیوان عدالت اداری با کلاسه پرونده 91/958 و شماره دادنامه 533با این عنوان که "صدور این رای مورد درخواست شاکی نبوده و ضمنا نشست 58 شورای آموزش پزشکی و تخصصی هیچ مقرره یا مصوبه ای راجع به اخذ تعهد یا میزان تعهد استفاده کنندگان از سهمیه مناطق محروم ندارد"، خواستار نقض بند ب رای شماره 504-505 هیات عمومی میشود و این بند از رای دیوان حذف می گردد.


حال آنکه پزشکان متخصص نیک می دانند که از سال 1383 طول مدت خدمت پذیرفته شدگان با سهمیه مناطق محروم و سهمیه خانمها هر دو در دفترچه های راهنمای آزمون سه برابر مدت تحصیل ذکر شده بود!


همچنین نقض این بند از رای هیات عمومی با این عنوان که مورد تقاضای شاکی نبوده در ماهیت قضیه که تعیین طول مدت خدمت اجباری اختصاص به مقنن دارد تغییری ایجاد نمی کند .

کماکان اینکه در استعلام اخذ شده توسط ریاست محترم مجلس شورای اسلامی از معاونت محترم قوانین مجلس به شماره 43862 مورخ 2/7/93  به وضوح ذکر گردیده است" تعیین مدت 12 سال تعهد در مناطق محروم خارج از حدود اختیارات شورای عالی پزشکی و حتی خارج از اختیارات وزارت بهداشت ، درمان و علوم پزشکی می باشد" و " قائل شدن این حق برای این وزارتخانه خلاف قانون و خلاف نظر مجلس است."

 
قطعا تایید می فرمایید که با این شیوه و متوقف کردن پرونده این پزشکان متخصص در دیوان عدالت اداری با فاقد موضوعیت اعلام کردن مصوبه مورد اعتراضشان (مصوبه نشست 58)و تسلسل مصوبات مشابه(در نشست 81) توسط وزارتخانه تحت نظارت حضرت عالی ، نتیجه ای جز بی انگیزگی نیروهای تحصیل کرده و پایمال شدن حقوق قانونی شان حاصل نخواهد شد.


لذا تقاضای ما لغو مصوبه مذکور و بازگشت وزارت بهداشت به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در مورد خدمت پزشکان (که در آیین نامه اجرایی آن تمام پزشکان متخصص به وضوح به عنوان مشمولین این قانون ذکر شده اند) می باشد.

[quote-right]تعهد نامه های مذکور مبنی بر اخذ 4 برابر هزینه های تحصیل و عدم دریافت مدارک تحصیلی علی رغم پرداخت غرامت ، خلاف واضح ماده 7 قانون تامین وسایل و امکانات تحصیلی اطفال و جوانان ایرانیست ، خلاف اخلاق و آموزه های شرع مقدس اسلام مبنی بر عدم اخذ تعهد یکجانبه و تحمیلی و به اکراه می باشد. [/quote-right]


همچنین اخذ تعهد نامه های یکجانبه و تحمیلی از نیروهای متخصص و فوق تخصص که افراد عاقل و بالغی هستند و حایز رتبه های برتر در آزمونهای ورودی دانشگاهها نیز بوده اند و قطعا تایید می فرمایید که هیچ انسان عاقل و بالغی تعهد نامه ای را که در آن ذکر گردیده " در صورتی که به هر علتی از موسسه محل خدمت اخراج شوم و یا ترک خدمت کنم متعهد می شوم چهار برابر کل هزینه های انجام شده از سوی وزارت بهداشت و دانشگاه محل تحصیل را به صورت یکجا و بدون هیچگونه قید و شرطی به وزارت بهداشت بپردازم و در صورت عدم انجام اصل تعهد علی رغم پرداخت جریمه حق دریافت دانشنامه را از خود سلب می نمایم"و"وزارت بهداشت وکیل و در صورت فوت وصی است از طرف اینجانب با خود توافق و مصالحه کند و هیچ ضرورتی به مراجعه به مقام قضایی وجود نخواهد داشت" بدون اکراه امضا نمی کند !

و علاوه بر اینکه متن تعهد نامه های مذکور مبنی بر اخذ 4 برابر هزینه های تحصیل و عدم دریافت مدارک تحصیلی علی رغم پرداخت غرامت ، خلاف واضح ماده 7 قانون تامین وسایل و امکانات تحصیلی اطفال و جوانان ایرانیست ، خلاف اخلاق و آموزه های شرع مقدس اسلام مبنی بر عدم اخذ تعهد یکجانبه و تحمیلی و به اکراه می باشد.
لذا خواهشمندیم به سایر مسوولان وزارت بهداشت به عنوان مقام عالی وزارت تکلیف فرمایید در اخذ تعهد از نیروهای متخصص و فوق تخصص ، انصاف و عدالت و قوانین مصوب کشوری را مد نظر قرار دهند تا خدای نکرده وزارتخانه تحت نظارت حضرت عالی به بی توجهی به قوانین مصوب کشوری و حقوق فردی پزشکان در بین همکاران پزشک و اذهان عمومی متهم نشود.

در پایان از اقدام به موقع جناب آقای دکتر لاریجانی ، دبیر محترم شورای آموزش پزشکی و تخصصی  در جلوگیری از اجرای مصوبه خلاف قانون نشست 81 شورای آموزش پزشکی مبنی بر شرط سنی برای شرکت در آزمون دستیاری کمال تشکر و امتنان را داریم.              


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • دكتر عابديني ۲۳:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۱
    73 0
    دقيقا درسته همچنين ٨ ساله كردن اين تعهد خارج از وظايف وزارت هست
  • محسن ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    0 0
    من پیشنهاد میکنم آقای دکتر لاریجانی که با قانون ووظایف سه قوه آشنایی دارند به مصوبات وزارت بهداشت نظارت بیشتری داشته باشند تا خلاف قانون و منشور حقوق زنان مصوبه یا بخشنامه ای در وزارت بهداشت کما فی السابق نوشته نشود.
  • محسن ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    72 0
    من پیشنهاد میکنم آقای دکتر لاریجانی که با قانون ووظایف سه قوه آشنایی دارند به مصوبات وزارت بهداشت نظارت بیشتری داشته باشند تا خلاف قانون و منشور حقوق زنان مصوبه یا بخشنامه ای در وزارت بهداشت کما فی السابق نوشته نشود.
  • شهروند ۱۱:۵۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۲
    68 0
    با سلام آنطور که از متن نامه بر میاید قوانین مصوب کشوری در این زمینه بی مشکل است و مشکل اصلی و باعث تاسف آن است که ضمانت اجرایی وجود ندارد ! و باز تاسف بیشتر آنجا آشکار میشود که این عدم رعایت قانون توسط وزارت بهداشت فقط برای زنان پزشک اتفاق افتاده!باعث تاسف است که علی رغم فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه ویژه به حوزه بانوان و تاکید ایشان بر اصل 10 قانون اساسی و حفظ بنیان خانواده با این بی قانونی وزارت بهداشت و با عنایت به خبر دیگری که در همین سایت خبری چاپ شد فرزندان این پزشکان متخصص خانم اغلب با تک والد زندگی می کنند!!! در کشور اسلامی واقعا باید مسوولان پاسخگو باشند که چرا تعهد خدمتی خلاف قانون و 4 برابر مردان از زنان اخذ شده است؟زنانی که با 90 % نمره پذیرفته شده اند نسبت به مردان با 80 % نمره؟!!!! امیدواریم که هر چه سریعتر و با پیگیری مقامات مسوول این ظلم مسلم به فرزندان ایران اسلامی خاتمه یابد و زنان مظلوم بیش از این در ارگانهای مربوطه برای حق مسلم ربوده شده پاسکاری نشوند! با تشکر از شما خبرگزاری محترم،بی سانسور و حق طلب
  • پزشکان سهمیه زنان ۱۸:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۳
    67 0
    مسئولان محترم وزارت بهداشت بدانندکه تبدیل طرح ما به مدت قانونی 4 سال برای آنانی که طرح پزشکی عمومی خودرا نگذرانده اند و2 سال برای آنانکه طرحشان را گذرانده اند به نفع همه است چراکه همین امسال 2500 نفر از همکاران به جمع ما اضافه شده وهرسال این گونه خواهد بود. بنابراین هیچ نگرانی در مورد افراد جایگزین وجود نخواهد داشت.انشااله با کمی سعه صدر ودیدگاه مثبت ، مسئولان محترم باعمل به قانون در درجه اول موجب خشنودی ورضایت خداوند ودردرجه دوم رفع استرس ونگرانی پزشکان محترم وخدمتگزارمتخصص سهمیه زنان وخانواده های آنها گردیده واز اجراخروی برخوردارشوند.انشاله
  • پزشک ۲۳:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۵
    62 1
    گوییا باور نمی دارند روز داوری کین همه قلب و دغل در کار داور می کنند! متاسفانه بی قانونی در وزارت بهداشت نهادینه شده است یاد دوران برده داری در آمریکا می افتم که برده داران تمام قد در مقابل قانون منع برده داری ایستادند چه زندگیها که تباه شد چه حقها که ضایع شد ولی در نهایت مسیر تاریخ به سمت عدالت پیش رفت... وقتی مسوولین رده بالا در حد شخص وزیر اینگونه تمام قد در مقابل اجرای عدالت و قانون بایستند بر مرد عادی کوچه و بازار حرجی نیست! دیوان عدالت اداری را برای بار دوم و با بهانه نخ نما و دروغین حمایت از مناطق محردم دور زدند !صد شکر که دیوان عدالت الهی قابل دور زدن نیست! در یک کشور اسلامی کار کردن زنان 4 برابر مردان باید باعث شرمساری و سرافکندگی مسوولان باشد! این یک بی قانونی محض ، توهین آمیز و شرم آور و تبعیض جنسیتی فاحش با نقاب حمایت از مردم محروم است. و مسوولان وزارت بهداشت باید هر چه سریعتر به این ظلم مسلم در حق زنان تحصیل کرده و کودکان و خانواده هایشان پایان دهند. زندگی در سایه قانون حق مسلم ماست حق مسلم ما را پس دهید آقای وزیر!
  • مژگان ۲۱:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    43 1
    تعیین مدت زمان طولانی طرح ضریب kبرای پزشکان متخصص خانم درشرایطی که آقایان باشرایط برابر مدت خدمت کمتری رامیگذرانند بیعدالتی محض وظلم آشکاریست که به پزشکان خانم تحمیل شده
  • ساداتی ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    46 0
    سالهاست که قانون گریزی وزارت بهداشت و اعمال مصوبات غیر منطقی و ناعادلانه این وزارت باعث تحت تاثیر قرار گرفتن زندگی خانوادگی و اجتماعی بسیاری از پزشکان خصوصا متخصصین خانم شده.به صورتی که جبران این ضایعات ناممکن به نظر میرسد.برای اثبات موارد غیر قانونی تا کنون تلاشهای زیادی شده اما تابحال هیچ واکنش مثبتی در جهت برگشت به مسیر قانونی انجام نشده.اینجانب شدیدا خواهان حمایت ارگانهاي مسیول برای احقاق حق پزشکان جوان و خانمهای متخصص هستم.انشاءالله که به عدالت اجتماعی نزدیکتر شویم.
  • روانپزشک سهمیه زنان ۲۲:۱۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    35 0
    من قبل از انتخاب رشته و گرفتن نمره خود این سهمیه رو انتخاب کردم و با وجود داشتن بالاترین نمره سال 89 روانپزشکی اهواز مجبور به دادن تعهد شدم.افرادی که بعدا به عنوان ذخیره وارد شدن 26 نمره از من کمتر بودن ولی تعهد دو ساله دادند تو کدوم آیین این عدالت محسوب میشه که بخاطر سهمیه ای که از اون استفاده ای نکردی و خیلی بالاتر از دیگران هم بودی فقط بخاطر یه تیک زدن ازت 8 سال تعهد ظالمانه بگیرند
  • لاله ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    40 1
    خانم هایی که از سهمیه خانمها استفاده کردند نود درصد نمره را اوردند و دارند تعهد ۸ ساله رو میگذرونند در حالیکه اقایونی که سهمیه مناطق محروم بودند با هشتاد درصد نمره. دوسال طرح رفتند ، علت این تبعیض بزرگ چیه؟؟؟؟. و چرا وزارت جلوی مطرح شدن پرونده سهمیه خانمها رو در دیوان گرفته؟؟؟!
  • بهنیا ۲۲:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    35 0
    با سلام مقاله بسیار جالبی بود ، چرا و چطور وزارت بهداشت به این راحتی در حق پزشکان متخصص زن ظلم میکنه؟ خدا داند! اما چرا هیچ ارگان نظارتی دیگه ای نیست که جلوی این ظلک اشکار رو بگیره؟ چطور تو کشوراسلامی ای که دیه و حق ارث زنان نصف مردانه مدت طرحشون 4 تا 6 برابر اقایونه ؟؟؟
  • زهرا ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    40 0
    ممنون از انتشار این خبر. تعهدی که ما امضا کردیم قبل از امتحان بود و ما اطلاعی از موضوعات اون نداشتیم. و حتی هر روز هم چیز جدیدی به اسم این تعهد برا ما قاتون میکنن. و همینطور ما در شرایط اضطرار و اجبار تعهد دادیم
  • اعظم حسینی ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    37 0
    سهمیه زنان نماد بیعدالتی وزارت بهداشت میباشد متخصصصهای سهمیه زنان با نمره بیشتر از مناطق محروم و نیز برابر سهمیه ازاد باید سالهای بیگاری از پیش تعیین شده وزارت بهداشت را بر دوش بکشند از این زنان انتظار مادری کردن و نیز همسر داری در مناطق محروم دارند سالهای بردگی
  • لیلی ۲۲:۴۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    40 0
    واقعا از این اینکه با این همه امید و ارزو درس خوندم که یه روزی وزارت بهداشت سرم کلاه بزاره ناراحت میشم و ناامید...
  • سهيلا ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    37 0
    هميشه گفته ام و الان هم ميگويم، تئوريسين سهميه زنان، موجب ظلم بزرگي به همه ما شد. چه كسي كه از سهميه استفاده كرد و چه كسي كه نكرد. وقتي نفر اول كشور در رشته و شهر مطلوب پذيرفته نشد، خواهيد پذيرفت كه انتخاب سهميه، يك اجبار ظالمانه و غير عادلانه بود. اميدوارم سيستم بهداشت و درمان كشور از انسانهاي معقولتر و بي غرضتر براي برنامه ريزيهاي خود استفاده كند. اين شهميه زندگي همه ما را تحت تاثير قرار داده و من از خدا ميخواهم راه گشايش از اين مشكل و ستم را باز كند
  • لیلی ۲۳:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    31 0
    معلوم نیست با این تعهدات وزارت بهداشت ب کجا میخواهد برسد من امسال امتحان تخصص دادم... هیچ جا قبول نشدم رتبه بالای هزار با سهمیه مناطق محروم پوست و ent تهران اورده... خب من مجبورم سال بعد تعهد بدم...
  • پزشک ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۷
    38 0
    امیدوارم مسوولین با در نظر مسایل ذکر شده در کاهش دوران خدمت طرح خانمهای مشمول طرح همکاری نمایند. این طرح به منظور انطباق جنسیتی و اختصاص درصد مشخصی از ظرفیت رشته ها ی خاص که اکثر شامل رشته های دشوار و جراحی در واقع پر استرس و پرکار به خانمها تعریف شد رشته های که اغلب از طرف خانمها کمتر مورد انتخاب قرار می گرفتند و با طولانی شدن مدت تعهد این دشواری چندین برابر تشدید شد. همچنین انتخاب این سهمیه قبل از آزمون و بدون امکان ابطال در زمان انتخاب رشته بوده است. اینجانب شخصا مشمول سهمیه استعداد های درخشان بوده ام که افزایش تعهدی ندارد ولی بعلت انتخاب این سهمیه در زمان ثبت نام ناچار به استفاده از آن در انتخاب رشته شدم.
  • ناديا مسعودنيا ۰۰:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    50 0
    در تعجبم در جامعه اسلامي كه اينقدر دم از حقوق زن وبرابري زن ومرد مي زنند چطور اين ظلم مسلم را به زنان تحصيلكرده جامعه مي كنند وهيچ مقام مسئولي براي رسيدگي به داد ما وجود ندارد يا خودشان را به كري وكوري زده اند؟اچطور به سادگي سهميه مناطق محروم اقايان كه بانمره كمتري از سهميه زنان قبول شدند تبديل به همان چهار سال شد وبه هـيچ منطقه محرومي ظلم نشد ودل هيچ نماينده اي به درد نيامد؟؟
  • Farhad ۰۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    49 0
    نه قانون,نه شرع و نه هیچ عقل سلیمی کار کردن یک زن دور از شوهر و بچه اش را مجاز نمیداند.سن باروری پر خطر 35 سال به بعد است که با وجود چنین طرحی نه تنها باروری پر خطر در انتظار پزشک است بلکه شانس بچه دار شدن هم از اکثر پزشکان خانم گرفته میشود.این تنها گوشه ای از مشکلات ایجاد شده توسط این طرح ظالمانه و غیر قانونی است.
    • دكتر سين ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
      14 0
      عزيزم غصه بچه دار نشدن رو نخور. چون با وجود اين ناعدالتي و دور بودن اجباري از همسرم با وجود فرزند تنها به خاطر انتخاب اجباري اين سهميهزندگي زناشويي در حال نابودي هست. سهميه اي كه فقط به خاطر ترس از تقلب هاي واضحي كه تو امتحان ميشد و استرس قبل امتحان داشتم انتخابش كردم. حالا تاوانش بزرگ كردن فرزند بدون پدرش هست
  • شيما ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    44 0
    اين تعهد گرفتن هاى خارج از ضابطه و مجبور كردن پزشكان خانم به ماندگارى در مناطق محروم كمكى به مردم مناطق محروم كشور نخواهد كرد چون خانم پزشكى كه به اجبار از همسر و فرزند و خانواده خود به مدت طولانى دور است انگيزه اى براى خدمت رسانى ندارد و تنها در پى گذراندن مدت تعهد است بهتر است شرايط معشيتى و رفاهى براى پزشكان در مناطق محروم به صورتى برنامه ريزى گردد كه پزشكان با رغبت به انجا بروند و خدمت رسانى كنند
  • محمد ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    57 1
    خیلی جالبه !!نمیدونستم تو قرن بیست و یک با زنان ما مثل زنان قبل از اسلام رفتار میشه !تعهد خلاف قانون اونم 4 برابر آقایون!واقعا که !!فقط مونده زنده به گورشون کنن که بشیم عین زمان جاهلیت !!!
  • آزاده ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    41 0
    آیا کسی میتونه با برده کردن یک بدنه از توده به باقی توده خدمت کنه؟ آیا کسی که به حقوق انسانها احترام نمیزاره و حاضره چندین هزار نفرو له کنه اصلا حقوق ملتو میتونه لمس کنه؟
  • مبینا ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    35 0
    واقعا ناعدلانه هست و خلاف بنیان تحکیم خانواده با توجه به نقش زنان
  • شهلا ۱۳:۵۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    31 0
    از شخص وزیر محترم بهداشت انتظار برخورد عادلانه داریم، با عدالت رفتار کنید . با ما همانگونه برخورد کنید که با سهمیه مناطق محروم کردید.
  • مينا ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    39 0
    بيشتر ما نمره بالاتر از آقايون داريم ولى تعهد چهار برابر!!!! چرا در مسايل ارث و ديه وغيره خانمها نصف مردان حساب ميشن ولى وقتى بحث تعهد ظالمانه وزارت بهداشت هست چهار برابر يك مرد؟!!!!
  • سهمیه خانمها ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    43 0
    اگر وزیر محترم به قانون برگردند وحقوق ازدست رفته مان را بازگردانند ماهم دعاگویشان خ.اهیم بود والا دست به دامن رهبر معظم ورئیس جمهور وحتی مراجع تقلید خواهیم شد تا در این مملکت دیگر تضییع حقوق زنان وتبعیض علیه آنان تکرار نشود.
  • ريحانه ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    38 0
    آيا زماني كه تعهد اخذ شد ذكر شده بود كه حق داشتن مطب نخواهيم داشت و ماهها بايد همانند بردگان مصري بدون حقوق كار كنيم و زير خط فقر زندگي كنيم علاوه بر تحمل درد غربت و دوري از خانواده و بي مهري جامعه نسبت به پزشكان هيچگونه امنيت شغلي نداشته باشيم.حتي مرخصي زايمان كه حق مسلم يك زن ايرانيست از ما سلب شده.آيا ما زن نيستيم يا جزو ملت ايران محسوب نميشويم؟آخر ظلم تا چه حد؟؟؟؟
  • shahrzad ۱۴:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    39 0
    نظریه پرداز سهمیه زنان ، دانسته یا ندانسته ، و بطور کاملا نامحسوس ، خانم های پزشک متخصص را وارد آنچنان جهنمی کرده که این سرمایه های ملی روزی صد بار آرزوی مرگ کرده و بسیاری از آن ها زندگیشان نابود شده است ولی هیچ کس از این فاجعه انسانی خبر ندارد. این پزشکان قرار بوده درمانگر دردهای هم وطنانمان باشند ولی حال میبینیم خود دچار عمیق ترین دردهای روحی شده اند و حق طبیعی زندگی کردن از آن ها گرفته شده است. امیدوارم وزارت بهداشت به این تبعیض جنسیتی و خلاف قانون خود خاتمه دهد.
  • کتایون ۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    38 0
    متاسفانه کسانی که در جریان این حق کشی نیستند ؛نمی دانند چه ظلم بزرگی به خانمهای متخصص شده است ؛به اسم سهمیه ؛در واقع یه نوع برده داری راه انداختند؛در صورتی که این افراد برای قبول شدن در تخصص به این سهمیه نداشتند
  • سعی ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    41 0
    همان طوری که گرفتن اعتراف زیر فشارروانی وجسمانی خلاف قانون میباشد .گرفتن تعهد زیرفشارروحی نیز مصداق همان قانون میباشد.هیچ عقل سلیمی دادن تعهد نامه ای با آن شرایط درج شده در متن تعهد نامه از یک پزشک را قبول نمی کند.جناب وزیر اگه دقیقا متن تهد نامه را مطالعه فرمایند خودشان طرف پزشکان معترض را خواهند. گرفت باتوجه به شناختی که از وزیر محترم دارم منبع: مهر
  • دکتر ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    42 0
    ماده چهارده خدمت پزشکان حق مسلم ماست !ما را از سایه قانون محروم نکنید .
  • دکتر پایدار ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    48 0
    پزشکان محور سلامتند مسولین بسیار محترم وزارت بهداشت با قانون گریزی تیشه به ریشه سلامت نزنید ماده چهارده حق این خانمهای پزشک است مانع روند قانونی پیگیری پرونده آنها در دیوان عدالت اداری نشوید
  • پزشک ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    24 0
    زندگی در سایه قانون حق مسلم ماست حق مسلم ما را باز گردانید ماده 14 قانون خدمت پزشکان حق مسلم ماست وزارت بهداشت مجری قانون است نه قانون گذار! آقای وزیر قانون را دور نزنید! به این برده داری نوین خاتمه دهید! برده های تحصیل کرده را رها کنید! آهای مسوولین... اینجا ایران اسلامیست! 1400 سال بعد از ظهور اسلام! زنان تحصیل کرده را به بردگی گرفته اند! و حق مسلمشان را خورده اند....دیوان عدالت اداری را دور زده اند... تا کی باید در دادگاه دنبال حقمان بدویم؟ حق مسلم ما را پس دهید
  • Farhad ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    24 0
    مثالی میزنم.اگر مثلا اینجانب برگه ای که در آن حق کشتن خود را به شخص دیگری داده ام را امضا نمایم,این برگه قانونا ارزشی ندارد چون خارج از چهارچوب قانون است.در مورد این طرح هم حتی اگر پزشکی چنین برگه ای را امضا کرده باشد(که ناشی از عدم اطلاع رسانی در مورد جزییات و زیر بار استرس روانی امتحان بوده) خلاف قانون بوده و ارزش اجرایی ندارد.
  • سهمیه زنان ۱۹:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    19 0
    وزارتخانه که دم از دغدغه و نگرانی برای مردم میزنه تا وقتی با همکاران خودش اینطوری و غیرقانونی برخورد میکنه نباید انتظار داشت به نفع مردم کاری انجام بده
  • کوروش ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    10 17
    سلام من همسر یک خانم دکتر سهمیه خانمها بودم. طلاقش دادم راحت شدم توصیه می کنم بقیه آقایون هم همین کار رو انجام بدن.
  • الهه ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    22 0
    مطمئنم آقایون و خانوما یی که با تصویب این مصوبه این ظلم رو در حق ماها روا داشتن یک روز هم ازخونواده شون دور نبودن وگرنه درک میکردند مادری که ازهمسر وفرزندش به اجباردور شده و خودش دردمنده توانایی درمان درد کسی رو نداره
  • سهمیه زنان ۲۲:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    24 0
    ظلم بزرگ در حق ما اینست که ما که با سهمیه آزاد وارد دانشگاه شدیم وآنان که سهمیه مناطق محروم با 80 درصد نمره بودند 2 سال طرح گذرانده اند اما ما برچسب سهمیه می خوریم وملزم به خدمت آنهم در مناطق محروم میشویم آی مردم آی نمایندگان ما اصالتا سهمیه آزادیم ب،دانید که این سهمیه زنان ربطی به مناطق محروم نداشته وبرای جداسازی بیمارستانها بصورت اختصاصی برای زنان بوده است اما برای منافع عده ای این مسئله تحقق نیافت .کسی نیست مثل مرد پاسخ دهد که اگر سهمیه زنان صرفا برای خدمت درمناطق محروم بوده چرا سهمیه ای بنام مناطق محروم همزمان وجود داشت ودیگر اینکه اگر ما ملزم به گذراندن طرح در مناطق محروم هستیم باید طبق قوانینی که براساس آنها تعهد دادهایم یعنی قانون طرح پزشکان وقانون آموزش اطفال وجوانان ایرانی درمناطق محروم برابر طول تحصیل طرح بگذرانیم نه 8 سال!!پس میبینید ظلم مضاعف در حق ما اعمال شده وئر واقع ما قربانی ندانم کاری وقانون شکنی شده ایم.مسئولان بترسید ازنفرین وآه زنان متخصص مظلوم وخانواده های آنها چراکه حضرت علی‌می‌فرماید:"از نفرین مظلوم بترسید که وی حق خویش را از خدا درخواست می‌کند و خداوند کسی را از حقش باز نمی‌دارد."
  • فراهانی ۲۲:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    19 1
    گرفتن حق مطب جزو مواردقیدشده درتعهدنبوده وباتوجه به تاخیرپرداختهای دولتی ظلم بزرگیست
  • قانون ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۸
    26 0
    جناب وزیر چرا مانع انجام کار دیوان عدالت اداری در ارتباط با تعهد ناحق خانمها میشوید چگونه پاسخگوی حدود 2000 انسان خواهید بود؟
  • یک همسر ۰۰:۲۸ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    29 0
    هو الشافی متاسفانه در دوره معدودی تعداد بیشمار ازپزشکان مستعد و متخصص خانم این سرزمین با بی تدبیری وزارت محترم بهداشت دچار خسارتی جبران ناپذیر در زندگی خود شده اند که شیرینی طبابت به کام انان تلخ تر از زهر شده است ! سال 87 همسرم در امتحان دستیاری شرکت کردند ،هنگام ثبت نام یعنی در حدود 4 ماه قبل از امتحان باید در فرم مربوطه قید میشد که خواهان استفاده از سهمیه خانم ها هستند یا خیر!و قید شده بود که حتی اگر نمره ازاد در ازمون دریافت کنند ،باز هم مشمول سهمیه خواهند بود !از طرفی 50 درصد ظرفیت هر رشته ای بدون قید هیچ سهمیه ای به اقایان تعلق داشت و 50 در صد به خانم ها ! حتی نمونه ای از فرم این تعهد هم در کنار فرم ثبت نام ذکر نشده بود و از طرفی هنوز هیچ فرد مشمول سهمیه هم فارغ التحصیل نشده بودند که ما نمونه ای از این تعهد را بتوانیم اگاهانه بررسی کنیم ! جالب اینجاست که رتبه 1 رزیدنتی هم خانمی بودند که انتخاب اولشون قبول نشدند!!!!این یعنی خود مسیولین محترم وزارت بهداشت در ان زمان اش شله قلمکاری درست کرده بودند که خودشان هم در ان مانده و درمانده بودند!سهمیه مناطق محرومی هم همزمان وجود داشت که با 80 درصد نمره قبولی وارد میشدند با همان میزان تعهد ،درحالیکه سهمیه خانم ها با 90 درصد! دو سال بعد با اعتراضات پی در پی سهمیه مناطق محروم به 2 سال کاهش یافت !و تنها قربانیان این امر خانم های متخصص شدند مگر نه اینکه بنیاد جامعه در اسلام خانواده است؟ کجای دین اسلام و جامعه مدنی ذکر شد8 سال یک خانوده از حضور مادر و همسر محروم باشد ؟؟؟؟!!!!یا زوجی به این دلیل از نعمت داشتن فرزند محروم باشند و یا دختری به دلیل اشتباه و ظلم فاحش وزارت مربوطه که باید متولی امور ایشان باشد ،از ازدواج به صورت مادام العمر محروم شود؟؟؟؟ از پزشکی که با این معضلات روحی و اسیب های اجتماعی دست و پنجه نرم میکند و از نعمت ارامش د رکنار خانواده خود که حق مسلم اجتماعی اوست،محروم است ،نباید انتظار طبابت حکیمانه داشت
  • ملوک ۰۱:۴۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    21 0
    وزارت بهداشت لااقل بفکر جمعیت محروم کشورکه هیچگونه حق انتخاب پزشک معلج ندارند بکند.واین امر ممکن نخاهد شد مگر برداشن تبعیض بین پزشکان خانم که ندانسته وتحت شرایت نا جوانمردانه مبادرت به اخذ تعهد غیر قانونی نموده اند.درسته یک پزشک تحت هر شرایطی ملزم به انجام وظیفه وجدانی وانسانی خود میباشد ولی در هر صورت این تبعیض میشود گفت جنسیتی تاثیر منفی خواهد گذاشت.امیدوارم مسولین مربوطه با کارشناسی صحیح ومعقول فکری به این مساله بنمایند.
  • پزشک متخصص ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    32 0
    با سلام وزیر بهداشت در پاسخ به صحبتهای اخیر وزیر محترم رفاه مبنی بر عدم تجمیع بیمه ها فرمودند"قانون به هر شکل ممکن باید اجرا شود و نباید نقض قانون صورت گیرد" سوال من به عنوان یک پزشک متخصص از ایشان این است: پس چرا شخص شما وزیر محترم بهداشت قانون را در مورد سهمیه زنان اجرا نمی کنید؟! چرا خود حضرت عالی قانون را دور می زنید؟! شما در روزنامه ایران مورخ 14/4/93 مصاحبه فرمودید و عرض کردید"این پزشکان اگر حقی دارند قوه قضاییه هست ، دیوان عدالت اداری هست ، بروند شکایت کنند و احقاق حق کنند" پس چراوقتی به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم مصوبه مورد شکایت را فاقد موضوعیت کردید و به ریاست دیوان نامه دادید که پرونده ما را از دستور کار خارج کنند؟! جناب آقای وزیر!آیا این دور زدن قانون نیست؟یا شاید فقط شما اجازه دارید قانون را دور بزنید؟! شما فرموده اید:"از نظر من آنچه مهم است سیاستهای کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبریست" ولی گویا شما تاکید رهبری به حفظ بنیاد خانواده را فراموش کرده اید! فراموش کرده اید که مقام معظم رهبری فرمودند:"اشتغال زنان مادامی که با مساله اصلی یعنی خانواده تضادی پیدا نکند اشکالی ندارد" پس چرا مشمولین سهمیه زنان در آزمون دستیاری را برای 8 سال خلاف قانون و فرمایشات رهبری از کانون خانواده جدا می کنید و به هیچ ارگانی هم پاسخگو نیستید؟! عقیده ما هم همین است که عدالت اجتماعی برای همه در سایه قانون به دست میاید و فرمایشات مقام معظم رهبری باید اجرا شود. آیا انتخاب اینکه قانون و فرمایشات مقام معظم رهبری کجا اجرا شود و کجا به صلاح شما نیست و اجرا نشود با حضرت عالیست؟! قانون را بی چون و چرا اجرا کنید آقای دکتر هاشمی!و بیش از این حق ما را پایمال نکنید!
  • نگار ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    25 0
    وزارتخانه از لحاظ شرعی و اخلاقی حق نداره خانوما رو از خانواده شان دور کنه و بچه هاشونو از داشتن مادر و پزشکان مجرد رو از حق ازدواج محروم کنه.از طرفی باید بدونه هر کس رو به زور جایی نگه داره راندمان کاری پایین میاد و پزشکان خانم در صورت ادامه این روند به تدریج مجبور به ترک محل خدمت میشن و ظلم اصلی به مردم منطقه محروم میشه.
  • لیلا ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    4 0
    کاش ماده 14 که حق قانونی همه پزشکان هست رو احرا میکردن. قانون لازم الاجراست برای همه. از طرفی کجای دنیا با زنان که محور ثبات خانواده هستن این رفتار میشه.
  • رضا ۱۹:۲۲ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    7 1
    زندگی با این شرایط برای شوهر و فرزند این خانمها واقعا دشوار و غیر ممکن است.
  • پزشک ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۷/۲۹
    7 0
    اقای کوروش یک راه خیلی بهتر زنده به گور کردن زنان و دختران به شیوه اعراب دوره جاهلیت است. از پایه و اساس راحت میشوید نه فقط شما بلکه تمام کسانی که برای کرامت انسانی زن ارزش قائل نیستند راحت میشوند با این طرز تفکر عجیب نیست که این همه ظلم به زنان نخبه شده است
  • زنان مظلوم ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    8 0
    سئوالاتی که وزارت بهداشت باید به تاریخ پاسخ دهد: 1) مبنای قانونی وحقوقی تغییرمدت تعهد ما از 12 سال به 8 سال چه بوده است؟ 2)چرا درپاسخ به تقاضای آقایان با نمره 80 درصد طرحشان به 8 سال تغییر نیافت؟ 3)به چه دلیلی وزارت بهداشت ازبعیض جنسیتی وزورگویی وظلم در حق زنان حمایت میکند؟ 4)آیاادعای نبود جایگزین درصورت تبدیل طرح ما براساس قانون به عام(2 سال) با وجود فارغ التحصیل شدن سالانه 2500 نفرمتخصص منطقی است یا فقط بهانه گیری کودکانه و سنگ اندازی به اجرای قانون است؟ 5)آیا تربیت متخصص پایان یافته است که شما مسئولان وزارت بهداشت نگران کاهش مدت طرح ما هستید؟ 6)این چه وزارتخانه ای است که براساس سلیقه ومنیت وخودخواهی مدت قانونی طرح برابر طول تحصیل رابه زمانهای 12 سال و8 سال تغییر میدهد؟ 7)چه کسی از تلف کردن وقت نیروی انسانی زنان متخصص سود میبرد؟
  • الناز ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۴/۰۷/۳۰
    8 0
    مشمولین سهمیه زنان چون غیرقانونی از خانواده دور افتادن درست کار نمیکنن این از مردم. زندگی خودشونم که رو هواست. پس یقینا وزارت‌بهداشت به دنبال منافعی غیر از منافع مردم مناطق محروم و خانمهای متخصصه. سریعا پاسخ‌گو باش
  • حقیقت جو ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۰۴
    4 0
    حالا متن خبر قبلی را با این خبر مقایسه کنید! و خودتان قضاوت کنید که رفتار مشمولین مصداق بارز بی عدالتی است یا رفتار مسوولین وزارت بهداشت؟ مهندس موهبتی فرموده اند این رفتارها شایسته جامعه پزشکی نیست ! رفتار نامتعارف و غیر قانونی خود ایشان و وزیر محترم بهداشت در اعلام مصوبه ای که سال 88 وضع شد چطور؟ شایسته است؟!!!شایسته است که مصوبه ای را که در دیوان در حال رسیدگی بود با این اقدام نمایشی فاقد موضوعیت کنند که مشمولین دوباره وارد روند دادرسی مجدد شوند؟!بد نیست مسوولین گاهی آیینه ای جلوی خود بگیرند تا مفهوم بی عدالتی را تمام قد نظاره گر شوند! واقعا شایسته مقام وزارت است که بدون شنیدن حرف مشمولین گردن همه شان را با تیغ بی عدالتی زدند ؟!!! ۱۳۹۴/۰۵/۰۳ - ۱۶:۵۵ - کد خبر: 155995 سلامت نیوز: معاون حقوقی و پارلمانی وزارت بهداشت با اشاره به اجرای مصوبه شورای تخصصی پزشکی در کاهش مدت زمان تعهد خدمت سهمیه زنان مناطق محروم وزارت بهداشت از سه برابر طول تحصیل به دو برابر، این امر را در جهت تسهیل اجرای تعهد توسط متخصصان سهمیه زنان در مناطق محروم خواند. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مهندس موهبتی در خصوص تعهد خدمت پزشکان زن با اشاره به قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در زمان پذیرش دانشجوی سهمیه‌ای گفت: در قانون تخصیص سهمیه برای زنان در پذیرش دستیاری رشته‌های تخصصی پزشکی، وزارت بهداشت موظف بوده حداقل 25 درصد از سهمیه پذیرش دستیاری در رشته های جراحی اعصاب، ارولوژی ارتوپدی، گوش و حلق و بینی، چشم، رادیولوژی و روانپزشکی و در صورت وجود داوطلب، 50 درصد سهمیه جراحی عمومی داخلی و قلب را به خانم های پزشک قبول شده در گزینش کتبی دستیاری اختصاص دهد. وی ادامه داد: پس از اجرای این مصوبه فارغ التحصیلان این رشته ها اعم از مجرد یا متاهل متعهد شدند تا پس از فراغت از تحصیل طبق برنامه وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خدمات قانونی را در نقاط محروم و نیازمند ادامه دهند. مهندس موهبتی با بیان اینکه متاسفانه عده ای از تسهیلات وزارت بهداشت برای تحصیل با قبول شرایط فوق بهره برده و ضمن دادن تعهد محضری هم اکنون از انجام تعهد سر باز می زنند، این رفتار را مصداق بی‌عدالتی برشمرد و آن را شایسته جامعه متعهد پزشکی ندانست. وی با اشاره به اینکه هم اکنون در بیش از 500 بیمارستان در مناطق محروم افرادی با شرایط فوق مشغول فعالیت هستند، گفت: امکان تغییر این قانون وجود ندارد زیرا نیروی جایگزینی هم نیست که امکان حضورش در مناطق محروم باشد و اینکه عده ای در زمان انتخاب رشته با قبول شرایط تعهد خدمت و با گرفتن تسهیلات، تحصیل را آغاز کرده و در حال حاضر از انجام تعهد خود سر باز می زنند و خواهان این هستند که گروهی دیگر به جای آن ها به مناطق محروم بیایند و تعهدشان را اجرا کنند، رفتاری به دور از عدالت را در پیش گرفته اند. موهبتی در ادامه با اشاره به تسهیل اجرای تعهد به رغم تعهد اولیه این پزشکان نیز گفت: در هشتاد و یکمین نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی سال 94 وزارت بهداشت، مدت تعهدات پذیرفته شدگان سهمیه خانم ها اعم از افرادی که در حال انجام تعهدات هستند و یا تاکنون تعهدات خود را شروع نکرده اند را از سه برابر طول مدت تحصیل به دو برابر طول مدت تحصیل و حداکثر هشت سال کاهش داده است. وی با تاکید بر نگاه ویژه وزارت بهداشت در تسهیل این امر برای ارائه خدمات در مناطق محروم یادآور شد: ضرایب منطقه محل خدمت نیز در جهت کاهش میزان تعهدات فوق اعمال خواهد شد. معاون حقوقی و پارلمانی وزارت بهداشت در پایان تاکید کرد کاهش مدت تعهد خدمت با دستور وزیر بهداشت به تمام واحدهای مجری ابلاغ شده است.